Vägskyltar

mian1

Trådstartare
Vet att man itne får sätta upp såna på eget bevåg och hur som helst, men hur är det med vägskyltar som varnar för något som inte finns?
På ett ställe, på en liten grusväg, i bohuslän har de haft problem med att folk har kört för fort. Där satte de upp en skylt med "varning för tåg" trots att det inte finns nån järnväg på mils avstånd och det är omöjligt för tåg att ta sig fram mitt i skogen. Men man hajar till och saktar in och undrar vart tågen finns. Åtminstonde de första gångerna man kör där.
Kan man sätta upp en sån skylt på en väg som ägs av en vägförening? Bara för att få folk att hejda sig och titta efter korsande tåg eller kajkanter? Eller är sånt också förbjudet?
 
En skylt med "lekande barn" borde ni väl kunna sätta upp. Det kanske får nån att hejda sig iaf. Men finns det inte ett enda hus i närheten så blir det ju inte så trovärdigt förstås :)
 
En IKEA-skylt eller en vägskylt? IKEAs skyltar vet jag att man får sätta upp, men hur är det med en vanlig, trekantig vägskylt med lekande barn? Vägskylten ger ju oftare en reaktion än en hemmagjord skylt eller liknande.

Annars får jag väl sätta upp en stor skylt med "varning, arg tant" utanför huset.

Fast jag hade gärna haft en "varning för kajkant" stående här mellan gårdarna där man kör som fortast. Även om det är högst otroligt att det finns en kajkant eller ett färjeläge mitt i granskogen så skulle den som inte känner till vägen sakta in och i alla fall lite halvhjärtat hålla utkik efter den där kajen. :devil:
Vi bor längs en väldigt rallyvänlig grusväg och även om det är ganska glest med trafik så är det alltid lika obehagligt att möta 16-åriga rallykillar i trimmade volvobilar. Och de skulle INTE hejda sig för en skylt om lekande barn. Det är ju de som är de lekande barnen! :mad:
 
ansök om att få bygga väggupp... :devil: eller se till att flytta djur över vägen med jämna mellanrum så du spänner elsnören/band rakt över vägen. det är sånt bilister har skyldighet att vara beredda på när de kör på enskild väg, möjligen måste du skylta innan. elsnören med tillhörande grindhandtag gör fina repor i lacken om man inte hinner stanna... :devil:
 
Vi kan inte ha permanenta väggupp för att grusvägen måste kunna hyvlas och plogas. Däremot undersöker ordföranden i vägföreningen vad det kan kosta att sätta upp flyttbara väggupp. Tydligen finns sådana i gummi som går att dra av vägen när vägmaskiner måste kunna ta sig fram. Vi har även haft funderingar på bommar eller liknande hinder som kunnat smalna av vägen, men troligen är de snarare farliga och gör vägen mer svårframkomlig öht eftersom den redan bara är enfilig.

Men vi undersöker alla sorters hinder som kan sänka farten. Inne på gårdarna (tre som man passerar igenom varav två är bebodda) är det lättare att hindra trafiken. Värre är det mellan gårdarna, men även där finns det ju människor och djur som tar sig fram och man vill ju inte bli överkörd där heller.
 
Ute på Tjörn har de flyttbara gupp.

Det är som galler ca 15 cm breda o bara 3-4 cm höga men det märks genast i bilen när man kör över dom, och kör du fort blir det rekyl i bilen :devil:

Har en kompis som bor utefter den vägen där jag sett dom. Tror jag träffar henne på måndag. Ska höra om hon vet var deras vägförening fått dom från.
 
Gärna!!! Tack! :love:
Nu har det blivit mycket lättare att genomföra sådana här projekt i vår vägförening (sedan min man och kompis-grannen är ordförande resp. kassör/sekreterare :devil: ) Fast säkerhetsåtgärderna är ju till allas nytta, det är nog bara av ren lathet inget tidigare gjorts.
 
Jag har hört efter men ännu inte fått något svar.

Har jag inte hört nått efter helgen ska jag "stöta på" igen.
 
Olämpligt

Det händer redan tillräckligt med olyckor, därför att vägfarande nonchalerar plankorsningar med järnväg. Skulle detta missbruk av varningskyltar sprida sig, kan man anta att respekten för dessa skulle minska ytterligare.

En järnväg i skogen är inte omöjligt. Det finns skogsvägar som korsar järnvägar. Skyddet består då av en skylt, eventuellt kompletterat med att tåget signalerar på det avstånd i meter från korsningen, som erhålls om hastigheten på järnvägen multipliceras med 6 och med 3.

Genom denna konstruktion sker signalerandet alltid ungefär 20 och 10 sekunder innan tåget når korsningen. Detta är ett ganska svagt skydd, som fordonsförare då och då missar.

De senaste dagarna har det varit två plankorsningsolyckor. Bidra inte till att respekten för varningsskyltarna minskar ytterligare!
 
Du kan sätta flyttbara stora blomlådor,så du tvingar trafiken att köra slalom,som alternativ tills du får reda på om vägskylt är ok.
 
Om vägen är privat (vägförening) och ni inte får några kommunala elller statliga bidrag för den så får ni sätta upp alla skyltar som vägföreningen vill och därför beslutar om!
 
Det är i första hand mellan gårdarna som det körs för fort. Det är ungefär en kilometer mellan vår gård och nästa gård som vägen går igenom och sedan nästan en kilometer till nästa därefter. Visseligen bor ingen mellan gårdarna (jo, ett hus finns det) men vi går, kör och rider på vägen. Bara under förra veckan körde två bilar av vägen för att de körde rally på vägen. Dessutom har de mage att komma till granngården och låna verktyg för att byta sina punkterade däck efter att 2 minuter tidigare kört genom deras gård så att de med nöd och näppe klarade passera utan att köra rakt in i deras hus.
Och vägen är redan väldigt smal och ibland kör här skogsmaskiner som måste kunna passera, liksom sopbilen och sånt.
Blomlådor verkar inte vara lösningen.

Men hade det gått att skaffa sånadär portabla väggupp som Anna-Karin skrivit om så tror jag säkert att volvokillarna snart valt en annan väg. Två såna gupp på raksträckan genom vår gård och två på raksträckan innan granngården. Jag skulle sätta mig på verandan och titta när jag hörde deras trimmade bilar på långt håll och njuta av synen och ljudet då de körde rätt in i vägguppet i hög fart :devil:
För att inte tala om de som kör 4-hjulingar och kör som galningar. Tänk att få se en sån idiot flyga som en missil över grusvägen :devil: :devil: :devil:
 
Men lite taggtråd över vägen då...? i lagon takhöjd eller motorhuvshöjd.... fina repor i lacken blir det!
 
Om vägföreningen går med på flyttbara gupp/limpor, ta kontakt med hemkommunen och den som har hand om vägar. Där kan man säkert svara på var ni kan få tag på detta matrial, det finns lite olika varianter på dessa och även priser.

För detta krävs även varningsskyltar, och även om de kan man fråga på kommunen.

Lycka till.
 
Om det är en privat väg så kan du sätta upp skyltar om du vill, bara du har ägarens tillåtelse! Är det en allmän väg så kontaktar du vägvärket och hör med dom om dom kan tänkas sätta upp en skylt. dom finns på www.vv.se
Lycka till... :)
 

Liknande trådar

Hemmet Var får man snabbast tag på skyltar som varnar för djur och skriker åt folk att sakta ned? De ska vara ordentligt stora (tänk...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 247
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Blev utskälld idag efter noter för att jag red på en väg som "Vägföreningen minsann beslutat att ridning är förbjuden på mellan April...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 545
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp