Memma! Så otroligt vidrigt men skulle ändå ätas varje påsk. Grejen var den att inte ens de vuxna gillade den utan alla tog pyttelite memma och jättemycket vaniljglass. Nu när vi äntligen har slutat med det saknar jag nästan självtortyren lite grann. 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, samma här!Fisk med pizzatäcke.. bytte ibland namn till italienskt täcke, men det luktade och såg ut som kattmat och var i mitt tycke helt oätligt![]()
Stuvade, klistriga, slemmiga halvkalla makaroner, och falukorv som vare sig var kokt eller stekt, dessutom med läskiga broskbitar i...
Det var min största fasa av all mat i skolmatsalen...
De andra mindre goda rätterna klarade jag av hantera, men inte den fasansfulla rätten.
Jag fick, liksom andra berättat om, sitta kvar och försöka pina i mig eländet trots kväljningar, rätten blev ju kallare, och klistrigare, och broskigare, ju mer tiden gick.
Än i denna dag, så äter jag inte pasta i form av traditionella makaroner oavsett tillagning och tillbehör (äter gärna alla möjliga slags pastarätter för övrigt), och "vanlig" (industriell) falukorv flyr jag från den med. Hantverksmässigt tillverkad falukorv har jag dock kunnat uppskatta vid ett flertal tillfällen.
Så här som vuxen, så undrar jag faktiskt varför man var tvungen att "förstöra" matlusten hos barnen, med hjälp av billiga usla råvaror (korv med broskbitar och annat äckel i t.ex.), och dessutom ägna sig åt värdelös tillagning av samma råvara? Hade en något bättre (falu-)korv serverats t.ex. som en vällagad korv stroganoff, med lite god smak och stuns i såsen, så hade ett livslångt undvikande av Falukorv avvärjts.
Och hade åtminstone de där makaronerna varit vettigt stuvade (alltså med urskiljbara makaroner i en god sås), och dessutom varit ordentligt varma när de hamnade på tallriken, så hade jag antagligen haft någon som helst förståelse för alla dem som säger att de "älskar stuvade makaroner"...
Ärtsoppa. Blev tvingad i skolbespisningen en gång. Sedan dess har jag aldrig ätit det. Luktar barnkräks.
Kött. Men eftersom jag nästan slutade äta helt fick jag bli vegetarian istället när jag var 8 år. Jag satt t.ex. och försökte peta bort köttfärsen ur köttfärssåsen.
Sen var väl snabbmatsställen det värsta jag visste. När vi varit iväg och kollat på hästar och sånt och jag blev tvingad att äta typ äckliga pommes frites från mc donalds. Numera har jag dock ätit på Max vid några tillfällen och tyckt det var ok.
Jag minns ännu hur personalen när jag låg på sjukhus en gång försökte ge mig välling.
Fy fasiken. De trodde väl alla barn var uppfödda på sånt. Inte jag. Jag provade en gång till i vuxen ålder och det var lika äckligt då.
Värst för mig var alltid när jag var hos vänner och deras föräldrar bjöd på smörgåsar och så fick man alltid mackor med mängder med smör på. Det är det äckligaste jag vet, fortfarande, och jag blev alltid så himla illamående av att försöka äta det för att vara artig.
När mormor gjorde smörgåsar åt mig sa hon alltid "och så lite lite smör, för niphredil är rädd för smör" och så fick jag en macka med ett tunt, tunt lager på.
Grön spagetti och skolans lasagne.Som alla förstår inspirerad av en annan tråd...
Julkorv med vattning kokt potatis. Av någon anledning traditionell julaftonslunch hos oss. Jag åt mig mätt på eftermiddagsfikat till Kalle och julgröten till Karl-Bertil. Men hörde klasskompisar som talade om att de fick god mat den dagen, inte den hemskaste lunchen på hela året...
Skolans spenatstuvning. Kunde inte stoppa den i munnen utan att få kväljningar. Som vuxen har jag lärt mig att spenat kan vara riktigt gott, om man använder hela blad och låter bli att blanda dem med stabbigt vetemjölsklister. Och att stuvning kan spädas till i vart fall hanterbar konsistens.
Samma här. Gul ärtsoppaÄrtsoppa. Blev tvingad i skolbespisningen en gång. Sedan dess har jag aldrig ätit det. Luktar barnkräks.