Vad var den äckligaste/hemskaste maten när ni var små?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare MiaMia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 162
  • Visningar Visningar 11 137
Köttkorv och fläskkorv var väl inga höjdare, liksom pölsa, men det gick i alla fall ner. Däremot minns jag med fasa skolans tonfiskgryta, torrköttsvälling och en norsk variant av lappskojs, alla totalt oätbara! :yuck:
Just det ja, svartvinbärsgelé! :crazy: O_o :eek: :yuck: :turd:

Stuvade, klistriga, slemmiga halvkalla makaroner, och falukorv som vare sig var kokt eller stekt, dessutom med läskiga broskbitar i...
Det var min största fasa av all mat i skolmatsalen...

De andra mindre goda rätterna klarade jag av hantera, men inte den fasansfulla rätten.

Jag fick, liksom andra berättat om, sitta kvar och försöka pina i mig eländet trots kväljningar, rätten blev ju kallare, och klistrigare, och broskigare, ju mer tiden gick.

Än i denna dag, så äter jag inte pasta i form av traditionella makaroner oavsett tillagning och tillbehör (äter gärna alla möjliga slags pastarätter för övrigt), och "vanlig" (industriell) falukorv flyr jag från den med. Hantverksmässigt tillverkad falukorv har jag dock kunnat uppskatta vid ett flertal tillfällen.

Så här som vuxen, så undrar jag faktiskt varför man var tvungen att "förstöra" matlusten hos barnen, med hjälp av billiga usla råvaror (korv med broskbitar och annat äckel i t.ex.), och dessutom ägna sig åt värdelös tillagning av samma råvara? Hade en något bättre (falu-)korv serverats t.ex. som en vällagad korv stroganoff, med lite god smak och stuns i såsen, så hade ett livslångt undvikande av Falukorv avvärjts.
Och hade åtminstone de där makaronerna varit vettigt stuvade (alltså med urskiljbara makaroner i en god sås), och dessutom varit ordentligt varma när de hamnade på tallriken, så hade jag antagligen haft någon som helst förståelse för alla dem som säger att de "älskar stuvade makaroner"...

Håller fullständigt med! Då har jag ändå varit en av dem som i hela mitt liv just älskat stuvade makaroner, men det inkluderade INTE skolbespisningens som var komplett oätliga (särskilt i kombinationen med den där läskiga, gröngråa falukorven :crazy:).
Det tog även flera år efter studenten innan jag insåg att jag faktiskt gillade potatis, och att potatis "på riktigt" var något helt annat än de där svampiga sakerna med slemmig hinna jag fått i skolan under alla år.

Jag älskar de flesta maträtter som räknats upp. Gröt, stuvning, soppor, det är ju mums! Älskar klistrig gnocchikonsistens och tog alltid fler portioner när det serverades mandelfisk i skolan. Inte samma smak som de flesta andra ;).

Min största hangup var svamp. Jag var vuxen när jag lärde mig äta det. Blev tvingad på dagis och det traumat höll i sig länge. Jag var inte heller särskilt förtjust i fläskkött och kyckling och blev ”vegetarian” när jag gick på dagis. Men jag fattade inte att korv var kött så då fick jag inte vara vegetarian längre enligt dagispersonalen.

Värsta hemma var när pappa under en period skulle smaksätta pannkakssmeten med öl. Fy fan så äckligt. Besvikelsen var total. Mamma gjorde också hemmagjord ketchup ibland, hon blandade tomatpuré med socker och vinäger och sa att det smakade precis som vanlig ketchup. Det gjorde det ju inte alls!

Värst för mig var alltid när jag var hos vänner och deras föräldrar bjöd på smörgåsar och så fick man alltid mackor med mängder med smör på. Det är det äckligaste jag vet, fortfarande, och jag blev alltid så himla illamående av att försöka äta det för att vara artig.

När mormor gjorde smörgåsar åt mig sa hon alltid "och så lite lite smör, för niphredil är rädd för smör" och så fick jag en macka med ett tunt, tunt lager på <3.

• Gilla
Reactions: Sel
Något som jag faktiskt tyckte var så äckligt att jag kräktes var skogsbärsyoghurt. Det var blåbären som jag inte klarade av. Annars åt jag det mesta från inlagd sill och oliver till levergryta.

Ärtsoppa, bruna bönor och rotmos! Äter fortfarande varken bruna bönor eller rotmos, medan ärtsoppa känns uthärdligt, dvs jag äter om jag blir bjuden...

Kött. Men eftersom jag nästan slutade äta helt fick jag bli vegetarian istället när jag var 8 år. Jag satt t.ex. och försökte peta bort köttfärsen ur köttfärssåsen :D.

Sen var väl snabbmatsställen det värsta jag visste. När vi varit iväg och kollat på hästar och sånt och jag blev tvingad att äta typ äckliga pommes frites från mc donalds :yuck:. Numera har jag dock ätit på Max vid några tillfällen och tyckt det var ok.

Max är ungefär 100 ljusår bättre än McD!!! Har dessutom jättegoda vegetariska och lakto-vegetariska varianter!! :)

Jag minns ännu hur personalen när jag låg på sjukhus en gång försökte ge mig välling.
Fy fasiken. De trodde väl alla barn var uppfödda på sånt. Inte jag. Jag provade en gång till i vuxen ålder och det var lika äckligt då.

Välling är faktiskt det enda som min dotter (som nu är 18) har tvärvägrat! Började när hon var 4 månader och har hållit i sig! Och jag uppfattar det verkligen som att det är "konstigt" i mångas ögon att inte föda upp sitt barn på välling. Uppenbarligen går det dock väldigt bra, då hon alltså uppnått vuxen ålder utan att någonsin svälja en droppe välling! :D

Värst för mig var alltid när jag var hos vänner och deras föräldrar bjöd på smörgåsar och så fick man alltid mackor med mängder med smör på. Det är det äckligaste jag vet, fortfarande, och jag blev alltid så himla illamående av att försöka äta det för att vara artig.

När mormor gjorde smörgåsar åt mig sa hon alltid "och så lite lite smör, för niphredil är rädd för smör" och så fick jag en macka med ett tunt, tunt lager på :heart.

Åh, känner så igen mig! Men för mig var problemet att alla alltid hade bröd med massa frön och "bitar" (alltså allt bröd förutom typ formfranska) i och jag kunde verkligen inte äta sånt, det växte i munnen på mig och jag blev helt kräkfärdig. Men ändå satt man där som den blygis man var och vågade inte tacka nej. Försökte alltid med "nejtack, jag är inte hungrig" men det skulle ju alltid propsas på med i alla fall en macka.

En av vännernas familj fikade alltid på fransbrödsfrallor och det är fan det vitaste brödet som finns, älskade att följa med dit efter skolan :D

Som alla förstår inspirerad av en annan tråd...

Julkorv med vattning kokt potatis. Av någon anledning traditionell julaftonslunch hos oss. Jag åt mig mätt på eftermiddagsfikat till Kalle och julgröten till Karl-Bertil. Men hörde klasskompisar som talade om att de fick god mat den dagen, inte den hemskaste lunchen på hela året...

Skolans spenatstuvning. Kunde inte stoppa den i munnen utan att få kväljningar. Som vuxen har jag lärt mig att spenat kan vara riktigt gott, om man använder hela blad och låter bli att blanda dem med stabbigt vetemjölsklister. Och att stuvning kan spädas till i vart fall hanterbar konsistens.
Grön spagetti och skolans lasagne.

Blodpudding
Brysselkål
Potatisbullar
Dillköttsgryta

Än idag har jag svårt för detta. Var inte direkt kräsen däremot var min mor det. Ofta hon lagade mat som hon inte åt själv (och gör än idag)

Sen diabetesdebuten när jag var 10 var fläsk inte bra. Allt skulle vara nötkött. Jag har otroligt svårt nu för fläsksmak. Griskött måste vara rejält kryddigt, blandfärs går inte. Har jättesvårt för det.

:wtf: Kåldolmar!!! Och när mamma var borta fläskkorv...
Är i princip uppväxt på enbart kött, vegetarian nu :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka