Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Att de är det när det gäller jakt är en sak, där lär ju labben vara odiskutabelt bäst, men jag tänker ju bara köra jakt som aktivering, inte för att vinna SM = skulle mycket väl kunna ha en golden ur den synpunkten.

Nu vet jag inte hur det är med golden. Våran förra flat hade jaktlinjer, men han jagade aldrig och mådde inte dåligt för det. Min hund har jaktlinjer, men jag tänker inte jaga, och han kommer inte må dåligt för det då han ändå får apportera, söka och aktiveras på andra sätt.
Även om du "bara" kommer köra jakt som aktivering, får en ju ändå göra det.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

*KL*
Vad tusan, nu kikade jag lite på welsh springer spaniel på My Dog och jaa, det kanske kunde klicka.
Jag har absolut inte skrivit av golden/labb eller lapsk men ärligt talat tror jag att när det gäller lapsk så är det utseendet jag är såld på. Och det bör ju inte vara huvudskälet till vilken ras man väljer...

Så jag har lite frågor om welshen (som jag till stor del kopierar från min tråd på AoH):

Vad är det för skillnad på welsh och ESS förutom det jaktliga och utseendet?

Hur svårt är det att ha dem lösa/att inte jaga?

Sjukdomar/hälsa? Hur är det med HD/ED? Öronen? Tass-svamp?

Jag har fått för mig att de är hemskt nosiga, stämmer det? Nu menar jag alltså inte att de nosar när de är lösa utan vid arbete.

Hur svårt är det att trimma dem (vardagstrim)?

Jag vet att rasen inte är uppdelad som ESS och cocker men hur stor skillnad är det mellan uppfödarna, finns det uppfödare som jobbar med mentalitet och arbetsförmåga i fokus?

Vad skall man se upp med? Nackdelar med rasen?

När jag läste på rasens hemsida framhölls det väldigt att de hela tiden vill jobba, är på alerten etc. Är de verkligen sådana arbetsmaskiner eller är det mer för att avskräcka folk som bara tycker att de är vackra att spatsera omkring med?
De ESS (utom rena jaktspanielar) och welshar jag stött på sporadiskt har verkat rätt "lagom" i aktivitetsbehov.
 
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Jag ska inte uttala mig med säkra källor alls, men det bor 4-5 welshar på min gård och de verkar allihopa vara "lagomhundar".

Ganska jämna och lugna till humöret, får sina promenader och lite aktivering på det och är nöjda. Inte så mycke "go" i sig för träning, ganska nosiga av sig som du skriver, men väldigt trevliga. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vill jag ha?? (Rasval...)

Jag tittade en del på welsh för ett par år sen, men uppfattade dem som väldigt flamsiga och ofokuserade - inget jag skulle vilja ha att jobba med. Men det är bara min personliga åsikt!;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
1 785
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 277
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 577
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 383
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp