Bukefalos 28 år!

Vägen till att bli blöjfri

Sv: Vägen till att bli blöjfri

Jag skulle tagit av henne blöjan på dagen och satt henne på pottan lite med jämna mellanrum. Om hon kissar på pottan, jätte bra, om inte så kvittar det. Frågar hon efter blöja så skulle jag bara sagt attt nej men du får gå på pottan om du behöver kissa. Antingen så håller hon sig tills hon kissar på sig och då får du tvätta av henne och byta kläder och så är det inte mer med det eller så kissar hon på pottan tillslut och då är ju det jätte bra såklart.

Nu ska jag stressa dig med att min dotter var blöjfri från veckan efter hon fyllt 2 dagtid och 2½ nattetid. Olyckor har givetvis hänt men det får man räkna med. Det spelar ingen roll om det dröjer ytterligare tid för er men eftersom du skriver om det här så tolkar jag det som att du faktiskt vill få henne blöjfri och då måste hon ju träna på det. Kiss på mattan får man ta ibland. Lycka till.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Problemet är att hon blir jätteledsen om jag säger att hon inte får en blöja och inom det här området vill jag inte få in några negatvia känslor. Men jag funderar på att köpa underbyxor till henne och se om hon tycker det är ok att använda dom istället för blöja.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Min Chloe blev ocksa jatteledsen nar jag sade att hon inte fick ha bloja, och darfor skot jag upp det om och om igen... sen bestamde jag mig for att JAG inte orkade byta mer blojor och forberedde henne pa det och sen stod jag fast vid det. Det var lite tvang alltsa, krasst sett, det var tarar och lite stressiga kanslor hos Chloe. Men det tog bara en morgon, sen var det klart. Och inte en enda olycka sedan hon blev torr!

Ibland behovs det en knuff i ratt riktning men gor det nar DU kanner dig redo, sa att du orkar fullfolja. Alla barn ar ju olika, en del ar latta och en del mindre latta - det gar vaaaaldigt mycket prestige i det dar med pottranandet, att fa sitt barn torrt tidigt ar lika med att vinna forsta pris, typ. Jag kan bli enormt trott pa folk som skryter om hur tidigt deras barn pottranades....sarskilt om de var sa sma att de behovde hjalp med allt. Enligt mig ar ett barn fullt pottranat nar det SJALV kan kanna efter att det behover kissa, ga till pottan/toaletten, dra ner byxorna, kissa, torka sig sjalv, dra upp byxorna igen och helst spola och tvatta handerna ocksa...
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Hittade ett par trosor här hemma, det var helt ok tyckte Emilia så nu har hon gått utan blöja hela kvällen.

Hur ofta brukar ni ta med till pottan/toaletten?
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Intressant att läsa hur alla gjort :).
Jag verkar vara ganska ensam om att ha en dotter som inte bryr sig om om hon kissar på sig :(. Alltså, hon är ju 3,5 år snart, och har koll på blåsan, och kissar då och då i pottan/på toa, men ofta kissar hon bara där hon står. Eller sitter. Hon har ju just börjat nytt dagis så jag har inte velat stressa henne nu, jag hade ju hoppats att vi skulle tagit hand om det i somras, men som sagt så kissar hon obekymrat på golvet om jag tar av blöjan.
Jag försöker att inte stressa upp mig, men lite jobbigt tycker jag att det är. Hon går mer och mer på pottan och så nu, så jag tror det är inom räckhåll... om några veckor kanske man skall börja att helt enkelt ta av blöjan, men det är ju svårt om hon bara kissar ändå :confused:

När jag sätter henne på pottan studsar hon upp och går därifrån, eller blir arg. Suck. Envisa unge :D
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Min Chloe blev ocksa jatteledsen nar jag sade att hon inte fick ha bloja, och darfor skot jag upp det om och om igen... sen bestamde jag mig for att JAG inte orkade byta mer blojor och forberedde henne pa det och sen stod jag fast vid det. Det var lite tvang alltsa, krasst sett, det var tarar och lite stressiga kanslor hos Chloe. Men det tog bara en morgon, sen var det klart. Och inte en enda olycka sedan hon blev torr!

Ibland behovs det en knuff i ratt riktning men gor det nar DU kanner dig redo, sa att du orkar fullfolja. Alla barn ar ju olika, en del ar latta och en del mindre latta - det gar vaaaaldigt mycket prestige i det dar med pottranandet, att fa sitt barn torrt tidigt ar lika med att vinna forsta pris, typ. Jag kan bli enormt trott pa folk som skryter om hur tidigt deras barn pottranades....sarskilt om de var sa sma att de behovde hjalp med allt. Enligt mig ar ett barn fullt pottranat nar det SJALV kan kanna efter att det behover kissa, ga till pottan/toaletten, dra ner byxorna, kissa, torka sig sjalv, dra upp byxorna igen och helst spola och tvatta handerna ocksa...

Ungefär så har det varit för mig också, den första var enkel, hon accepterade pottan direkt när vi bestämde att det var dags att sluta använda blöja. Den andra och tredje har blivit fly förbannade, med många olyckor som följd.

Den sista var till och med lite för duktig på att hålla sig, och blåvägrade pottan, så det tog några dagar innan han gav med sig och verkligen kissade på pottan. Han tränade som en valp, vi var på honom som hökar efter mat och sömn, gick ofta på pottan. Rätt var det var så kissade han där, och sen trillade tioöringen ner. Efter en vecka ungefär har de två motvilliga accepterat att det nog är bättre att använda pottan/toaletten än att gå omkring kissig och blöt. Då har också antalet olyckor minimerats till i princip ingenting. Ingen av mina har varit pottränade innan, de har ju sett att större barn och vuxna går på toaletten, så det har de vetat innan att man kissar och bajsar på toaletten.

Ingen av dem har några som helst negativa associationer till toaletten utan har skött sina toabestyr med den äran så fort de accepterat faktum. En bonus är att två av dem ungefär samtidigt (kanske ett halvår senare) som de blivit torra på dagen, även blivit torra på natten, så kring 2½ års ålder har de varit helt torra, både dag och natt.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Fast för mig blir det sätt du beskriver en form av tvång.

Kissa i pottan eller kissa på dig för en blöja får du inte längre, du får bli hur arg du vill. ( Min dotter blir inte arg, mer upprörd/ledsen).
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Hur gjorde ni med det barnet som "blåvägrade" pottan? Vart kissade han?

Tycker inte att er metod känns speciellt trevlig, men det fungerade ju tydligen det också.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Vi tog tag i det under semestern, pratade mycket om det innan och förberedde. Vi hade väldigt lätt eftersom sonen inte bajsade i blöjan utan bara på toaletten i slutet. Något som han kom på själv.

När han första dagen kissade på golvet, precis efter jag hade frågat om han behövde kissa, så införde vi ett belöningssystem. Varje gång han gick på toaletten så fick han en pärla i en burk. När han gick tio pärlor så fick han en klubba lr åka och bada osv. Dom två första dagarna tyckte han att det var lite skoj men sen struntade han i pärlorna.

Eftersom han hade varit torr på nätterna ganska länge så tog vi bort nattblöjan strax där efter, och det har gått jättebra det med.


Kan ni inte åka och köpa trosor så Emilia kan vara med och välja själv, det kanske kan bli en liten morot...
 
Senast ändrad:
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Med båda mina barn har jag gjort en liten sermoni där de har fått välja ut kalsonger/trosor i affären när jag har bedömt att det varit dags att prova. De har då varit mer motiverade själva att dels hinna på toa för de har ju velat ha de fina underkläderna på sig och dels att vara utan blöja så att de har fått ha underkläderna på sig.

Barnens kusin ville inte prova alls. Han var nästan fyra år men vägrade. Då körde vi lite "bo hos kusinerna". När han såg att mina barn, (då 5,5 och 7,5 år gamla) och då särskilt sonen som han avgudade gick på toa så ville han inte ha blöja heller längre utan "gå på toa som stora barn" som han sa själv.
Ibland kan det ju behövas en liten knuff men man får ju vara varsam och verkligen ha koll så att de är mogna för det.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Emilia blir också ledsen och orolig när hon inte får blöjan så ngt tvång tänker jag inte heller införa, då får det hellre ta lite längre tid.

Två eftermiddagar/kvällar nu har hon varit utan blöja och hon har kissat på pottan. Hon säger nej när vi frågar men sätter sig när vi tar med henne dit.

Men så igår kväll bajsade hon i trosorna och blev väldigt ledsen. Sen ville hon inte vara utan blöja och inte nu på morgonen heller. Så hon får ha blöjan när hon vill och så provar vi utan när hon känner att det är ok igen.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Intressant tråd som jag gärna ger mig in i.

Vår dotter är strax över 2 år. Precis i början av sommaren så var hon jätteintresserad av pottan och efter att ha sett sin kompis som är jämngammal gå på pottan, både kissade och bajsade hon på pottan utan problem och var jättestolt. Men sen tror jag att pga mig så blev det knas på vägen och plötsligt så blåvägrade hon pottan för jag gav ju henne blöjan om hon bad om den eftersom att hon blev ledsen om man nämnde pottan.

Då jag dessutom är gravid och har en ganska besvärlig graviditet, så lät jag henne välja blöjan då det kändes enklare. Förmodligen helt fel gjort av mig.

Nu har hon dock visat intresse igen för att använda- helst toan och utan sittring. Det går jättebra. Men jag har ändå haft blöjan på (sådana där Upp and go) blöjan är oftast torr och hon säger gärna ifrån när hon vill på toan eller så sätter jag henne när jag anar att det är dax.

På dagis föreslog de, att på måndag försöker vi helt utan blöjan eftersom hon allt som oftast är torr i blöjan på dagis och gärna går på pottan/toan där.

Så igår provade vi helt utan blöja efter dagis. Gick super, endast en olycka. Bajsade också på toan.

Men idag går det mindre smidigt. 3 olyckor redan. Går det för fort fram? Eller är det jag som är för ouppmärksam? Jag undrar om JAG är redo, eftersom jag är gravid (och otålig..?).
Det handlar ju lika mycket om mig, som om henne. Jag är kanske lite dum som litar på henne när jag frågar om hon vill gå på toa och hon säger nej.
Jag är bara så rädd att jag gör hela grejen till en negativ sak, eftersom att hon har varit så duktig själv, och till och med dagis tycker att hon är redo..

Hur länge ska man ge det med 'olyckor' innan man ger dem blöjan igen? Och hur ska man förklara att de får ha blöja när de sover men inte på dagen? Nu kissade jag henne innan jag la henne i vagnen och provar alltså utan blöja medans hon sover...

Hon blir inte ledsen när hon har kissat på sig. Det är mest jag som känner att det blir för mycket , och blir stressad och känner att jag måste klara av det för det hade ju varit smidigt om hon var blöjfri när den lille kommer om några månader, speciellt om nu dagis också känner att hon är redo...

Blir så nervös att jag strular till det för henne.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vägen till att bli blöjfri

En tvååring behöver nog påminnas om toaletten lite mer tydligt ( dvs man går med dom till toaletten och sätter dom där ) än att bara fråga om dom behöver kissa/bajsa.

Vi ska åka och köpa trosor åt Ella, hon vägrar att gå naken så trosor kanske löser det problemet iaf.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Jag tycker att man rätt väl känner på sig om ungen är redo eller inte, ett tecken kan vara att nattblöjan är torr. Min stora var ganska sen, hon slutade med nattblöja när hon var 3,5, den lilla kände jag var mycket tidigare redo så nån månad efter 2-årsdagen tog vi helt sonika bort blöjan både dag och natt. Men under träningsfaserna med båda barnen så är mitt bästa tips att inte låta barnen misslyckas för mycket utan ta över ansvaret. Inte hålla på att tjata om "är du kissnödig?" var tredje minut utan köra "nu kissar vi" nån gång i timmen. Och sen ha pottor ståendes framme. Hör också med dagis vad de kan göra för att hjälpa till, tar man bara dit en massa extrakläder så brukar de vara hjälpsamma.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Emilia verkar inte heller vilja gå naken, med trosor var det helt ok att vara utan blöja.

Tryagain- Jag tycker inte det är fel att ta ett steg tillbaka ibland om det känns som fel tillfälle för en själv eller att barnet vill det. Kanske är det lättare för er att ta tag i det när bebisen kommit och ni hittat in i nya rutiner än att stressa nu.

Mino- Emilia har varit torr på nätterna nu i flera veckor, det är bara om det är oroliga nätter som hon har kissat. Jag tror att hon är redo nu, det är bara vi föräldrar som måste vara lite mer uppmärksamma och verkligen gå in för att hjälpa henne nu.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Fast för mig blir det sätt du beskriver en form av tvång.
Ja, det blir det väl kanske på ett sätt. Men kanske inte riktigt på ett så elakt sätt som jag kanske framställt det här.

*Vi har förklarat för barnet att nu har du blivit så stor så att nu är det dags att sluta med blöja på dagarna och börja träna gå på pottan/toaletten. Men vi har också förklarat att det innebär att man måste säga till att man är kissnödig så vi får hjälpas åt att gå på toaletten o.s.v. Här har man kunnat få protester.

*Olyckor händer, förstås - då säger vi, men oj, glömde du bort att du skulle gå på pottan, kom ihåg det nästa gång du är kissnödig o.s.v. Sen har vi gått till toaletten/pottan och visat att här är det ju man ska kissa. Självklart byter vi kläder o.s.v. Naturligtvis ska inte barnen gå blöta.

*Direkt före+efter sömn och före+efter mat säger vi att nu måste vi gå och prova kissa. Det gör inget om det inte kommer något, men man måste alltid prova.

*I övrigt gäller det att hålla "span" på när det ser ut att vara dags, så man kan hinna före dem och prova gå på pottan.

*Rätt som det är lyckas man träffa "rätt", att de kissar när de är på pottan/toaletten. Då blir det fest! Det är jätteroligt och man är jätteduktig!

Sen brukar de börja själva komma och säga till att de har kissat på sig, och visa på toaletten. Ytterligare lite senare har de kommit på det där med att det är ju himla smidigt att kissa på pottan, för att inte tala om att man får spola i toaletten och såna där roliga saker! Skitkul ju! Så då går de hela tiden och provar. Ganska snart börjar man se på dem att de är kissnödiga, och då blir det enklare att tajma in att gå och prova gå på toaletten. Sen har det rullat på bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Hur gjorde ni med det barnet som "blåvägrade" pottan? Vart kissade han?

Tycker inte att er metod känns speciellt trevlig, men det fungerade ju tydligen det också.

Han som totalt vägrade var också väldigt duktig på att hålla sig. Snacka om blåskontroll. Men han satt på toaletten, på en sån där toasits. Han fick vi hålla sällskap, sjunga lite, han hade en speciellt populär leksakstelefon som han bara fick ha på toaletten, lite såna saker. Bara han hade protesterat klart och slappnade av så gick det vägen. Det blir lite samma sak som att borsta tänderna, lite tråkigt, men något man måste göra. Sen när han väl upptäckte att han faktiskt kunde gå helt själv på toaletten, då var han mäkta stolt och glad.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Ja jag förstår tanken bakom. Men på din text låter det som att du inte haft ett barn som totalvägrar, för om man skulle följa det du skriver med ett för mig barn som totalvägrar och blir ledsen så skulle det för mig innebära obehaglig tvång. :)

Förstår du hur jag menar?

Det spelar ju ingen roll hur mycket jag passar, hur kontinuerligt man går på toaletten osv om barnet blir jätteledsen varje gång. Jag tror inte att en tvååring kan förstå hela situationen så som du förklarade. Jag tror man måste se till individen och inte till åldern när det kommer till blöjfri.
 
Sv: Vägen till att bli blöjfri

Jag kan inte säga precis vad som gjorde henne dag torr,
men bidragande faktorer var:

Stor nog att kunna prata om det förklara, mamma tycker inte om att torka kiss, det händer att man kissar på sig. Om man försöker säga till/inte hinner är det ingen fara.
Lite press i form av "kompisarna på dagis går på pottan gå du också tillsammans med dem"
Jag påminner innan vi ska gå ut och innan lägg dags och sätter på toa för att pröva när jag vet det är långt till toa.

Det släppte ordentligt när vi var en helg vid sommarstugan och hon fick styra helt själv (kissa i gräset) byta till nya trosor precis hur ofta hon ville, eller ta på blöja när hon inte ville tänka mer på det.

Bäst fungerar det när jag inte tänker speciellt mycket på det, klart det händer olyckor men de allra flesta dagar går det bra.

Hon tål inte tjat. är du kissnödig...fem min senare är du kissnödig.... en timma senare är du kissnödig..... fem min senare pöl på golvet. Bara av envishet Ska Inte göra som mamma sa.
Hon blev dagtorr nu i somras och har den här veckan sovit flera nätter utan blöja. Hon får välja själv hur hon gör på nätterna ända tills blöjorna är slut i paketet, sen är de slut och då räknar jag med att hon klarar nätterna också :)

Klart olyckor kommer hända ibland men det gör de ju för större barn också.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 386
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Vi har fastnat och blöjan är oftast på nu igen. Barnet fyller tre år på julafton och blev i princip Blöjfri i somras, förutom att hon...
Svar
7
· Visningar
1 224
Senast: Jenka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 003
Senast: AraSlei
·
Småbarn Gör en ny tråd om bonussonen som vi försöker få torr. Han blir 4 i april. Har de senaste veckorna (sedan innan jul) varit helt utan...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 853
Senast: kpist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp