Bukefalos 28 år!

Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

FUNNY

Trådstartare
Som rubriken lyder, vad har ni för krav på era blivande två åringar?
Nu pratar jag om hästar som står uppstallade o ska kunna ledas till o från hagen varje dag :laugh:
Tycker ni text att man ska kunna gå en promenad med de själva :)
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Unghästarna som är födda förra året som jag hjälpt till lite med hanteras en gång i månaden, annars så går dom på lösdrift.

Dom kan ledas vart man än önskar. Man kan tömköra dom i grimma dvs, gå bakom med långa linor och styra lite, både ute i skogen och på bana,
Dom kan stå uppbundna i stallgången, eller vart än man önskar - typ uppbunda i skogen när man är ute och går och vill ta en fikapaus.
Dom kan lastas och åka iväg till nya platser utan problem. Dom är vana vid sadel, sadelväska och träns.
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Mina står inte uppstallade men de skall ändå kunna ledas. De skall kunna stå still i stallgången och få sina fötter verkade. De skall kunna gå ut/in genom grindar tillsammans(har två) dvs de måste kunna det där med att "svänga runt". De skall kunna stå uppbunda, dock inte "själva" utan med sällskap. De skall även kunna lastas utan att vara rädda/tveka. Att kunna leda dom är självklart, fast vi går inte "promenader" utan bara om vi behöver byta hagar eller dom skall in.

lastning2.jpg


rabund.gif

mejbund.gif


Jag försöker att hantera mina så lite som möjligt, men vill ändå att de skall vara trygga med det vi gör när vi gör det så därför tränar vi med jämna mellanrum. Jag gör dock sällan något med dom ensamma, utan de är nästan alltid tillsammans.

Till sommaren när de blir två så skall de får lära nytt, då blir det dags att gå som handhäst! Det blir kul!
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?


Gullrufs!! :love::love: *vill ha*

Håller med i övrigt, när jag köpte min unghäst som åring så kunde man gå promenader(om man ville), man kunde vara med honom i stall/box/på gången utan andra hästar. Snäll att verkas, men man behöver inte kunna stå som ett ljus hela tiden.

Sedan har jag jobbat lite med följsamhet och signaler också, typ att han kan gå dit jag pekar, håller lagom avstånd till mig, kan flytta framdel och bakdel, kan gå runt mig på en cirkel med uppmärksamheten inåt, kliva över bommar på marken, lastas osv.
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Har för tillfället en häst av den kalibern. Har väl inte direkt ett mått av vad hästarna ska kunna då, men nuvarande häst leds utan problem, både ensam och med andra hästar, stå uppbunden på stallgång och i boxen, verkas (tränar på att hålla upp hovarna en längre tid även mellan hovis besök). Promenerar henne i skogen ensam, ute på byn och i trafik med sällskap. Då ska hon ALLTID gå på slappt grimskaft och med huvudet max uppe vid axeln, inte längre fram. Ska även kunna gå lika bra både på höger och vänster sida om den som leder. Har inte introducerat sadel och träns än, men tycker inte det är någon brådska med det heller, hon ska ju inte ridas in på minst 1,5 år till så:).
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Gullrufs!! :love::love: *vill ha*
.

Rufs? Jag förstår iiiinte vad du menar? :D

wpid-dsc_0344.jpg


:angel: Hårfarger det blir hon iaf när hon blir stor! Kan berätta att det är hyfsat krångligt att få en grimma över allt det där... Fast hon har ju lärt sig att snällt vänta medan jag trasslar o drar..

O hoppas hon växer i sina öron snart oxå...
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Samma sak som med mina vuxna hästar, varför göra någon skillnad?
Givetvis får man påminna en unghäst oftare om reglerna, och ha lite mer tålamod.

Sedan jobbar jag dem själva, jag lägger stort fokus på att det är jag och hästen, inte hästen och dess kompisar. Detta gör att jag lätt kan rida ut själv redan första gången jag sitter på hästen. Andra kan trava om och iväg så fort hästen har lärt sig vad bromsen betyder.

Enkel och konsekvent hantering från början, och inget daltande.
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Rufs? Jag förstår iiiinte vad du menar? :D

wpid-dsc_0344.jpg


:angel: Hårfarger det blir hon iaf när hon blir stor! Kan berätta att det är hyfsat krångligt att få en grimma över allt det där... Fast hon har ju lärt sig att snällt vänta medan jag trasslar o drar..

O hoppas hon växer i sina öron snart oxå...

Gaaaahhh!!!! :love::love:
Lova att du säger till om du blir less på henne, kommer och hämtar direkt! :love:
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

De ska tåla att man rör dem överallt på kroppen samt att man kan lyfta alla hovar. De ska kunna ledas och bindas upp samt lastas utan större bekymmer.

Det är önskvärt om man kan lämna dem ensamma i stall eller hage samt att man kan gå ut och gå själv med dem. Jag tränar detta med mina 1.5 åringar jag har haft. När de fyllt två så ska det gå att lämna dem och gå ut med dem.
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Jag håller med samtliga ovanstående svar. Men är det ingen som tycker annorlunda? Jag försöker förstå hur min inhysing tänker när vi har diskussioner Ang hennes hanterade 1.5 åring :bump::crazy:
Vill även ha hjälp med nya argument mot hennes idéer om att han fortfarande är bäbis o då inga krav på sig ;)
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Jag tänker som så att det är bättre att de förstår att man ska respektera människan när de är små. En vild 3-4-5-åring är INTE roligt.
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Jag håller med samtliga ovanstående svar. Men är det ingen som tycker annorlunda? Jag försöker förstå hur min inhysing tänker när vi har diskussioner Ang hennes hanterade 1.5 åring :bump::crazy:
Vill även ha hjälp med nya argument mot hennes idéer om att han fortfarande är bäbis o då inga krav på sig ;)

Så som du skriver så gissar jag att det mer är en o-hanterad 1,5 åring?

Själv har jag haft samma tänk som många här ovan i hanteringen av min unghäst..

Många som inte gör något alls med sina brukar tänka att de ska få vara hästar - många anser också att man gör dem lite för tama och att de förlorar viss respekt för människan. - och de tankesätten förstår jag om de istället för en massa promenader och pyssel har rejäla kuperade lösdrifter och går i flock som fostrar dem. För en unghäst som är både felhanterad och överhanterad är hemsk att ha att göra med och ofta farlig. (hoppsan, stegrar lille fölis nu, vad söööööt den är! - blir ett år senare hjäääääälp!)

Men beroende på vad ni har för regler för uppstallningen om den nu står i stall så tycker jag att du kan kräva att hästen är så pass hanterad att det går att göra grundläggande saker som att ha den själv i en box, binda upp och leda i grimma. för det är sådant som man kan komma att behöva göra om hästen står på stall -kanske påpeka att varmblodstravarna klarar detta och mycket till vid 1,5 - det är inget som skadar dem om man lär dem på rätt sätt. Att vara uppbunden tycker jag dessutom att man ska lära dem så tidigt som möjligt för det är mindre risk att de skadar sig då.
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Det blir ju inte lättare att få hyfs på dem efter att de har fått bete sig hur som helst för att de är bebisar fram till..när?

Ledas, stå uppbunden, klämmas på, verkas, krattsa hovar, tvätta svans, tränsas, gå på promenader och lyssna på smackning, halt, flytta på sig vid tryck, "tömköras" dvs. styras med grimma och "tömmar/tyglar, transporteras är sånt som min 1,5åring kan.
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Min är van att ledas, åka transport, flyttas och backas, stå uppbunden på stallgången, vara ensam i stallet, ha träns/sadel/täcke/benskydd på sig, verkas osv. Vill att han ska vara väl förberedd för inridning, och hittills är han helcool med allt :)
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Min är van att ledas, åka transport, flyttas och backas, stå uppbunden på stallgången, vara ensam i stallet, ha träns/sadel/täcke/benskydd på sig, verkas osv. Vill att han ska vara väl förberedd för inridning, och hittills är han helcool med allt :)

Du tycker inte att det där är lite mycket för en 1.5 åring?....

Förbereda för inridning är de om de är normalt hanterade, dvs, kan ledas, avmaskas, verkas, vacccineras, lastas. Träns och sadel är väl verkligen onödigt att slänga på en så pass ung häst?
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Håller med dig!

Min som blir 1,5 år idag kan ledas i grimma, stå uppbunden, borstas och lyfta fötter, vara ensam i stallet. Lastningen är det si och så med, det är vad vi ska träna på härnäst liksom att gå ut på promenader ensamma.
Alla mina uppfödningar lär sig så fort de kommer ut att man inte får ha några delar av människor i truten och att man inte sparkar mot människor. Människor bestämmer, inte hästar.
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

min blivande tvååring är inkörd och har körts ett par kilometer i veckan.. med lätt vagn och absolut inga krav på fart..
han står uppbunden på stallgången, självklart lyfter han hovar och står stilla vid verkning osv...
han lastas med lite stöttning av en medhjälpare, åker själv.. kan vara ensam både inne och ute.
självklart ska han funka som en vuxen häst vid promenader (till och från hage) ..
jag har mer tålamod ned honom om han inte riktigt har ro att stå blick still på stallgången osv...

givetvis vet han att man inte får gå över folk, eller bitas.. sparkas har han aldrig provat...
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Jag ser att jag har lite annorlunda tänk än vad resten i tråden har. :)

Jag vill att hästarna ska växa upp i flock och på lösdrift. Inget extra "tränande" innan det är dags för inridning. Just av den enkla anledningen till att: jag tycker att flocken fostrar hästarna mycket bättre än vad en människa kan göra. Vi människor är relativt okänsliga för hästarnas signaler, -om man jämför med andra hästar.

Hemma får ungstona får gå kvar i sin vanliga flock med avelsston och föl. Hingstarna får gå i egen flock. Har märkt också att vissa reagerat på att man inte enbart ska ha hingstar tillsammans och att det då blir "hur som helst" om ingen erfaren tar kommandot. Men det har jag verkligen inte upplevt. Skulle säga att hingstflocken hemma nog är den trevligaste och lugnaste flocken. Det blir verkligen inget "rövar-gäng" som vissa ibland kan få för sig. Utan de fostrar varandra alldeles ypperliggt!

Hantering av unghästarna sker vid verkning, avmaskning osv. så med tiden hinner de lära sig att stå uppbunda och bli ledda "automatiskt". Har även läst någon studie (minns tyvärr inte var) att det inte tar längre tid att rida in en "ohanterad" häst kontra mycket hanterad unghäst.
När jag sedan rider in dessa "ohanterade" unghästar tar det mig ca 1vecka med markarbete (longering, sadel + träns invänjing och grundläggande markövningar) och sedan kan jag börja sitta på hästen (i regel/generellt).

Tycker att hästar som vuxit upp i flock oftast har lite mer respekt för människan och "testar" inte lika mycket. -det är min erfarenhet.

Jag föredrar hur som helst att låta hästarna växa upp i flock på större lösdrifter med kuperade hagar, där hästarna fostrar varandra. De blir sedan hanterade vid verkning, avmaskning osv (när det är nödvändigt) + att man såklart tittar till dem varje dag! I verknings situationerna lär de sig att bli ledda och uppbunda.
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Jag köpte min häst när hon var 1,5 och då var hon i princip inte hanterad alls. Hon hade haft grimma på sig, och gick till och från hagen tillsammans med sin mamma, men med handen på hjärtat följde hon ju inte med för att människan ville det, utan för mamma gick åt det hållet.

Vi började med att ta in henne i stallet tillsammans med mamman, sen fick mamman stå i sin box medan unghästen stod i gången och jag pysslade med henne. Efter ett tag övergick jag till att ta in henne själv och låta mamman vara kvar i hagen (de var inte avvanda när jag köpte henne). Borsta, lyfta hovarna och klappa överallt är en bra början. Vi tränade också på att gå korta, korta promenader, först bara mellan hagen och stallet själv, sen en liten bit på grusvägen utanför stallet och succesivt längre och längre.

Idag är hon två och ett halvt, så vi har jobbat i ungefär ett år. Hon är lastad och åker transport utan problem, hon är longerad både med och utan sadel, hon är bett-tränad, hon kan gå ut lugnt och stillsamt i linan både tillsammans med bara mig och tillsammans med andra hästar, hon är löshoppad tre gånger och tömkörd en. Dessutom är hon hyffsat van vid trafik (helt trafiksäker blir ingen häst). Hon är kort och gott där hon borde vara för sin ålder, trots att hon var så lite hanterad som föl. Det enda jag egentligen kan känna var ett problem att hon inte hade gjort tidigare var lastningen, ifall vi hade behövt åka iväg med henne till klinik hade det varit marigt att hon aldrig hade varit inne i en hästtransport.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 758
Senast: Joro253
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Lutten
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 448
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Var vill vi bo?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp