Väcka upp slumrande ridkunskaper .....

Sv: Väcka upp slumrande ridkunskaper .....

Tänk också på att du redan idag kan ta med hästen ut på en promenad i träns eller grimma och bara gå och ha det trevligt.

Då får du också visa redan på marken att det är du som bestämmer över han och det kommer att kännas lättare sen på ryggen.

En långpromenad i skogen gör gott både för självförtroendet att hantera hästen och för konditionen och viktnedgången. Sen tycker jag personligen att det är den bästa meditationen som finns :love:
 
Sv: Väcka upp slumrande ridkunskaper .....

Tänk också på att du redan idag kan ta med hästen ut på en promenad i träns eller grimma och bara gå och ha det trevligt.

Då får du också visa redan på marken att det är du som bestämmer över han och det kommer att kännas lättare sen på ryggen.

En långpromenad i skogen gör gott både för självförtroendet att hantera hästen och för konditionen och viktnedgången. Sen tycker jag personligen att det är den bästa meditationen som finns :love:

Tyvärr har jag en skitdålig fot som gör att jag inte kan gå några längre promenader men annars hade det varit perfekt för vikten! :p

Men jag brukar ta smårundor ibland med honom och det är inga som helst problem. Han följer så snällt och lugnt efter och om det dyker upp något han är rädd för så är det heller inga problem.

Nu har han i princip helt slutat att testa dottern men jag kan säga att när han har gjort det så har det nästan uteslutande varit i samband med ridningen. På marken har det faktiskt sällan varit några problem - han följer snällt och lugnt efter i ur och skur.

Kan berätta att halva hagen var översvämmad en gång och dottern gick in och fick honom att följa henne lös. Så gick hon ut i vattnet och först tvekade han men sen kom han efter. Och han avskyr vanligtvis att gå i vatten! :D
 
Sv: Väcka upp slumrande ridkunskaper .....

Uj uj u, denna tanten på 46 år känner också igen sig kan jag säga !!! Vi är nog rätt många återfallare som upptäcker att vi har passionen men inte modet (våghalsigheten :smirk:) kvar...

Skaffade häst på "gamla" dar för 6 år sen och nog har jag många gånger varit skrajsen. Men mitt sätt att lösa problemet har blivit att hoppa av och gå en liten bit, för då känns det som jag har full koll.

Förresten så kommer jag med våra två hästar till Åstorp (Björnås) på sommarbete i maj, och vore jätteglad för ridsällskap om du har lust. Den ena är en perfekt stabilisator :love:- hon skärrar verkligen inte upp sig i onödan.
 
Sv: Väcka upp slumrande ridkunskaper .....

Hej!
Jag håller på att lära en rädd väninna att rida och känner så väl igen din situation i det hon upplever. Hon älskar djur och vill så gärna rida men är ganska rädd. Här handlar det om att skynda långsamt!:) De första tio gångerna blev hon bara longerad i skritt, sedan lite trav också. Sedan började hon skritta på egen hand, men fortsatt trav i linan. Istället för att ha som mål att rida fort eller hoppa eller något sådant så lär jag henne allt man kan göra i skritt, framdelsvändingar, ryggningar, osv. Nu kan du ju säkert allt detta redan, men varför inte "låtsas" att du inte kan något och gå igenom alla grunderna igen tillsammans med din dotter om hon vill hjälpa till. Det jag brukar säga till min väninna är att hon ska hålla sig själv och hästen sysselsatta hela tiden, då har hon inte tid att bli nervös och hästen tänker inte ut något bus. Så de rider serpentiner och gör tempoväxlingar och allt möjligt: gladcryttare och uppmärksam häst.

Jag tycker du ska ta chansen och rida hästen efter att dein dotter ridit. En dag när hon tycker att han är genomriden och trött men på bra humör så kan du väl sitta upp i 5 minuter medan dottern håller i linan? Bara gå runt några varv och sedan ner igen.

Det viktigaste till att börja med är att du inte tänker på vad som förväntas eller hur andra gör. Vill du bara rida i 5 minuter så är det ok! Om du ägnar ett halvår åt att bara skritta, so what? Du rider för din egen och hästens skull!
Lär dig andra sätt att aktivera och motionera hästen än ridningen, longering eller tömkörning, så kan du alltid rasta av den om du inte känner för att rida eller om den verkar lite extra pigg och behöver springa innan du sitter upp.

Oj, det här blev ett långt inlägg:D
Det jag vill få fram är i alla fall att det inte finns några måsten eller rätt och fel i din situation! Gå på magkänslan så ska du se att det löser sig!
 
Sv: Väcka upp slumrande ridkunskaper .....

....Förresten så kommer jag med våra två hästar till Åstorp (Björnås) på sommarbete i maj, och vore jätteglad för ridsällskap om du har lust. Den ena är en perfekt stabilisator :love:- hon skärrar verkligen inte upp sig i onödan.

Hej. Nä men va kul! :) Det är ju där uppe vi har pållen! Får man fråga var någonstans på Björnås du ska ha dem på bete?

Sen vad det gäller ridningen så tror jag inte att jag gått ner tillräckligt till maj månad. Är på god väg men vill känna mig lite mer rörlig innan jag sätter igång :)
 
Sv: Väcka upp slumrande ridkunskaper .....

Här är ännu en tant på 46. Jag slutade med ridningen i tonåren när mor tyckte det blev för dyrt (hon blev ensam och både jag och min bror red). Dessutom var jag i en ålder när annat började locka. Åren har gått och nu när jag blivit mamma till en riktig hästtjej och dessutom bor så att vi kan ha hästar hos vår granne skaffade vi en äldre D-ponny åt henne. Det såg så roligt ut! Jag var/är ständigt med i stllet och skötte hästen från marken. Men rida var läskigt!

Det jag gjorde var att kolla med lokala ridklubben och de hade en ridgrupp för vuxna nybörjare där jag fick prova. Det var det bästa som kunde hända. Vi har rent ut sagt skitkul ihop! Förutom ridlektionerna fikar vi, går ut och äter ibland och hittar på lite annat.

När dottern behövde en lite mer framåt häst bestämde vi oss för att behålla gamlingen och honom rider jag på nu.
 
Sv: Väcka upp slumrande ridkunskaper .....

Tack :)

Jo du har rätt. Det får allt vara på mina villkor och i min takt. Därför blir det nog ingen ridskola för mig för då blir det lite svårare med det.

Jag kan väl också säga att jag känner mig inte jätterädd. Det är väl mer osäkerhet hur jag ska kunna hantera en situation där hästen blir tittig och fjantig eller om han bestämmer sig för att testa mig.

Så att rida i lina är ingen dum ide. :)
 
Sv: Väcka upp slumrande ridkunskaper .....

Det var ju en väldans massa "tanter" i 40-års åldern det finns som är återfallsryttare! :banana:

Hi hi , synd att vi inte bor nära varandra allihopa så vi kunde tagit oss en långtur och gjort omgivningarna osäkra! :D
 
Sv: Väcka upp slumrande ridkunskaper .....

Jag gjorde det för 1 mån sedan. Har inte ridit på 6 år, då vi blev tvungna att sälja hästarna i samband med skilsmässa.
Men så var jag o dottern ute i skogen och gick med hundarna och jag frågade om vi inte skulle börja rida på nån ridskola. Längtan började bli väldigt stark och vädret var så där underbart då man riktigt kan njuta. Efter en sekunds betänketid undrade hon om vi inte skulle köpa en egen häst istället, vi är ju mer vana vid egen häst o s v.
Det var som att dra proppen ur badkaret. Informerar sambon om vad som är på gång, kollar upp stallplats o börjar leta häst. Nästan på en gång hittar jag en nordis travare som verkar som jag vill att den ska vara, mycket man, 7 år, val.
Mindre än 1 mån efter vår promenad står han där i stallet, dottern fick givetvis ta hand om provridningen, tänkte att det kommer nog att ta ett par veckor innan jag vågar rida själv. 3:e dagen satt jag upp!
AHHH! Det kändes så rätt, både skrittade o travade. Jag bara njöt, det var SÅ UNDERBART med känslan av häst under sig igen. Jag fattar inte att jag kunnat vara utan det så länge.
Mitt tips till dig är: Ta med honom ut på promenad ensam, tänk att du rider. Lägg armen över honom och känn rörelserna. Ta gärna på honom sadeln om modet kommer när ni är där ute kan det vara bra att kunna passa på medan det är där.
Lycka till du kommer inte att ångra dig.
Jag är 48 o dottern 20.
 
Sv: Väcka upp slumrande ridkunskaper .....

Känner igen! :bump::bump:
Tipsen:
1. (Innan du börjar rida hemmapållen) "Week-end" kurs i westernridning. Lovar att det är JÄTTEBRA för självförtroendet! Ger också massa inspiration till din egen ridning framöver.
2. Ta dit en bra tränare några dagar för privatlektioner på egna hästen (utan åskådare!).
3. Vuxenridläger i sommar (för nybörjare). De flesta som går på dessa har ridit som tonåringar och vill börja igen när de är i din situation.
4. Ett par RIKTIGA lektioner på islandshäst (inte bara åka!) för att få en bra förståelse / känsla för tempoväxlingar & halvhalter. Man blir en utmärkt teoretiker som "ponny-/hästmamma" - men man behöver också få in en fysisk känsla i den EGNA kroppen som ofta är alltför okoordinerad och dessutom felmusklad!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 432
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 415
Senast: Fiorano
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp