Lagar som gäller oss ryttare, och svar på tal..

moli

Trådstartare
Blev utskälld idag efter noter för att jag red på en väg som "Vägföreningen minsann beslutat att ridning är förbjuden på mellan April och November."

Till råga på allt så sket hästen :smirk: medan käringen och hennes gubbe stod och skrek åt mig, jag hoppade av och sparkade det i diket, EN plutt hamnade i vattnet. (Liten sketen bäck!) De sa att det var tur för mig att jag sparkade bort det från vägen, men vet jag inte att det är min skyldighet att ha påse och spade med mig när jag rider och plocka upp bajset efter hästen??? De skall polisanmäla mig sa de, dels för att jag ridit på vägen utan lov och för att ha "Smutsat ned grundvattnet" (med hästskit... :angel:) Det är NEDSKRÄPNING det där!! Dessutom knäppte kärringen en massa kort och skulle veta var jag bor, kom ifrån, heter och vems häst det är och massor med saker. Jag sa bara mitt förnamn och vems häst det var, jag blev så paff. Jag behöver väl inte uppge NÅGONTING för folk jag stöter på sådär??

Tanten är känd för att vara galen och polisanmäler folk åt höger och vänster, särskilt hennes stackars granne som äger hästen jag rider och stallet han står i. (Och marken runt omkring dessutom) Jag kunde inte låta bli att fråga tanten om hästbajs var giftigt för naturen och det var då de påstod detdär med nedskräpning& grundvatten osv. Herregud vad trött jag blir.

Sedan cyklade de bakom mig och hojtade att jag skulle rida på HÖGER sida av vägen och om jag korsar järnvägen så tar det fyr i helsike. Jag frågade varför och motiveringen var ungefär att jag bara inte fick. (Kortaste vägen att rida hem och till hästägarens mark är att rida över en gående övergång) Men det sket jag i, tanten var så arg att hon kokade och fräste!! :devil:

Jag började med att vara trevlig, men de bara skrek, så tillsist så bara snäste jag åt dem också. Fasen vad arg jag blir. Nu skall jag ta reda på vad "lagen säger" om huruvida en vägförening kan förbjuda ridning på sin grusväg utan skyltar och kommunens tillstånd. Och om små kärringar får knäppa kort hursomhelst på mig.

Första gången jag träffade henne var för någon vecka sedan när jag tömkörde hästen på HÄSTÄGARENS mark. Kärringen kom smygande på vägen och knäppte kort på oss över staketet. MÅNGA. Jag visste inte att det var knäppisen (som hästägaren varnat mig för) och gick närmre och sa hej, fick inget svar, hon drog sig bara undan och fortsatte spionera bakom en gran!!!!

Även om hon nu polisanmäler mig så tror jag inte att hon har så mycket kött på benen trots "fotografiskt bevismaterial". Nästa gång jag träffar henne skall jag ha svar på tal.

Funderade på att fråga henne när hon sa det där om polisanmälan och bryta mot lagen "Om det var lagligt för små tanter att smyga omkring på andras mark och spionera och olovandes dokumentera". Men jag vågade inte, för hon hade säkert nåt bra svar. Som att det var bevismaterial för något, men jag tror inte att man ens då kan få lov att knäppa kort sådär. Måste ta reda på det.. Så att jag kan täppa till käften på henne om hon skriker åt mig igen. APA! :devil:

Puh! Nu är jag lite mindre arg.
 
Jag visste inte att det var knäppisen (som hästägaren varnat mig för) och gick närmre och sa hej, fick inget svar, hon drog sig bara undan och fortsatte spionera bakom en gran!!!!
:D
vad många roliga tanter det verkar finnas! men jobbigt förstås.

nä, man får inte fota vem man vill hursomhelst, det kan du ju upplysa henne om. och ta reda på det där om vägföreningen, vad jag vet måste det finnas skyltar..?
 
Håll upp höger långfinger,det brukar räcka.
Annars fattar du galopp, och rider över kärringen.
;)
 
Jag tycker hon låter ungefär lika knäpp som den som Bananabambi skrev om i detetektivbrevs tråden.

Man kan ju undra om vissa har ett liv eller inte. Jag tycker mest synd som såna som ägnar sitt liv åt att förpesta sitt eget sinne - fy så trist det måste vara.
 
Hon verkar tyvärr inte så hästrädd, hon flyttade sig dock när jag skrittade rakt mot henne när jag sparkat bort bajset. Jag såg dem på håll framför mig, de verkade patrullera "sin" väg på varsin cykel och jag övervägde att bränna förbi i full galopp, men bara för att De är knäppa så behöver ju inte jag vara det. Och jag var osäker på om det var rätt personer.

Tror tyvärr att iallafall tanten är galen på riktigt och då fattar hon nog aldrig att det är hon som har fel. Är lite orolig för att hon skall få för sig att skada hästarna, för DÄr skulle det verkligen ta om hon gjorde något, sålänge hon "bara" skriker och gormar så är det förhållandevis lugnt.
 
Oj, låter som om du vore granne med mig... :D

Men där är det iofs inte tanterna som är värst, utan galna gubbar istället. :rofl:
 
Ja, tänk vad arga de skall vara nu, sitta hemma vid köksbordet och fräsa om den där jäntan som red på vägen. Till saken hör att de har fritidshus, är inte ens permanentboende, de är dock där alldeles för ofta, övriga boende på vägen verkar tycka att det är trevligt med hästar där och hejar. Believe it when I see it att den vägföreningen beslutat om att förbjuda ridning. (Och har kommunen bakom sig..)
 
Är alla jäkla galningar på krigsstigen just nu. Jag råkade oxå ut för en märklig människa igår. Tydligen är han adelsman, eller nåt sånt. Han har en herrgård här i närheten, men allemansrätten gäller ju precis lika mycket i hans skog och på hans enskilda vägar som överallt annars. Stackarn, han hade nog fått för sig att det gälde andra regler för honom. Jag är jättesugen på att rida i hans skog igen, bara för att han inte ska tro att det lönar sig att försöka skrämma bort folk. :)
 
Här har vi en gubbe som med bil prejat ner en travare med sulky i diket. :devil: De körde på "hans" väg. Nu är det så att vägen ägs av våra stallägare som säger att vi visst får rida på den vägen. Inte törs man det heller... :crazy:
 
Försök ta reda på om det utgår bidrag till väghållningen,men hur som helst, så kan de inte förbjuda någon ,att varken cykla, eller rida på vägen,om man inte förstör.
Skit behöver man inte plocka upp efter hästen.
 
Om du läser på Hästverksamhet, finns med en massa trådar om ridning på "privata" vägar. Vad jag har läst mig till i dessa trådar, så får vägföreningen i vissa fall förbjuda ridning på "sina" vägar.

/Soapbubble
 
Ja sådana typer har man ju mött i sina dar... Vissa av dem kan man förstå till viss del då de faktiskt fått väg sönderriden tidigare, medan andra bara är sådana som retar upps ig på allt och alla.

Men visst får du rida på deras väg! Bara du visar sedvanlig hänsyn. Här kommer dock en matnyttig länk som du kan skriva ut och trycka upp i nyllet på tanten nästa gång du ser henne. Eller så kan du ju anslå det på det träd som hon brukar stå bakom när hon spionerar :D.

Länken:
http://www.ridsport.se/fakta4-00.PDF
 
Vad jag förstått så är det bara myndiheter som kan upphäva allemansrätten, genom att sätta upp förbudsskyltar som inskränker den.
 
Har sökt på nätet om allemansrätten och hittade detta:

Den som utan lov färdas över tomt, plantering (park eller liknande som inte är tomt) eller annan äga som kan ta skada, kan dömas för tagande av olovlig väg (12 kap. 4 §). Vägar berörs INTE av denna bestämmelse

Enskild väg, skogsbilväg och ägoväg ägs oftast av samfälligheter, privat eller av bolag. Ridning eller körning på enskilda vägar går knappast att förbjuda eftersom en häst med ryttare eller kusk inte räknas som ett motordrivet fordon. Här gäller också allemansrätten, som ger alla rätt att beträda en enskild väg om denna inte skadas. Om skador uppkommer till följd av ridning har väghållaren möjlighet att kräva skadestånd enligt bestämmelserna i skadeståndslagen (1972:207). En förutsättning är bland annat att ryttaren/kusken orsakat skadorna genom vårdslöshet.

En enskild väghållare (med eller utan statsbidrag) kan inte förbjuda ridning eller körning på vägen. Däremot kan det finnas lokala trafikföreskrifter som förbjuder både ridning och körning där. Den enskilde väghållaren kan ansöka hos kommunen om utfärdande av lokala trafikföreskrifter. Men observera att stadsbidrag till underhåll vanligtvis förutsätter att vägen är öppen för all trafik.

Ibland försöker markägare på olika sätt skydda sig mot både häst- bil- och gångtrafik genom att sätta upp privata skyltar (”Privat område”, ”Tillträde förbjudet” etc.). Dessa skyltar får man inte sätta upp utan tillstånd av kommunen, utom när det är alldeles klart att allmänheten inte får passera. Om någon satt upp en skylt på en plats där du brukar rida/köra eller där du anser dig få rida/köra, bör du ta kontakt med markägaren. Om ni inte kommer överens och du fortfarande anser dig ha rätt, kan du vända dig till din kommun.
----------

HA! Vi verkar ha laglig rätt att rida där. Inga skyltar av något slag finns, förutom just in till knäppisarnas hus, där det är ordentligt avspärrat med hemgjorda skyltar, men dit vill vi inte rida iallafall)

Dock är det något spån som ridit på vägen när det varit fuktigt i snösmältningstid så det finns en hel del hovspår på vägen, men inget så att man egentligen kan säga att den är "skadad" och måste "repareras". Måste ta ett snack med resten i stallet om det här. Det är ju dumt att trampa sönder, är vi bara föriktiga när vi rider där så har vi ju all rätt på vår sida. Lämnar vi spår så finns risken att det faktiskt BLIR ett riktigt ridförbud såsmåningom.
 
Kanske skall be paret om en kopia på de lagar som tvingar mig att plocka upp hästskit i påse när jag ger dem allemansrätten i handen..

Risken finns kanske att de försöker stämma en för "skadan" som blivit på vägen, men jag antar att det är rätt svårt att få igenom för dem då det fortfarande går utmärkt att färdas på vägen med vad fordon man än välja må.
 
Däremot är det förbjudet att sätta upp egna förbudsskyltar (eller avspärrningar) :D Det kallas för egentmäktigt förfarande. Det kan du ju upplysa tanten om nästa gång.

Ta gärna med dig kamera och fotografera skyltarna nästa gång du rider förbi :D. Gärna så tanten ser att du fotograferar.

Skämt å sido. Man kanske inte ska vara för drastisk. Ovänner är det tillräckligt lätt att skaffa sig ändå. Men kanske du skulle (till fots) informera tanten och farbrorn om vad som gäller, dvs. att du får rida där om du är försiktig (och att du naturligtvis låter bli att rida där när marken är känslig), samt att det är förbjudet att sätta upp hemmagjorda förbudsskyltar och avspärrningar.
 
Fast för ryttare spelar det ingen roll :idea:. Det gäller bara för bilister.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 340
Senast: Jadzia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den här lektionen stod det Arnica vid mitt namn på listan - ett ganska högt och långt mörkbrunt sto med mycket ögonvita. Förra gången...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp