Bukefalos 28 år!

Vad vill jag ha för fyrhjulig vagn?

moiran

Trådstartare
Jag och min häst är fortfarande rätt gröna och vet inte vad vi vill göra med vår körning, vad vi vill uppnå. Kanske bara lite sköna turer runt på småvägarna då och då. Kanske vill vi tävla. Kanske tänker vi att det kan vara kul att köra släktingar/vänner till bröllop eller andra fina tillställningar.

Men jag är lite sugen att komplettera rockarden (som jag är mycket nöjd med) med något fyrhjuligt. Men vad tycker ni att vi ska satsa på för vagn? Vi har inte obegränsad budget, så en häftig maratonvagn, om än begagnad, kommer inte på fråga. Något i stort renoveringsbehov fungerar inte heller då även tidsbudgeten är begränsad... Så marknaden blir ju begränsad.

Vad tycker ni är viktigt? Bromsar? Fjädring? Gummerade/gummihjul? Annat?

Eller ska jag helt enkelt fortsätta med min rockard, spara pengar och köpa mig en vagn sen när jag väl bestämt vad vi vill göra?
 
...och kanske vill vi köra par - vi har för närvarande två (eg. tre) inkörda hästar, och det kan säkert hända att det blir fler. :angel:
 
Spara pengarna och köp sedan en fyrhjulig när du vet vad du vill ha för någon och hur många hästar du vill köra :-) Far och kolla på olika tävlingar och evenemang och känn efter vad du vill göra :-)
 
Jag och min häst är fortfarande rätt gröna och vet inte vad vi vill göra med vår körning, vad vi vill uppnå. Kanske bara lite sköna turer runt på småvägarna då och då. Kanske vill vi tävla. Kanske tänker vi att det kan vara kul att köra släktingar/vänner till bröllop eller andra fina tillställningar.

Men jag är lite sugen att komplettera rockarden (som jag är mycket nöjd med) med något fyrhjuligt. Men vad tycker ni att vi ska satsa på för vagn? Vi har inte obegränsad budget, så en häftig maratonvagn, om än begagnad, kommer inte på fråga. Något i stort renoveringsbehov fungerar inte heller då även tidsbudgeten är begränsad... Så marknaden blir ju begränsad.

Vad tycker ni är viktigt? Bromsar? Fjädring? Gummerade/gummihjul? Annat?

Eller ska jag helt enkelt fortsätta med min rockard, spara pengar och köpa mig en vagn sen när jag väl bestämt vad vi vill göra?
vad som är billigt ligger ju i betrakrarens öga. fck nyss ge 17500 f´ör min maratonvagn begagnad och för en märkesvagn r de fruktansvärt billigt.
Har då inte sett en under 20 i alla fall varken ny eller begagnad om det inte är ett ök till vagn.

så jag skulle spara ihop så du i alla fall har en 30000 för då kan du hitta rätt myket på begagndesidan som är tävlingsgodkänd.
 
Spara pengarna och köp sedan en fyrhjulig när du vet vad du vill ha för någon och hur många hästar du vill köra :-) Far och kolla på olika tävlingar och evenemang och känn efter vad du vill göra :-)

Om jag funderar så här då, att jag köper något bättre begagnat, säg nåt i stil med 8-10kkr (dyrt just nu, vet inte om man får nåt tävlingsbart alls för den slanten så säg att jag köper något annat), hur mycket sjunker andrahandsvärdet efter att vi använt den 3-4 år? Förutsatt att den står inomhus och underhålls?

Svåra frågor att kunna svara något vettigt på, känner jag.
 
vad som är billigt ligger ju i betrakrarens öga. fck nyss ge 17500 f´ör min maratonvagn begagnad och för en märkesvagn r de fruktansvärt billigt.
Har då inte sett en under 20 i alla fall varken ny eller begagnad om det inte är ett ök till vagn.

så jag skulle spara ihop så du i alla fall har en 30000 för då kan du hitta rätt myket på begagndesidan som är tävlingsgodkänd.

Men det låter så tråkigt och förståndigt, det känns som evigheters evigheter innan jag kommer lyckas bestämma mig för vad jag vill göra! ;) Det är väl lite det som är baksidan med körning - det är så många stora investeringar som ska till om man inte nöjer sig med att nöjesköra lite hemomkring. Det är bara att be till gudarna och hålla alla tummar och tår jag har att jag inte i framtiden får blodad tand på flerspann, förkan jag ju börja gnälla om pengar på riktigt... :mad::D
 
Ps. I början om/när jag tävlar räcker det väl med min rockard (tror den har rätt mått)? Hur långt kommer jag innan jag måste köra fyrhjuligt?
 
Men det låter så tråkigt och förståndigt, det känns som evigheters evigheter innan jag kommer lyckas bestämma mig för vad jag vill göra! ;) Det är väl lite det som är baksidan med körning - det är så många stora investeringar som ska till om man inte nöjer sig med att nöjesköra lite hemomkring. Det är bara att be till gudarna och hålla alla tummar och tår jag har att jag inte i framtiden får blodad tand på flerspann, förkan jag ju börja gnälla om pengar på riktigt... :mad::D


Körsporten är dyr=(
Jag har ys köpt en maratonvagn för att kunna tävla. MEN haringet att dra den medtill tälingarna i dagsläge.
Hr inte råd å köpa nytt släp med platta fram och inte finns de att hyra heller bara så där.
Köpa en pickup bara för at ha å dra med= 2 bilar ar jag heller inte råd med.
Så alt är att hästen får åka med i någos släp med deras häst i, och jag kör min vagn i mitt släp, alt dubbla bilar, alt åk fram och tillbaks med vagnensedan med hästen
 

Liknande trådar

Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 473
Senast: moiran
·
Körning Har en redan inkörd fjordhäst. Kommer mestadels köra ute på gropiga grusvägar och skogsvägar. Fick tips om att köpa en begagnad på...
Svar
11
· Visningar
1 523
Senast: loch
·
Körning Till våren hoppas jag kunna investera i ny körutrustning, så nu tittar jag runt på olika vagnar. Men jag funderar på om jag ska satsa på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 904
Senast: Lilla Loppan
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 479
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp