Vägledning med bitig och morrig valp

Tvångsgos, ryggsäcken, eller Time-in, kärt barn har många namn, men är ett jäkla bra grepp att lära en valp. "Hos mig är det tryggt till 100% och här kan du, eller ska du, coola ner dig". Kanske bäst beskrivet av Eva Bodfält, googla hennes namn och ryggsäcken.
Håller med föregående talare, du har inte förstört nåt.

Okej! Ska söka lite på detta grepp. Används det i samband med uppspelt valp som man vill ska slappna av?
 
Okej! Ska söka lite på detta grepp. Används det i samband med uppspelt valp som man vill ska slappna av?
Min rekommendation är att börja träna detta (tex ryggsäcken, vilket är den variant jag har använt) när valpen är lugn för att ge det en positiv känsla. Börja träna korta korta stunder och förläng därefter. Sen är tanken att använda tex ryggsäcken i situationer valpen/hunden behöver lugna ner eller tex där den behöver trygghet.
 
Okej! Ska söka lite på detta grepp. Används det i samband med uppspelt valp som man vill ska slappna av?
Jag har användning av det hela hundens liv. Häromdagen slog åskan ner i vår trädgård en smäll som hette duga. Då fick min sexåriga spaniel sitta i sin "time-in-position" en stund. Annars är svaret ja på din fråga.
 
Jag tror absolut inte att shiban hade uppskattat en "ryggsäcksövning.". Hade aldrig kommit på tanken att göra någonting liknande med henne.... Och hur fungerar det rätt praktiskt när man är utomhus undrar jag?
 
Jag tror absolut inte att shiban hade uppskattat en "ryggsäcksövning.". Hade aldrig kommit på tanken att göra någonting liknande med henne.... Och hur fungerar det rätt praktiskt när man är utomhus undrar jag?
Man sätter sig med hunden mellan benen, med hundens rygg mot ens mage och kliar den på magen typ...vanligt gos här i huset.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tror absolut inte att shiban hade uppskattat en "ryggsäcksövning.". Hade aldrig kommit på tanken att göra någonting liknande med henne.... Och hur fungerar det rätt praktiskt när man är utomhus undrar jag?

Alltså va 😅 ang din fråga om utomhus ?

Jag vet inte riktigt vad du undrar ang ”ryggsäcken” ? Det finns för och nackdelar med den (nästintill helgonförklarade metoden) beroende på vem hur varför osv .

Men utifrån din fråga tror jag du missförstått något allmänt ? 😳
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Alltså va 😅 ang din fråga om utomhus ?

Jag vet inte riktigt vad du undrar ang ”ryggsäcken” ? Det finns för och nackdelar med den (nästintill helgonförklarade metoden) beroende på vem hur varför osv .

Men utifrån din fråga tror jag du missförstått något allmänt ? 😳

Förlåt, jag blandade ihop trådarna! 😅 Det var i "tonårstråden" @Blandrastik rekommenderade ryggsäcksmetoden utomhus och det verkade så himla märkligt när jag väl googlade hur det fungerade.


Knapplån
Jag tror forfarande inte att det passar alla hundar. Shiban hade inte uppskattat att ligga så ens som valp, hon har alltid valt sin kontakt. :)
 
Förlåt, jag blandade ihop trådarna! 😅 Det var i "tonårstråden" @Blandrastik rekommenderade ryggsäcksmetoden utomhus och det verkade så himla märkligt när jag väl googlade hur det fungerade.


Knapplån
Jag tror forfarande inte att det passar alla hundar. Shiban hade inte uppskattat att ligga så ens som valp, hon har alltid valt sin kontakt. :)
Hunden ska inte ligga. Du verkar ha missuppfattat det hela.
 
Vilken modell av hund skulle det inte passa?
Jag har inte skrivit att metoden inte skulle pass för en viss modell hund, det är ju knappast möjligt att säga. Dock så är det samtidigt så att ingen metod passar alla hundar bra. Jag har tränat mina hundar med ryggsäcken, vissa av mina kompisar har också gjort så medan andra har tyckt andra metoder passar deras hundar bättre.
 
Jag tror absolut inte att shiban hade uppskattat en "ryggsäcksövning.". Hade aldrig kommit på tanken att göra någonting liknande med henne.... Och hur fungerar det rätt praktiskt när man är utomhus undrar jag?
Hunden kan stå. Vad jag menar är att det är guld att ha ett grepp, eller kommando, som betyder: "Nu lugnar du ner dig, jag har dig". Ett passivitetsgrepp helt enkelt. Sen är nog "Ryggsäcken" som begrepp den mest kända. Med det också den mest feltolkade. Såg häromdagen att nån skrev "du ska ha hunden som en ryggsäck".
Jag har däremot inte träffat så många hundar som ett passivitetsgrepp inte skulle passa på.
 
Vilken modell av hund skulle det inte passa?

Min rottis.
Jag forsokte tva ganger. Bada gangerna satt hon mycket lugnt och stilla, hennes andning var mycket avslappnad och jag holl mina hander pa henne mycket mjukt och lost 45 minuter forsta gangen och over en timma andra gangen innan jag mycket forsiktigt drog undan ena handen. Hon kastade sig runt och hogg som en haj bada gangerna.
 
Hunden kan stå. Vad jag menar är att det är guld att ha ett grepp, eller kommando, som betyder: "Nu lugnar du ner dig, jag har dig". Ett passivitetsgrepp helt enkelt. Sen är nog "Ryggsäcken" som begrepp den mest kända. Med det också den mest feltolkade. Såg häromdagen att nån skrev "du ska ha hunden som en ryggsäck".
Jag har däremot inte träffat så många hundar som ett passivitetsgrepp inte skulle passa på.

Kommando verkar mer praktiskt när det handlar om att vara utomhus i en faktisk situation och med en vuxen hund, men nu hamnade jag ju i fel tråd som sagt.
TS i det här fallet pratar om en valp och då kan jag visst se fördel i träningen, så länge det passar hunden. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 494
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 602
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 885
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp