Vägrar gå in i stallet

T

TurboDevil

Har haft min pålle nu i ca 5 veckor och han har lagt sig till me en väldigt ful och irriterande ovana...han vägrar nämligen gå in i stallet! Jag vet ju givetvis att han testar mig,men helt ärligt hur ska jag få honom att sluta?För några dagar sedan så stog jag i typ 1 tim och försökte få in honom,han börjar redan när han ska in från hagen,han bara fryser. Det kan vara väldigt frusterande då han inte enns går att locka med mat(Han får ju givetvis inget,bara tro att han ska få :devil:) Men jag e faktist rätt så less på det här nu,så e det nån som har nått tips att ge mig på hur jag ska få honom att sluta testa...och han e ju INTE rädd för stallet eller har ont någon stans så det är just det att han saknar respekt! :mad:
 
Är det så att han är mer intresserad av något som är utanför stallet eller står han bara och hänger, och t o m slumrar?

mvh Jessica
 
Han står just nu ensam i hagen och det är ett sto som har flyttat in i hagen brevid så jag vet inte om det är så att han vill vara kvar hoss henne,men när han väl står vi stalldörren så står han bara där och det spelar INGEN roll hur mycke man drar och lockar han vägrar...jag får ju in honom till sist men jag vill INTE ha dte såhär!!
 
Då kan det ju vara så att hans vilja att stanna kvar med stoet är större än hans vilja att följa dig.

Det behövs nog ledarskaps- alt förtroendeövningar för att bli av med problemet.

Går det att gå in i stallet från något annat håll?

Har du liknande problem vid andra tillfällen, exempelvis lastning eller att gå in i en spolspilta?

mvh Jessica
 
Det skulle nog också funka :D, ända till nästa gång du ska göra något som han inte vill. :crazy:

mvh Jessica
 
Fast lite känslor kan dom väl få ha (även om det inte får ta överhanden förstås) :D

Vem skulle du helst följa med en snygg kille eller chefen ;)
 
Jag förstår precis hur du känner. Jag hade ett liknande problem förrut med min medryttarhäst.
Han stannade ofta i stalldörren precis när man skulle gå in i stallet. :mad: Jag gjorde på följande sätt (Med stolt hållning.) Gick han inte fram började jag gå i en volt ca 1 meter ifrån. Om han inte följde efter pekade jag mot hans bak. Hade han inte börjat flytta på sig då fick jag till sist trycka honom åt sidan på rumpan med fingret, samtidigt dra lite försiktigt i grimskaftet. Tills han kom i rörelse. Då vände jag tillbaka mot hagen en bit för att sedan försöka gå in genom stalldörren igen. När vi väl lyckades komma in utan stopp. Fick han mycket beröm. :) Han testade emellanåt ett par gångar efter det, men numera följer han med mig in varje gång. Han tyckte väl att om du stannar ibland och kollar om jag stannar, så får väl jag göra likadant. Han är en smart liten tinker(Thinker). :idea: Hur lugn och go som helst och har en massa bus för sig hela tiden. :angel:Så jag har fått många goda skratt när jag varit i stallet. :D En kalashärlig häst. :rofl:

Mitt råd till dig är att ta nån dag när du är på gott humör och har obegränsat med tid.
Se det som dagens träning och låt det ta hela dagen om det skulle behövas och försök få honom att följa med utan att frysa.

Hoppas att det fungerar för dig också.

Lycka till!! ;)

"More time is less work" :bump:
 
Tänd ljuset i stallet,det kan vara något som hästen är osäker på vad den ser.
 
precis efter att ja börjat kräva lite mer av min ponny så vill hon inte gåå ut ur stallet, och inte gå in i paddocken..

efter varje ridpass lät ja henne då galoppera uppför våran "rejsbacke" som hon verkligen älskar.. sen la hon av med det.

har du prövat med kedja?
 
Hade för ett par år sedan en unghäst som en dag började vägra gå ut i hagen, trots att de andra hästarna redan var ute.
Detta löstes genom att jag, framför den öppna grinden, ledde henne i en liten volt, varv på varv. Sen erbjöd jag henne att gå framåt ut i hagen. När hon fortfarande vägrade, gjorde vi om detta ett antal gånger. Naturligtvis tröttnade hon på att gå i en liten tråkig volt, så hon valde att gå ut i hagen istället.
Nästa dag stannade hon återigen vid grinden och ville inte gå ut. Hon fick gå två varv på liten volt igen, sedan gick hon snällt ut i hagen! Hon har inte krånglat något mera efter det heller, såvitt jag vet. :)

Vet inte om det skulle kunna fungera på din häst, men det är väl värt ett försök! Hästen får välja mellan två saker, att gå runt på en liten volt eller gå in i stallet och slippa tråka på volten...

Provade samma sak på en häst som inte ville gå in i transporten. Fungerade jättebra på den oxå! :idea: (- lampa)
 
Jag är sambo med min chef. :o

Jag började som hans sekreterare. :rofl:

mvh Jessica
 
Jag skulle nog kunna säga att jag varit med om exakt samma sak när jag haft min häst ungefär lika länge. Han började helt plötsligt vägra gå in i stallet. Den gången det var som värst stod jag en hel timme med att försöka få in honom i stallet. Tillslut gav jag upp och lockade med lite mat. Tyvärr. Tänkte förstås att det var brist i respekt (var nog det också en del), men vi hade tränat mycket med hantering vid hand. Ett tag senare fick jag reda på att han varit med om en liten otäck sak i stallet då det plötsligt blivit kolsvart och han hade slitit sig från stallgången. Så det kan vara delvis därför. Du vet inte om din häst varit med om en liten otäck händelse el. liknande?

Efter den gången tränade jag att gå in med honom tills det att han inte tvekade alls att gå in i stallet och självklart fick han en massa beröm efter varje gång. Det gäller bara att träna och träna, men träna inte bara på samma saker eftersom hästar är nyfikna djur kan de lätt bli uttråkade och då kan det ibland bli fel att träna på samma saker om och om igen.

Lycka till! :)
 
Ta den i longerlina och longera eländet på kortvolt tills det ledsnar. Ta med ett spö att hota med. Det är ingen idé att tramsa med istadiga hästar som tror att de bestämmer, nästa gång ni ska ut kommer ni inte från stallplan!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 973
Senast: SiZo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp