Bukefalos 28 år!

Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Jag håller med dig...
Har resonerat som så att man kommer pyssla med hästen dagligen i hela dess vuxna liv. Varför inte låta den börja med att vara häst?
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

När min var i den åldern så kunde han stå på stallgången och bli borstad och freserad, avspolning av ben, hålla på med hovarna, gå på promenader och följa med som handhäst och påbörjat tömkörning.

Han är i dag 9år och väldigt lätthanterig, cool och känslig.
Kommer göra likadant med kommande föl och unghästar.

Kram och lycka till med era små blivande sjärnor
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Kräver allmänt hyfs och hörsamhet.

Jag anser att det i normal, daglig hantering inte ska märkas vad man har i grimskaftet. Dvs om jag tar ut 1.5-åringen eller om jag tar ut 12-åringen så ska de uppföra sig likadant.

Min lille leds in och ut dagligen. Väntar lugnt på sin tur vid in/utsläpp, går där han ska och sköter sig (han kan tugga lite på grimskaftet ibland och ruska på huvudet, men är man hingst så är man). Han kan stå uppbunden men jag binder rätt sällan upp honom.

Jag ska få ta överallt, han ska lyfta fötterna när han ombeds och inte ta ner dem förrän man släpper, ska sköta sig med hovslagaren, maka sig om han står i vägen när jag går in i boxen, stå still när jag borstar (vilket inte händer överdrivet ofta) osv. Allmänt hyfs.

Och givetvis ska man kunna ta en promenad med de själva, varför skulle inte det gå? Jag tillåter dock honom både kika mer på saker och "bli rädd" (tramsa) för saker i större utsträckning än en äldre. Men han måste vara hörsam och sköta sig i ledningen även om han är uppspelt, uppstressad eller liknande.

Då han inte har minsta problem med det ovan, inte sa nada om varken sadel eller täcke och rent allmänt är en lätthanterlig liten krabat så får han i princip vara ifred. Jag borstar inte mer än kanske 2 ggr/vecka, kelar och visiterar gör vi varje dag. Han sköter sig fö lika bra vid utsläpp/intag med min mamma som rycker in när jag jobbar.

Han har många år på sig att tränas, och sitter grunden är övrigt sällan problem så jag har inte bråttom med att 'göra massa saker'. De blir lika bra ändå =)

När man märker det är uttråkat och myror i kropp och knopp tar jag några dagar när vi hittar på saker, sen får han vara igen. På så sätt brukar det mesta odramatiskt och lugnt klarats av tills det är dags för allvaret.

I vinter tänkte jag han skulle få gå på släp bakom vagnen, och tömköras litegrann. Ja och bettvänja då. Men vi tar det när andan faller på så att säga.

Då han är hingst, ponny, tvärsocial och sockersöt (en inte helt lyckad kombo alla gånger) är jag dock noga med att minsta lilla ansats att bita/nafsas osv korrigeras direkt, och jag ser till att han umgås med barn och är medveten om att kring barn är uppförandekraven extra höga. Så grannens barnbarn får i sällskap av mig gå in i hagen, hälsa på honom, gosa med honom osv - men minsta lilla ens provknapra lite på en jackärm eller gummistövel korrigeras omedelbart. Den dag någon liten parvel i framtiden knallar in i hagen när jag inte är där för att pussa på den söööta ponnyn vill jag ungen kommer ut i ett stycke och med både näsa och fingrar i behåll, hur full i hingsthormoner han än är den dagen. Därför valt att ha hästvana barn runt honom redan nu.

Tillägg: Dyker något i hanteringen upp som är problem tar vi tag i det. Han fick någon tvångstanke om att hans ena öra var förbjudet område. Då kladdade jag på hans öron både morgon, middag och kväll tills det upphörde. Men normalt funkar allt liksom finfint med honom. Han blev krasslig härförleden, och tempa morgon och kväll med honom lös i boxen var inte minsta problem - och det är liksom typiskt både honom och mina tidigare unghästar, det mesta går utmärkt när grunden väl sitter. Då är de vana med att man gör som matte vill, att matte kan hitta på knäppa grejer men det aldrig är något farligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Fast det behöver inte vara det minsta svårt att få hyffs på dem när de är stora nog att förstå vad man vill även om de inte gjort ett smack innan. En kompis till mig som föder upp många hästar hanterar inte mycket. En av 2,5 åringarna skulle iväg på inridning och den var inte ledd mer än en enda gång. Jag såg film på den häromdagen då var den riden i alla gångarter och löshoppad, på sex veckor - trots att det var så lite gjort innan. Men det som var gjort var rätt gjort och den hade inga problem att förstå vad som förväntades av den.
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

KL

Vilken skillnad det är om man går in på travforumet och läser om deras 11: or som är ute och joggas flera km flera dagar i veckan!
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Min "lill-fis" hanteras som en vuxen häst vad gäller ledning till och från hagen. Hon ska gå med hängande grimskaft och bete sig ordentligt som vilken häst som helst. Hon står uppbunden på gången, kan vara själv inne och i hage. Jag har provat lasta henne någon gång men inte åkt någonstans.
Hovslagaren är inga problem.
Tömkört henne ute i naturen och på ridplan, påbörjat invänjning av rockard eftersom hon ska bli inkörd nu i vinter.
Det är en cool liten tjej, som tar det mesta med ro. Inga större krav i tömkörningen mer än att svänga, stanna och även provat att trava lite.
Det är ett halvblod med en väldigt cool mamma, så jag tror generna hängt med.
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Min kan vara själv, älskar att gå på upptäcktsfärd, kan bindas upp i sidorna och i vägg fram, verkas utan strul och lastas. Tycker om att bli borstad överallt och säger inte ett ljud om att bli sprayad med man- och svansspray.

Men mer än så har vi inte gjort, det räcker :)

Nästa år ska hon vara styrbar på töm, löshoppad och troligen bli linlöpt i alla gångarter.
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Hade jag haft ngn vettig möjlighet till att ha i storflock hade jag gjort det :) Mina är dock på lösdrift iaf.
 
Sv: Vady kräver ni av era 1,5 åringar?

Jo men jag vill inte ha henne hur långt bort som helst heller. Min förra växte upp på stall och sen liten lösdrift, blev häst av henne ändå :D

Däremot tänkte jag nog leta storflock till sommaren!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 758
Senast: Joro253
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Lutten
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 448
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Akvarietråden IV
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp