Vad var bättre förr?

Bukefalos 30 år!

När gick det? Hur långt tillbaks i tiden?
Mina föräldrar gjorde det på 80-talet. Byggde eget medan mamma var föräldraledig några år. Dock var det lite längre från stan.
Finns många områden i Stockholm som upprättades för att vanliga arbetare med hemmafru och andra med lägre inkomster skulle kunna äga en villa i närförort: Enskede, Älvsjö, Hägersten mm. Nu för tiden kostar en sådan (liten) villa 10 miljoner+ så det är otänkbart att en vanlig industriarbetare skulle ha råd.

Kvalitén på byxor (70-80-tal). Jag saknar också chokladsmaker som utgått nu är allt bara salt karamell eller sockerfritt :P. Det senaste är att ha protein tillsatt i godiset som om det skulle bli nyttigare då. Nä det var bättre förr (när det gäller just chokladen och då räknar jag ca 10 år tillbaka ungefär). Jag gillar kaffesmak, mint, mandel/biscotti och fruktsmaker. Nu känns sortimentet urvattnat och tråkigt och allt handlar bara om att olika märken kombinerar sig med varandra typ biscoff, oreo i choklad. Marabou och ballerina har tagit över hela kaksegmentet. Gnääääll!

Läste lite fler av svaren här i tråden och kände att det höll på att öppna pandoras ask inom mig :D

Planlösningarna var bättre förr. Ja, jag vet det är en fråga om tycke och smak, men jag tycker så... för det mesta i allafall.
Det fanns tamburer/hallar (ibland för små förvisso) och det fanns oftast något typ av centralgarderob man kunde kliva in i, t.o.m. i ettor. Idag ska all förvaring vara i form av skåp.
Kollade för ett år sedan lite på lägenheter åt en släkting, och såg då på bilderna av en nyproducerad parhustvåa.
Det var det omysigaste jag har sett. Jag kan inte förklara det, men den såg mera ut som en semesterlägenhet i någon skidort än ett potentiellt hem.

Läste lite fler av svaren här i tråden och kände att det höll på att öppna pandoras ask inom mig :D

Planlösningarna var bättre förr. Ja, jag vet det är en fråga om tycke och smak, men jag tycker så... för det mesta i allafall.
Det fanns tamburer/hallar (ibland för små förvisso) och det fanns oftast något typ av centralgarderob man kunde kliva in i, t.o.m. i ettor. Idag ska all förvaring vara i form av skåp.
Kollade för ett år sedan lite på lägenheter åt en släkting, och såg då på bilderna av en nyproducerad parhustvåa.
Det var det omysigaste jag har sett. Jag kan inte förklara det, men den såg mera ut som en semesterlägenhet i någon skidort än ett potentiellt hem.

Jag älskar min funkislägenhet av den anledningen. Ordentlig klädkammare och mängder av platsbyggda skåp i hallen. Smart planlösning som ger både öppenhet men ändå möjlighet att stänga om köket. Massa ljus men inte insyn som i ett akvarium.

Man cyklade, cyklade och cyklade, till skolan och från skolan, till och från badstranden eller också var man ute och cyklade för cyklandets egen skull och för att upptäcka nåt nytt. Stadstrafik, inga problem, 70-väg, inga problem, landsväg, inte heller nåt problem och bilarna körde inte saktare än idag.

Cyklandet var härligt, det saknar jag med! Förutom alla skador när man kraschade. Vi körde någon slags kull på cykel bland annat. Livsfarligt men kul!

Däremot har ju trafiken som omger cyklisterna förändrats, även om den inte alltid går snabbare. Dels är det mer trafik nu än då, dels har man höjt hastigheten på många landsvägar till 80 från 70. Man har även breddat filerna utan att bredda vägen, d v s gjort utrymmet för cyklister obefintligt samt gjort de vita strecken räfflade så det inte går att cykla på dem. Man måste alltså cykla ute i vägbanan på dessa vägar och det gör man med livet som insats.

Att ABBAs makrill i tomatsås gick att köpa. 😢 Den försvann helt plötsligt! 💔

07311171008294_1_large.webp

Man blandade inte svenska och engelska så som många gör nu. Alldeles utmärkta svenska uttryck ersätts av engelska. Många blir obegripliga för de som inte har koll och texter svåra att ta till sig. Generationer heter inte 60-talister, 70-talister etc utan ersatts av annat som aldrig lyckas fastna i mitt minne eftersom ingen i min omgivning använder dem.
Hos vissa har det gått så långt att de försöker uttala svenska ord på engelska. Parkslide är ett av de roligaste exemplen.
Jag fattar inte heller generationsbenämningarna. Har absolut Noll aning om vad som menas, det ger mig liksom ingen överblick alls. Jag trodde först att det beskrev ett sätt att vara, inte att man är född mellan specifika årtal.
Annars har jag ingenting emot svengelskan, så länge folk också begriper vanlig svenska. :)

När jag gick ut 4-årigt tekniskt gymnasium var jag först i klassen, ev skolan, att ha ett jobb innan jag slutade. Jag köpte min första häst, min första bil, hade min första egna lägenhet, de flesta jag älskade levde fortfarande och jag träffade min stora kärlek. Hela världen låg för mina fötter, sen dog de en efter en ...

Så, tillbaka till mitt inlägg #47.

Glass smälter ju och blir rinnande nu också? Eller vad äter du för glass?
Nu för tiden äter jag bara hemmagjord glass gjord på ägg från egna höns, den rinner när den smälter. Men mycket av dagens massproducerade glass är gjord av skummjölkspulver och förtjockningsmedel istället för ägg och grädde. När den smälter blir det lite halvsega klumpar istället för en "soppa". Likaså vissa sorter av mjukglass är en färdig tjockare kräm som kyls. Inte en glassmet som fryses till rätt konsistens.

Man blandade inte svenska och engelska så som många gör nu. Alldeles utmärkta svenska uttryck ersätts av engelska. Många blir obegripliga för de som inte har koll och texter svåra att ta till sig. Generationer heter inte 60-talister, 70-talister etc utan ersatts av annat som aldrig lyckas fastna i mitt minne eftersom ingen i min omgivning använder dem.
Hos vissa har det gått så långt att de försöker uttala svenska ord på engelska. Parkslide är ett av de roligaste exemplen.
Word!
Jag blir glad när någon har ett svenskt uttryck (äldre eller nykonstruerat) som ersätter ett engelskt. Mitt favoritexempel är "hungrilsk" istället för "hangry". Lärde mig det av kvällspassets sommarvikarier 2018 :)
"Dansdricka" istället för "adult beverages" kom från samma källa.
Flashback foreverpodden ersatte "It's not my first rodeo" med "det är inte min första rövkrok"

Själv ägnar jag mig mest åt att direktöversätta engelska uttryck. Exempelvis "det ger jag inte råttröv för".
Har sett "gick bananer" i någon tidningsrubrik för ett tag sen.

Word!
Jag blir glad när någon har ett svenskt uttryck (äldre eller nykonstruerat) som ersätter ett engelskt. Mitt favoritexempel är "hungrilsk" istället för "hangry". Lärde mig det av kvällspassets sommarvikarier 2018 :)
"Dansdricka" istället för "adult beverages" kom från samma källa.
Flashback foreverpodden ersatte "It's not my first rodeo" med "det är inte min första rövkrok"

Själv ägnar jag mig mest åt att direktöversätta engelska uttryck. Exempelvis "det ger jag inte råttröv för".
Har sett "gick bananer" i någon tidningsrubrik för ett tag sen.
Jag håller med om allt du skriver! (Eller kanske jag skulle uttrycka mitt instämmande med ”Ord!”) Utifrån vad du skriver blir också den fetade inledningen lite extra rolig. :D

Tack för hungrilsk!

Jag tycker att något slags kollektiv stämning i samhället var bttre förr (fram till några få år in på 1980-talet). Sedan dess har allting blivit mer individualiserat och kommersialiserat.
Jag håller med, men eftersom jag är född -81 och uppfattar det därför lite tidsförskjutet (för jag kan ju inte gärna jämföra min upplevelse av klimatet innan och efter jag föddes).

Jag tycker att något slags kollektiv stämning i samhället var bttre förr (fram till några få år in på 1980-talet). Sedan dess har allting blivit mer individualiserat och kommersialiserat.
Det var då jag flydde ut i spenaten, jag kände mig inte ett dugg hemma i stan utan hemma är ute på landet för mig och familjen har haft 4 ben. :heart Lika bortkomna som stadsbor utan djur- erfarenhet känner sig i en koflock, lika bortkommen känner jag mig bland en massa människor.

Ordningen i skolan. Jag är fullständigt övertygad om att en kan använda modern pedagogik utan att barn tillåts ha en ljudvolym på hörselskadenivå eller springa runt. Vi var 30 i vår mellanstadieklass. Vi tisslade o tasslade och var inte alltid snälla barn men det var lugnt i klassrummet. Kanske för att vi lekte ute så mycket på rasterna?

Nu för tiden äter jag bara hemmagjord glass gjord på ägg från egna höns, den rinner när den smälter. Men mycket av dagens massproducerade glass är gjord av skummjölkspulver och förtjockningsmedel istället för ägg och grädde. När den smälter blir det lite halvsega klumpar istället för en "soppa". Likaså vissa sorter av mjukglass är en färdig tjockare kräm som kyls. Inte en glassmet som fryses till rätt konsistens.
Men det finns ju vanlig massproducerad glass att köpa också, som är gjord på grädde och smälter vanligt. Så just det är inget man behöver sakna, bara man läser innehållsförteckningen innan man köper.

Ordningen i skolan. Jag är fullständigt övertygad om att en kan använda modern pedagogik utan att barn tillåts ha en ljudvolym på hörselskadenivå eller springa runt. Vi var 30 i vår mellanstadieklass. Vi tisslade o tasslade och var inte alltid snälla barn men det var lugnt i klassrummet. Kanske för att vi lekte ute så mycket på rasterna?
Det är nog mycket beroende på klass och lärare hur tyst det är, då som nu.

Liknande trådar

• Ord som borde tas i bruk igen
  • R
    Lust.
  • Backa bandet, liten spinoff på vad var bättre förr-tråden.
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka