Vägrar gå ut

L

Lilltufsan

Mitt högdräktiga sto vägrar gå ett steg idag. :crazy: Vid utsläpp när de försökte få henne att gå ut gick det inte att se någon hälta på något visst ben utan hon var bara ovillig att belasta frambenen (som det såg ut alltså) och vägrade helt enkelt att gå. Ingen värme/svullnad någonstans.

Kan det bli så att frambenen belastas så hårt vid dräktighet att hon får ont? :confused: Överbelastning pga den ökade tyngden? :confused: Någon som vet om det kan bli så?

Hon har gått försiktigt senaste veckorna men inte mer än vad man vänta sig med tanke på att det är halt och att hon är tung, ungefär som de andra dräktiga stona. Vid insläpp igår var hon som vanligt.

Om hon har jätteont i ETT framben vill hon kanske ändå inte belasta det andra för att det blir för tungt? :confused:

Hovslagaren åker ut nu först och kollar ev. hovböld eller sömstick. Om han inte hittar något så får man fundera vidare?
 
Fång! :eek: :crazy: Det kan det förstås vara även om hon aldrig haft tendenser till det förut... Hur identifierar man fång? :confused: Kommer det sådär plötsligt, bara en dag? Det är mycket protein i grovfodret...
 
Med två fånghästar i bagaget var det också tyvärr FÅNG som kom upp.

Ring vet, på stubinen!

Just ovilja/vägran att belasta frambenen, ovilja att röra sig eller röra sig väldigt försiktigt är typiska tecken på fång. Och de behöver inte vara varma i hovarna.

kan du ta pulsen vid kotan på henne, på ut och insida av kotan går två blodkärl, är de stasade och pulsen FÖRSTÄRKT (dvs känns tydligare) stödjer det fång.

Ponnyn här som fick fång började med att röra sig mindre i hagen. han var dock gammal så vi antog han bara njöt av pensionärslivet. Sen gick han inte ur boxen själv en dag, men när man ledde gick han snällt. vet var ut - hittade inget. Några dagar senare vägrade han gå ur boxen elelr röra sig övht. Svala hovar.. Vet var ut, ställde tveksamt diagnosen fång och han behandlades. En vecka senare avlivades han, då buktade sulan utåt (dvs hovbenet var påväg att perforera sulan). Han var fortfarande inte varm i hovarna.

Stoet fick fång från en dag till en annan, inga varma hovar, men hon rörde sig ovilligt på grus, var kort och stum i fram. På gräs ohalt, och hon följde ju snällt med även på grus men som sagt försiktig med fram.

Fundera inte (låt hovis komma, det är okej, men fundera inte sen) utan RING VET. Inte för att skrämma dig, men fång på ett högdräktigt sto är det sista man vill ha, det är så stor belastning, som man inte kan minska (en icke-dräktig tung häst bantar man ju fort som ögat vid fång) och det är inte direkt underlättande. Och snabb behandling är ofta skillnaden mellan att klara stoet och rädda fölet, medan att vänta kan göra att du förlorar både sto och föl.

Så RING VET PRONTO. Det kan vara annat än fång, men då har du ju uteslutit fång. och det du beskriver är typiskt fång (men kan vara annat med). Och högdräktiga ston har extra lätt att få fång iom den tunga belastningen (alla fång kommer inte från foderrelaterade saker, utan kan komma enbart av belastning. Dels vis kada då ett ben överbelastas, dels av just att hästen är stor och tung (överviktig..eller högdräktig)
 
Tack snälla ni för svaren.

Har pratat med veterinären redan... men hovis åker ut nu först så får vi se. Det kan ju vara så enkelt och uppenbart som en hovböld. Hittar inte hovis nåt så får min vetis titta på henne, oavsett om nu det stämmer på fång eller ej.

Det känns inga stasade blodkärl eller puls vid kotorna, hon känns precis som vanligt överallt. Vi har också ett hösilage med väldigt högt protein (kvoten är över 8) och efter vad jag läst mig till är det kolhydratöverskott som orsakar fång? :confused:

Fodermässigt känns alltså fång tveksamt MEN däremot belastning: hon är ju högdräktig OCH hon har en gammal skada i ena frambenet -> kan ha belastat det andra frambenet mer -> överbelastning.

Phuuuu... :( rapporterar senare.
 
Men, finns det inte något som heter belastningsfång också? Som inte har något (vad man vet) att göra med fodret öht...
 
Det finns tre typer av fång:

1) Foderrelaterad. Har eg inte så mycket med fodret eller värdena på fodret att göra utan på en feljäsning i magen. Det blir en överväxt av "elaka bakterier" som via tarmväggen frisläpps i blodet. Då har du eg en allmän blodförgiftning. I hovarna cirkulerar blodet långsammare och du har dessutom käsliga strukturer. Mer toxiner (gifter) frisläpps därigenom från blodet ut till omkringliggande vävnader i hovarna än andra ställen. Du får en inflammation i de känsliga strukturerna i hoven, och eftersom hovbenet inte har kontakt med marken utan "hänger" i dessa strukturer så kan de när de är inflammerade inte hålla emot hovbenet smärtfritt och tillräckligt så du får smärta och i förlängningen hovbensförsänkning/rotation när hästens vikt på hovbenet ger större belastning än skadade och inflammerade vävnader kan hålla emot.

SÅLEDES kan man få 'foderrelaterad fång' av perfekt foder.
VAD i t ex bete som orsakar fång vet ingen, teorierna är många men det finns inga svar. Förslag hitills (dock har man inte kunnat bevisa något entydigt) är protein, kolhydrater och fruktoser (fruktsocker, är i högst halt under morgon och förmiddag). fruktoserna verkar kunna ha rätt stor samband men är inte hela svaret. Det kan räcka med ett foderbyte mellan två perfekta foder för att få fång: Elelr att hästen i hagen äter gamla löv eller vad som helst. En störning av mag-tarmfloran räcker. Så bara för man har foder ditt eller foder datt kan man inte utesluta fång. TYVÄRR:

2) Belastningsfång. Ovanligt idag men förekommen. Det är helt enkelt en för stor belastning på hovbenet som stressar fram fång (iom att hovbenet hänger id e där känsliga strukturerna). kan komma iom att en häst avlastar ett skadat ben och det andra benet överbelastas. Eller långvarigt arbete på mycket hårt underlag (man såg belastningsfång hos de tunga kallbloden som drog vagnar på gatorna dag in och dag ut förr). Övervikt eller annan extra tyngd förvärrar ju redan uppkommen fång eller kan skapa extra förutsättningar för den att bryta ut.

3) Förgiftningsfång (förlossningsfång). Eg samma typ som ettan, men orsaken är inte en feljäsning i tarmen utan förgiftning från t ex en livmoderinfektion.

Så du kan tyvärr inte utesluta fång, varesig foderrelaterad elelr belastnings. Och foderrelaterad fång behöver inte bero på dåligt foder/för mycket foder/fel foder/för proteinrikt eller kolhydratrikt eller fruktosrikt foder.

Jag håller dock tummarna att det INTE är fång ditt sto har, ochd u får gärna rapportera när vet och hovis varit där =)
 
Men, finns det inte något som heter belastningsfång också? Som inte har något (vad man vet) att göra med fodret öht...
Det var väl precis det jag skrev? :confused:
 
Tack för bra information! :bow:

Pratade just med vet, han kommer i em (om inte hovis hittar en hovböld ed :p) han sa att det också kan vara att belastningen på frambenen ökat därför att fostret vänt sig -> hästen får ont, vill inte gå. Hennes gamla skada kan också spöka i och med den ökade belastningen (fast det har inte känts något särskilt).
 
Man lär sig en del med två fånghästar (genom åren, inte nu alltså). Kul det kan vara till hjälp.

och som sagt, det kan vara diverse annat ditt sto har, men det är alltid bra att direkt kunna utesluta fång, eftersom OM det är fång så är timmar viktiga i princip vad det gäller behandling.

Men vi håller tummar, tassar och hovar härifrån att det är något litet enkelt lättfixat istället =)
 
tänkte faktiskt bara tala om att vi hade en märr som fick fång när hon blev dräktig och det berodde endast på dräktigheten inget annat det är ovanlig men kan hända vetrinärerna jämförde det med att det är som när vi får havandeskapsförgiftning.. Man slutar aldrig undras över naturen..
 
Sensträckning

Det visade sig vara en sensträckning :crazy: Inte kul men ofarligt för fostret i alla fall :) Vetis noterade en liten torkad fd blöt fläck på baken, teorin är att hon gått omkull, först halkat till med ena bakbenet och sedan tagit spjärn med frambenet i rörelsen och då sträckt sig.

Hon har haft en (allvarlig) sensträckning tidigare (andra frambenet :crazy:) men då var hon jättehalt direkt det hände (på en ridtur) och senan var jättesvullen efter 20-30 min.

Den här gången syntes ingenting vid insläpp (ingen hälta alls), morgonen efter alltså i princip blockhalt :crazy: men ingen värme eller svullnad någonstans :eek: Svullnaden började komma på eftermiddagen, när hovis var ute vid 15-tiden var det ganska svullet, när vet kom vid 17.30 var senan VÄLDIGT svullen :crazy:

Jag hade ingen aning om att svullnaden pga en sträckning kan komma så sent efter skadan men veterinären sa att det var ganska vanligt. Man lär sig något nytt varje dag... tråkigt bara när det är genom skador :crazy:

Bara nu senan läker som den ska, den gamla läkte fint men hon är två år äldre nu :crazy: och den skadan tog ca 1år att läka ut ordentligt :crazy: :crazy: Senor tar ju sån tiiiiid.

Just nu känns det absolut viktigaste att allt är OK med fölisen :love: och att den förestående fölningen går bra :crazy:
 
Re: Sensträckning

Usch då, men tur du fick en diagnos. Vad är behandlinge, bara vila eller?

Ang svullnad så när valacken översträckt gaffelbandet så såg jag när det hände, och kollade direkt men såg inget och han var inte halt. Detta var mitt på dagen ungefär.

På kvällen var han halt och hela senan JÄTTESVULLEN. Så nog kan det komma efetr. Den fortsatte svullna mer och mer under natten med.
 
Re: Sensträckning

Vad är behandlinge, bara vila eller?
Nu är hon lindad med en elastisk såndär självhäftande linda, senan kommer fortsätta att svullna under lindan. Det andra frambenet (med den tidigare senskadan) lindat med en vanlig linda som stöd. Boxvila till en början (faller sig naturligt eftersom hon i det närmaste inte kan gå :crazy:)

På fredag kommer vetis igen, då är det förhoppningsvis färdigsvullnat :p han kommer då att titta på senan med ultraljud. Först då vet vi skadans omfattning :crazy: Sen kommer han att gipsa senan för stöd.

Från den förra senskadan så kommer jag ihåg att gipset gipsades om i omgångar. Detta för att svullnaden successivt gick ned och då behövdes omgipsning för att återigen få ordentligt stöd. Om jag kommer ihåg rätt gick hon med gips nästan två månader. Men det var ju då, det beror väl på hur skadans omfattning är den här gången :crazy:

Då skadade hon sig i mitten av april och, med successivt ökning av storlek på hage, har jag för mig att vi fick lov att släppa henne på bete i mitten av juni. Så jag hoppas på betesläpp i början av juni, om det nu läker i alla fall hyfsat. Blir ju inte så kul med en fölunge i sjukhage :crazy:

Prognosen vet jag ju inte förräns på fredag efter ultraljudet :crazy: :crazy: men den var inte så jättebra förra gången :p och då läkte det i alla fall ut fint :) och det har inte varit några problem med lätt promenadridning så jag är rätt optimistisk att det ska läka bra den här gången också.

Sen får hon en kur Finadyn nu för att motverka inflammation i senan.
 
Phuuuuu...

Som ett brev på posten fick fröken förstås kolik :crazy: i förrgår av att plötsligt bli ståendes stilla i boxen. Inte ville det ge sig heller så det blev veterinären igen :crazy: han slangade i en henne en massa vatten & olja, så smånigom släppte det, tack o lov. Inget drömläge med en högdräktig märr som inte kan gå. :crazy:

Igår verkade magen i alla fall OK, betfor o linfrö är vad som gäller nu (o linfröt gillar hon inte). I em kommer vet. igen, nu ska vi kolla på senskadan med UL :crazy: och sen ska senan gipsas för stöd.

I em när han skriver ihop räkningen kommer jag nog särskilt att fundera över varför man inte håller på med knyppling eller frimärkssamling istället. :crazy: :eek: :smirk:
 
Re: Phuuuuu...

Oh vad jag lider med dig... :(
Men hoppas verkligen att det kommer att ordan sig tillslut o gå bra för sto o fölis. :)
 
Re: Phuuuuu...

Block-hältan pga senan har i alla fall gått ned något och magen verkar OK nu och, framförallt, hon är pigg o glad och verkar inte bekymra sig nämnvärt över att behöva stå i boxen. :) Utebox/sjukhage blir det så snart som möjligt men än hoppar hon mer eller mindre fram :p så hältan får ge sig lite mer först.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 110
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 560
Senast: Toudi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 860
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 577
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp