Vad var den äckligaste/hemskaste maten när ni var små?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare MiaMia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 162
  • Visningar Visningar 11 137

MiaMia

Trådstartare
Som alla förstår inspirerad av en annan tråd...

Julkorv med vattning kokt potatis. Av någon anledning traditionell julaftonslunch hos oss. Jag åt mig mätt på eftermiddagsfikat till Kalle och julgröten till Karl-Bertil. Men hörde klasskompisar som talade om att de fick god mat den dagen, inte den hemskaste lunchen på hela året...

Skolans spenatstuvning. Kunde inte stoppa den i munnen utan att få kväljningar. Som vuxen har jag lärt mig att spenat kan vara riktigt gott, om man använder hela blad och låter bli att blanda dem med stabbigt vetemjölsklister. Och att stuvning kan spädas till i vart fall hanterbar konsistens.

Torskrom! Köptes ihoppressad i burk som man skar i skivor och stekte. Har aldrig existerat något äckligare.

Utanför hemmet var det strömming som t o m var ännu äckligare med sin fräna smak. När jag gick i ettan blev jag kvarhållen en hel lunchrast för att jag inte kunde få i mig kräftströmming. Dagen efter ringde mamma till rektor och upplyste dem om att de inte fick plåga hennes barn så.

Som vuxen äter jag inte fisk alls, jag blir illamående av blotta tanken.

Var hyfsat kräsen när jag var liten, så det var mycket som var den äckligaste och hemskaste maträtten i olika perioder. Men.. det som har spår än idag, är väl att jag föredrar pulvermos framför vanligt på grund av att jag inte kunde hantera klumpar i vanligt hederligt potatismos utan kväljningar som liten. :D

Var hyfsat kräsen när jag var liten, så det var mycket som var den äckligaste och hemskaste maträtten i olika perioder. Men.. det som har spår än idag, är väl att jag föredrar pulvermos framför vanligt på grund av att jag inte kunde hantera klumpar i vanligt hederligt potatismos utan kväljningar som liten. :D
Haha samma här! Nu äter jag dock med klumpar om det skulle serveras.

Rotmos å bruna bönor serverades dock bara en gång.
Så uncle bens sweet and sour på burk med något överstekt kött i. Vidrigt å äckligt som f*n.

Det första jag kommer på är de där stekta, torra korvarna man fick i skolmatsalen. Vi kallade dem för farfars fingrar för de var så torra och skrumpna. Fick också kväljningar av köttbullar med små brosk-/senbitar i. Lunchkorv var inte heller någon höjdare, skinnet på dem var fruktansvärt.

Jag slutade äta kött när jag var 11 just för att slippa bland annat ovan nämnda rätter :angel: har inte rört en köttbit sen dess.

Broccoligratäng! Som jag älskar nu som vuxen.

Till saken hör kanske att jag älskade ärtsoppa och leverpastej som barn - nu kan jag inte äta någotdera, knappt ens känna doften. Saker och ting förändras visst... :)

Hmm... har inga riktigt tydliga barndomsminnen av riktigt äcklig mat.
Jo förresten, kalops i skolan. Kalops med riktigt mycket senor, brosk och fett. Litet synd, för kalops på bra kött är ju jättegott. :)

Blodpuddig.
Fick kväljningar av baka lukten, ändå skulle lärarna envisas med att tvinga med mig till matsalen dessa dagar fast jag hade matsäck med mig hemifrån för just dessa tillfällen.
När jag kräktes över bordet slutade dom. :D

Åh jag var ett kräsen barn, det var mycket som inte föll mig i smaken.
Men något som jag minns verkligen gav mig kväljningar är blodpudding och kroppkakor.
Den stickande lukten av stekt isterband är också något jag minns med rysningar...

Överlag hade jag svårt för sånt som var för mäktigt och kunde inte äta tex Risifrutti. Gräddtårta, för mycket smör på mackan och en läskig simmig gryta med burksvamp som skolan serverade och som jag tvingades att äta och den enda gången vi var på McDonalds är de antipatier jag minns starkast. Minns att jag tyckte att hamburgaren på McDonalds var helläskig och jag som sett fram emot det så (en liten matsnobb i vardande...:o)! Annars åt jag i stort sett allt och var allmänt bortskämd med väldigt vällagad och varierad mat hemma.

Jag kommer inte på nåt sådär jättehemskt från när jag var riktigt liten, men ju äldre jag blev desto mindre gillade jag :cautious:
Så från typ mellanstadieåldern minns jag särskilt skolans lapskojs och kalops, köttbullar med hårda bitar i, pizza med skinka på och alla former av segt/senigt/"köttigt" kött :yuck:
Som tur är har jag inga minnen av att tvingas äta nåt jag inte klarade, så det är inga trauman utan bara ÄCKLIGT

Mannagrynsgröt!!! Vi fick det i skolan ibland, och det var hemskt; alldeles slätt i konsistensen. Jag har alltid älskat havregrynsgröt, men mannagryns-dito kan jag fortfarande inte äta.

En sofistikerad vän till familjen tvingade mig att äta ål en gång som barn då vi åt julmiddag hos dem. Detta var alltså i Norrland, där ål INTE är en vanlig rätt som i Skåne exempelvis. Jag minns det än idag, den lite metalliska smaken. Ett mirakel att jag inte kräktes på julbordet.

(Däremot fick vi en gång en burk konserverade grodlår i en sån där delikatesskorg från pappas arbetsgivare. DET tyckte jag var mums! Då..... )

:wtf:

Sån där tråkig varmkorv som mest smakar potatismjöl.:wtf: Mer smakrik korv, typ prinskorv och uppåt, gillade jag dock. Minns än idag hur kränkt jag blev när fröken på dagis bröt en äcklig varmkorv i två delar framför ögonen på mig i tron att jag inte skulle fatta att det fortfarande var varmkorv.. :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka