Vad var den äckligaste/hemskaste maten när ni var små?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare MiaMia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 162
  • Visningar Visningar 11 137
Max är ungefär 100 ljusår bättre än McD!!! Har dessutom jättegoda vegetariska och lakto-vegetariska varianter!! :)
Ja, har beställt deras "oumphlåda" när jag varit där och det var faktiskt över förväntan.

När jag var liten åt vi på Clock (?) hellre än mc donalds, jag tyckte deras pommes frites var något mindre äckliga iaf.

Min största hangup var svamp. Jag var vuxen när jag lärde mig äta det. Blev tvingad på dagis och det traumat höll i sig länge. Jag var inte heller särskilt förtjust i fläskkött och kyckling och blev ”vegetarian” när jag gick på dagis. Men jag fattade inte att korv var kött så då fick jag inte vara vegetarian längre enligt dagispersonalen.

Förlåt, men jag blev full i skratt när jag läste det där om vegetarian som inte fattar att korv är kött.Det påminner mig nämligen om när jag jobbade på ett ridläger för några år sedan och en av ungarna kom och sa till i köket att hon var vegetarian. Däremot hade hon inga problem att äta korv och köttbullar. Kökspersonalen sa att hon kan ju omöjligt vara vegetarian om hon åt sådan. Ungen blev sur och fräste: "Det heter faktiskt köttbullsvegetarian!" 😁

Rotmos å bruna bönor serverades dock bara en gång.
Så uncle bens sweet and sour på burk med något överstekt kött i. Vidrigt å äckligt som f*n.
Lägger till skolbespisningen till mitt inlägg.
Potatisbullar och blodpudding samna dag, what were they thinking...
Parisarna fy fan vad äckligt kokt falukorv i ugn mellan hamburgerbröd och gärna en klick potatismos oxå emellan.
Sen skolans ris fick typ jämt salt klumpar i skiten skit äckligt :yuck:

Jag var nog inte så kräsen när jag var liten. Minns inget som var så äckligt att jag inte kunde äta det. Fanns ju saker jag inte tyckte om t.ex. kokt potatis men det var nog mer för att det var tråkigt och smaklöst om man inte mosade den och dränkte i god sås.

Potatisbullar och blodpudding samna dag, what were they thinking...

Håller med. Typ enda dagarna i skolan jag inte åt mer än lite vitkål till lunch.

Hemgjorda potatisbullar var inga problem för mig men de i skolan var ju hemska med en massa bitar i.

Annars är det bara svamp jag inte gillade som barn och fortfarande undviker om jag kan.

Mamma lagade kåldolmar en gång! :yuck: De spydde jag upp på gödselstacken.. :D
Jag hade fått för mej en gång att kåldolmar skulle va gött så jag beställde det av mamma. Hade lyssnat på Pippi på rymmen. Tror det var Annika så ville just kåldolmar och det lät ju så gott. När mamma sen gjorde dolmarna så spydde jag av bara lukten. Mamma hade förutsett det och hade förberett med köttbullar i fall att. Äter fortfarande inte kål om det inte är i wook eller som pizzasallad.

Smörgåstårta var bland det värsta som kunde dyka upp på ett kalas. Men nu älskar jag det. Så länge det inte är kattmat på (räkor och sånt). Då rör jag den inte.
Har väldigt svårt med ananas åxå. Det vänder sig och i värsta fall spyr jag och mår illa resten av dan om jag får i mej. Blev bjuden på tårta en gång. Givetvis med ananas i och det märkte jag inte förrän jag börja tugga. Mådde inte riktigt gott sen

Levergryta. Serverades alltid på fredag eller lördag så man kunde få höra "en bit lever får du äta, annars får du inget godis". Så jävla äckligt.

Lite OT men....

Jag äter på skolbespisning allt emellanåt. Det är för mig HELT obegripligt att de som har mat som YRKE kan misslyckas så grovt? :banghead:
Verkligen! Det är hemskt, särskilt om maten inte utvecklats under senare år, till att bli både smaklig, och "nyttig".

OT

I den kommun där jag bodde rätt länge, och satt i den nämnd, som hade han om "måltidsverksamheten", drevs under ett antal år utvecklingsprojekt för att få fram bra mat som verkligen blev uppäten, därför att den var god. Minskat matsvinn var också ett mål.

Det gick det utmärkt, man återgick bl.a. till att laga maten på skolorna/dagisen/ äldreboendena, jobbade mycket med fortbildning, inspiration och information till dem som lagade maten, och det blev verkligen resultat. Det handlade både om sjäva maten, och om måltiden/måltidsmiljön.
Kommunen fick pris för sin fina (skol-)mat, barnen åt mer, och svinnet minskade radikalt. Det kostade alltså inte mer "per portion", även om utbildning o.s.v. inte är helt gratis.

Det ingick, att vi nämnden vid varje sammanträde skulle äta (ordinarie mat) på en skola, ett dagis eller äldreboende, och det var helt OK mat som serverades.

Verkligen! Det är hemskt, särskilt om maten inte utvecklats under senare år, till att bli både smaklig, och "nyttig".

OT

I den kommun där jag bodde rätt länge, och satt i den nämnd, som hade han om "måltidsverksamheten", drevs under ett antal år utvecklingsprojekt för att få fram bra mat som verkligen blev uppäten, därför att den var god. Minskat matsvinn var också ett mål.

Det gick det utmärkt, man återgick bl.a. till att laga maten på skolorna/dagisen/ äldreboendena, jobbade mycket med fortbildning, inspiration och information till dem som lagade maten, och det blev verkligen resultat. Det handlade både om sjäva maten, och om måltiden/måltidsmiljön.
Kommunen fick pris för sin fina (skol-)mat, barnen åt mer, och svinnet minskade radikalt. Det kostade alltså inte mer "per portion", även om utbildning o.s.v. inte är helt gratis.

Det ingick, att vi nämnden vid varje sammanträde skulle äta (ordinarie mat) på en skola, ett dagis eller äldreboende, och det var helt OK mat som serverades.
OT men...
Vår kommun fick lite pisk i media för att vi la så lite pengar på skolmaten :D
Det var alldeles efter att vi fått en ny kostchef som tog bort halvfabrikat, pulvermos och pås-sås. Goda råvaror är billigare!

Fast en del klagade för att moset och såsen inte smakade som de var vana ;)

Som alla förstår inspirerad av en annan tråd...

Julkorv med vattning kokt potatis. Av någon anledning traditionell julaftonslunch hos oss. Jag åt mig mätt på eftermiddagsfikat till Kalle och julgröten till Karl-Bertil. Men hörde klasskompisar som talade om att de fick god mat den dagen, inte den hemskaste lunchen på hela året...

Skolans spenatstuvning. Kunde inte stoppa den i munnen utan att få kväljningar. Som vuxen har jag lärt mig att spenat kan vara riktigt gott, om man använder hela blad och låter bli att blanda dem med stabbigt vetemjölsklister. Och att stuvning kan spädas till i vart fall hanterbar konsistens.

Jansons och Lever och blodpudding i skolan😖och nör det var jansons i skolan fick alla en lite bägare med glass. Men inte jag för jag åt inget. Och de dagarna tigs knäckebrödet bort från matsalen. Mattanten du får ingen glass om du inte äter jansons jag svarade gör inget jag kan äta glass när jag kommer hem🤣

Hemma var det nog nått morsan gjorde med ris hon stekte med bacon o gryta.. o lutfisk är inte helt min grej.

Curry. Allt med curry (vi snackar skolbespisning tidigt 80-tal här, alltså det gula pulvret i plastburk). Vi världens magsjuka efter att ha ätit curry i skolan en gång, och ni kan ju föreställa er hur spyorna luktade. Kunde inte sitta vid samma bord som personer som åt curry utan att få kväljningar åtminstone tills jag var 20.

Spenatsoppa med ägghalvor.

Ris a la Malta. Varje annandagsmiddag hos farmor. Äter fortfarande inte ris a la Malta.

Det här är lite kul. :)
Jag hade en kompis vars pappa var kapten på Stenabåtarna. Jag fick åka med henne en gång och äta vis kaptensbordet och vi fick välja PRECIS VAD SOM HELST från menyn - alltså så superlyxigt!!! Jag valde det som verkade absolut lyxigast i mina barnaögon. ELEFANTÖRA med pommes. :banana:

Inte förrän kanske ett år senare - när jag skröt om att jag hade ätit ELEFANTKÖTT - fick jag reda på o att det bara kallades elefantöra och egentligen bara var en sketen lövbiff!!! :crazy: En sån besvikelse.

Så när jag vid ett senare tillfälle blev bjuden på GRISFÖTTER så trodde jag naturligtvis inte att det var riktiga grisfötter utan någon annan form av lurendrejeri.

Tills jag upptäckte att det fanns BORST på köttet och frågade vad det var och blev upplyst om att det var riktiga grisfötter jag just ätit. :wtf: Innan tyckte jag att köttet var gott, men jag minns fortfarande skräcken och vämjelsen när jag insåg att det VAR grisfötter.

Falukorv. Jag hatar falukorv! Hade även jättesvårt för kokt ägg, och måste än idag vara på precis rätt humör för att inte må illa av det.

Blodpudding som många nämnt är en sådan där grej som jag älskade som barn, men som jag inte kan med att äta som vuxen.

Lite OT men....

Jag äter på skolbespisning allt emellanåt. Det är för mig HELT obegripligt att de som har mat som YRKE kan misslyckas så grovt? :banghead:
Inget konstigt alls när det ska sparas så in i h*lvete på råvarorna, man får vad man betalar för och det gäller i allra högsta grad matråvaror.

"Kom och köp konserverad gröt,,,,,,* :wtf:

Jag kom på en sak till jag absolut inte kan få i mig och det är "spicke sill" alltså bara urvattnade råa saltsillfiléer :yuck: och kokt potatis med en klick smör på, annars älskar jag sillinläggningar och ansjovis och jag brukar få inlagd sill efter jul i en butik där plasthinkarna läckt lite och det brukar räcka tills jag får nästa laddning. :D
Potatismos och ansjovis eller kryddsill är ju bara så gott! :d

OT men...
Vår kommun fick lite pisk i media för att vi la så lite pengar på skolmaten :D
Det var alldeles efter att vi fått en ny kostchef som tog bort halvfabrikat, pulvermos och pås-sås. Goda råvaror är billigare!

Fast en del klagade för att moset och såsen inte smakade som de var vana ;)
Ska man köra halvfabrikat måste man klara av att krydda det rätt, jag köper tex. billigaste potatismospulvret i säck, håller en evighet och är användbart till mycket men man måste kunna hantera det annars smakar det tapetklister. :D
Smör, grädde och bra kryddning är hela hemligheten (och nu kom jag på vad jag ska ha imorgon, fylld falukorv i ugn på potatismosbädd.) :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka