Vägen till att bli blöjfri

turbofling

Trådstartare
Kan ni inte berätta lite om hur ni gjort för att erat barn ska bli blöjfritt?
Vilken ålder?

Jag trodde att Emilia (2,5 år) skulle bli det under sommaren. Hon är väldigt intresserad av pottan/toaletten och har bra koll på kiss och bajs och att man gör det på pottan. Hon använder den lite då och då men det är sällan hon kissar på den (har hänt ngr gånger och då blir hon jättestolt). Frågar man henne om hon behöver kissa så får man alltid ett nej. Har försökt att låta henne gå utan blöja här hemma men då tjatar hon direkt om att hon vill ha blöja.

Jag antar att hon inte är rikigt mogen än och att det kommer men kanske har ni några tips för att hjälpa mig att hjälpa henne på vägen.

Sen blir jag nog undermedvetet lite stressad också när henne kompisar slutar använda blöja och kommentarer om att det inte är dags att sluta med blöja snart (mest från farmor, farfar och "plastfarmor").
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Du får försöka att inte bli stressad av vad omgivningen tycker kring detta.

E är absolut långt ifrån blöjfri än hon med så ni är inte ensamma. Hon vet också vad som ska göras, men hon kissar och bajsar i blöjan för att sedan komma och säga att hon ska gå på toaletten för hon har kiki eller bajja.

Om ni bara går till pottan då vill hon sitta där då, om du inte frågar om hon behöver gå utan att ni bara går dit med jämna mellanrum?
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Hon går bara dit och sätter sig om hon själv vill det, går jag med henne och erbjuder pottan vill hon inte. Envis unge :)
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Testa med jamna mellanrum och funkar det inte sa vanta en vecka eller tva. En dag kommer det att funka.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Vi gjorde ingen större grej av det utan frågade lite då och då om sonen ville gå på pottan. Dessvärre vägrade han sitta på pottan. En vacker dag den sommaren han fyllde 3 ville han bajsa på pottan. Efter det tog vi helt enkelt av blöjan och då var han redan "rumsren" upptäckte vi. Han hade störtkoll på när han skulle kissa och bajsa, men han valde bort pottan och gick till toan direkt. Givetvis blev det lite olyckor då och då, men inte särskilt ofta. Det var mest när han var för inne i leken och inte hann till toan.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

kl

My började visa lite intresse för pottan förra sommaren, då 1,5 år. Hon gick mycket utan blöja då och det kom kiss överallt på golven...men det var ändå bra att hon fick lära sig hur det kändes när det kom kiss. Hon satt ibland på pottan och vi läste bok med henne när hon satt där, men det kom i princip aldrig något. Ibland försökte hon trycka på lite, men oftast ville hon bara sitta där. Intresset för pottan avtog runt 2 års åldern, och sen när hon var 2 år och 4 månader så blev hon plötsligt blöjfri över en dag! Hon var med sin farmor en dag vid deras pool och bad plötsligt om en blöja. Farmor frågade om hon var kissnödig och ville prova att kissa på toaletten, och det ville hon. Direkt när hon satte sig så kom det kiss, och hon blev hur stolt som helst. Och efter det har hon varit blöjfri, på nätterna med! Gick galet enkelt!

Jag har hört att man kan försöka få toalettbesöket till en vardaglig rutin på samma sätt som att man tvättar händerna innan man äter, typ. Man säger då tilll barnet att hon/han ska sitta på pottan/toaletten en stund innan frukost (kommer det inget, så efter frukost), innan utelek, innan lunch, efter sovtund osv. Så man får in en rutin. Kommer det inget så stressa inte, utan då tar man det bara efter aktiviteten istället och provar. Jag vet inte alls hur det fungerar, men kan ju vara värt att prova?

Annars tycker jag inte alls att du ska känna dig stressad. Det kommer i sinom tid, hon lär garanterat inte ha blöja när hon börjar skolan!

Julia
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Bra tips.
Lite som tänket när man ska få en valp rumsren, gå ut efter mat, lek och sovstund :)
Bad att dom på dagis kan ta med henne till toaletten när andra barn går dit.

Emilia kissar aldrig på natten så där har vi det nog ganska enkelt sen (om det inte ändras igen).

Egentligen är jag inte stressad, mer irriterad på frågorna. Det är ju ganska praktiskt med blöja också :)
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Jag är säkert inte rätt person för den här frågan, men de tre barn jag har fått blöjfria har jag allihop bestämt kring två års ålder att nu slutar vi med blöja. Punkt. Förklarat för dem att nu använder vi ingen mer blöja på dagarna, utan vi börjar kissa på pottan/toaletten. Sen får man passa dem, ungefär som en hundvalp, men det har tagit ca en vecka med allihop, sen är de torra (så tillvida att de vet vad de ska göra, och att de måste säga till, sen sker alltid olyckor, man glömmer bort, hinner inte osv, men det är en annan sak).
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Det fungerar säkert med barn som automatiskt vill sitta på pottan.

Men vad händer om man har ett barn som inte vill? det var därför jag frågade turbo om hennes dotter vill sitta på pottan när turbo själv påpekar att det är pottdags och det ville hon ju inte riktigt än.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Haller med Cala, det beror nog pa vilket slags barn man har att gora med.

/mamma till ett otvingbart barn och till ett barn som ar ganska lättinstutitionaliserat. Numer ar jag mer ödmjuk.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Ingen av mina barn har varit intresserad av att sitta på pottan "för det gör ju inte mamma och pappa och Jajja (storasyster)", vi köpte en sån där liten grej till toastolen och en fotpall nedanför, då gick det kanonbra!
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Jag kom att tänka på en sak, hur mkt påverkas ett barn av andra barn?

Tidigare i somras gick Emilia ganska mycket utan blöja när vi var på uteplatsen. Det hände såklart en hel del "olyckor" och vid några tillfällen såg grannens dotter (4 år) det. Då skrattade hon ett väldigt otrevligt skratt och pekade på Emilia och sa ungefär "titta, Emilia kissade". Det syndes på Emilia att hon tyckte det var jobbigt. Nu vill hon alltid ha blöja, tror ni att grannen påverkade det?
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Ska nog köpa en sån och prova. Nu har vi en potta nere men behöver något till övervåningen också.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Sådan har vi också :)

Ella vägrar pottan, men sitter gärna på toaletten. Vi köpte vår på Biltema.

Händelsen med kompisen ( 4-åringen ) kan säkert ha satt lite spår, nu gäller det att bara ha positiva upplevelser kring blöjan och toaletten.
 
Senast ändrad:
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Mina tvillingar var valdigt olika. Jag trodde att Chloe skulle vara forst for hon visade forst och mest intresse for pottan. Men varje gang det faktiskt kom nagot sa blev hon hysteriskt radd istallet :(

Amber visade valdigt bra kroppskontroll men vagrade att sitta pa pottan. Sen en dag, nar hon var ungefar 2.5 ar, sa anvande hon plotsligt pottan och ar sedan den dagen torr - och har bara haft max 5 "olyckor" sedan dess. Men daremot vagrade hon att bajsa pa pottan, i ett helt ar. Forst forra veckan gick det, och da var det faktiskt jag som satte ner foten och sade att nu finns det inga fler blojor. Da testade hon pottan, lite oroligt forsta gangen, darefter inga som helst problem.

Chloe blev blojfri for nagon manad sedan, nar hon var ca 3.5 ar. Jag fick nog av att byta blojor pa en unge som var sa stor att hon nastan kunde byta pa sig sjalv, och forberedde henne i nagra dagar pa att snart finns det inga fler blojor. Sen kom Dagen, och hon var lite olycklig och holl sig hela morgonen. Sedan kom hon pa att hon skulle kissa pa graset i tradgarden sa det gjorde hon ett par ganger. Sedan provade hon pottan. Och sen dess ar hon blojfri - det gick bra att bajsa pa pottan ocksa efter bara ett litet tag. Och inga olyckor!
Hon gav dessutom upp nappen av sig sjalv forra manaden, sade plotsligt att hon inte behover den langre, och har sovit utan sedan dess.

Men med undantag av Amber's kiss i pottan sa har jag fatt "knuffa" pa mina barn i ratt riktning, trots att de var mogna for det blev de lite bekvama...och "for" vana vid blojan tror jag. Men fordelen med att de blir torra sent ar ju just att det inte blir nagra olyckor, man behover aldrig passa eller fraga, ta med massa ombyten osv, de har utmarkt kroppskontroll!
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Vår son slutade med dagblöja förra sommaren då han var drygt 2,5 år. Han var i och för sig inte omöjlig att få att sitta på pottan, men inte superintresserad från början även om det hände då och då.

Vi hade en liten Pixi-bok om en flicka som började gå på pottan när hennes mamma köpte klistermärken och sen en kompis kissade där och fick första klistermärket att sätta på pottan. Så vi körde på samma grej hemma hos oss! Gjorde en stor "affär" av att köpa klistermärkena och visade dem för honom - "titta vilka fina du får när du kommer att gå på pottan och kissa!". Han fick fortsätta ganska länge med de där och klistrade dem nogsamt över hela pottan.

Funkade bra för oss och kanske kan vara något att testa?
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Köp en bra "toagrej" (barnsits) om ni ska ha en sån. Jag köpte en billig på ICA för kanske någon hundring och den var totalt värdelös (eller om det berodde på att den inte passade ihop med vår toastol?). Den åkte på sniskan när sonen satt på den så han blev livrädd och inte ville använda den. Som tur är var han ganska stor så han har aldrig behövt någon barnsits. Jag tänkte köpt en till av bättre kvalitet men det behövdes som sagt aldrig.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Om hon inte kissar på natten, prova då att skippa nattblöjan till att börja med? Du kan ju prata med henne och förklara?

Det kan säkert vara så att Emilia har påverkats av händelsen med flickan som skrattade åt henne, men det går säkert över så småningom. Det viktiga är ju att du visar att det inte är något äckligt/konstigt med det och att det är helt okej att det händer "olyckor".

Vi har en potta som spelar en melodi när de kissar, det tyckte My var lite skoj i början (och jag tycker det är jättebra, för det hörs när hon har sprungit på pottan, så man hinner dit innan hon skvalpar ut allt när hon ska hälla det i toan!). Men oftast går hon på toaletten nuförtiden.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Nu är inte E helt blöjfri, han har fortfarande blöja på natten men vi började när han var runt 2 år (han blir 3 november). Vi började säta honom på toaletten när det var dags att bajsa, han var (och är) väldigt regelbunden med bajsandet så det var inga problem. Han fattade snabbt grejen och började säga till när han behövde bajsa. Sedan började vi successivt lära oss hur han ser ut när han blir kissnödig och då bar det iväg till toaletten. Det syns väldigt tydligt när han blir kissnödig. Frågar man säger han oftast att han inte är kissnödig, men så springer han iväg till toaletten kort därefter. Han är inne i perioden "kan själv" så det hänger väl ihop med det. Han är dock helt torr på dagarna även fast han talar tvärtemotspråket.:grin:
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Tack för era tips och för att ni delar med er om hur det fungerar för er.

Nu ska vi prova lite härhemma och fungerar det inte så få vi vänta till hon är mer redo.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 417
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Vi har fastnat och blöjan är oftast på nu igen. Barnet fyller tre år på julafton och blev i princip Blöjfri i somras, förutom att hon...
Svar
7
· Visningar
1 227
Senast: Jenka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 006
Senast: AraSlei
·
Småbarn Gör en ny tråd om bonussonen som vi försöker få torr. Han blir 4 i april. Har de senaste veckorna (sedan innan jul) varit helt utan...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 870
Senast: kpist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp