Lagar som gäller oss ryttare, och svar på tal..

Jag vill inte möta dem till fots, de var så aggresiva i sitt beteende, bara skrek och gapade. Tanten var så arg att hon skakade! Tror inte att de skulle ta till handgripligheter, men vill sitta på en häst så att jag kan rida därifrån om de är helt oresonliga som idag.

Nåväl, hon lär ju komma på hembesök hos hästägaren snart och jag skall ge henne (ägaren) lite papper om allemansrätt och annat vi pratat om här så kan hon ju hänvisa till det.

Kan ju ha grejerna i fickan också, hon lär även dyka upp fler gånger om jag är i paddocken. *Suck*
 
Ja hon är ju inte riktigt riktig som du förstår. :smirk:

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, det var en ganska liten gles gran tillråga på allt så det var tydligt att hon stod där.

Även idag var det så absurdt det de anklagade mig för, isynnerhet det där med grundvattnet och att jag måste plocka upp hästskiten. Blev nästan full i skratt mitt i eländet.
 
Lite lagtext (Allemansrätten):

"Allemansrätten bygger på hänsyn och gott omdöme. Som ryttare ute i naturen måste du känna till några enkla regler.
Rid aldrig utan lov över tomt eller över gräsmattor, planteringar, (även skogsplanteringar), åkrar, vallar och liknande områden som lätt kan skadas. Detta är förbjudet.
Undvik att rida också på annan ömtålig mark, till exempel mjuka skogsstigar, ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker. På vår och höst när markerna är blöta och mjuka är risken för markskador extra stor. Var rädd om dikeskanter och vägrenar.
Undvik att rida i beteshagar - tänk på att hästar lätt kan skrämma betande djur och även själva bli uppskärrade.
Var extra försiktiga när ni är många.

Tänk på att risken för markskador är större när ni rider många i grupp. Den som leder till exempel en utflykt med många ryttare kan bli skadeståndsskyldig om gruppen orsakar skador.
Om du tänker rida regelbundet i samma område, tala först med den som äger eller brukar marken. Detsamma gäller om du vill lägga ut hinder som stockar och annat. Kravet på samråd är extra stort på den som driver organiserad ridverksamhet
Det är i allmänhet tillåtet att rida på skogsbilvägar och andra enskilda vägar. Men ta det försiktigt på vår och höst när vägarna är mjuka och lätt kan skadas. Rid inte på vandringsleder, (Sörmlandsleden), i motionsspår eller i markerade skidspår. Undvik att rida även i andra uppåkta skidspår. "

"Den som utan lov färdas över tomt, plantering (park eller liknande som inte är tomt) eller annan äga som kan ta skada,
kan dömas för tagande av olovlig väg (12 kap. 4 §). Vägar berörs inte av denna bestämmelse men en tomt är alltid skyddad genom bestämmelsen om hemfridsbrott."

Läs mer på: http://www.ridsport.se/fakta4-00.PDF
 
De skall polisanmäla mig sa de
Personligen hade jag som svar på detta, vänt hästen mot dem och sagt till Tanten: Att om hon inte håller käften och drar ska jag se till att hon verkligen får något att anmäla mig för! :angel: :devil:
Extra bra om du kan låna en häst som på kommndo stegrar sig eller liknande! :angel:

Jag blir så trött på sånt folk! :devil:

Själv ramlade jag förra året av i på Stallägarens grannes mark och det var så illa att ambulansen kom och hämtade mig där i skogen och för att komma dit var de tyungna att LYFTA av en vägbom! Som då bara var att lyfta på igen sen..
Grannen kommer då och skäller ut min kompis och en annan granne som är och letar efter våra försvunna hästar, för att det är "sånt spring" på hans mark- sen skäller han på Bengt (som äger vårat stall) men det skulle han inte gjort- Bengt vart ARG :devil: :devil: och i förra veckan ringde den ödmjuka markägaren och frågande jätte snällt om det var ok att låna våran transport och han informerade oxå att han skulle "arbeta" lite i sin skog, ja, med tanke på så han inte skrämmer någon häst eller så... :D

:rofl: :rofl: :rofl:
 
Nej, sådana förbud gäller bara motordrivna fordon :idea:

Däremot får man naturligtvis inte rida om det finns en (legal) "ridning förbjuden-skylt" vid vägen.
 
Då skulle du flytta hit till ön. På sommaren s kryllar det av obstinata sommargäster som försöker stänga av hela ön för oss bofasta. Värst av alla är nog de 2 nyutflyttade familjerna som bor i slutet av vår stallväg. De har servitut på vägen samt har underhållsskyldigheter för den MEN det är min stallägare som äger vägen och har mer än 50 % av underhållsskyldigheten. De 2 familjerna vill förbjuda att vi rider på vägen samt att de vill förbjuda grannbonden att åka på vägen med sin traktor (han arrenderar marken runt deras hus) samt att de har anmält bonden till miljö hälsa för att han låter hästarna beta på hans mark som efter några års träda återigen är hagmark (sena 100 tals år tid) VARFÖR flyttar sådana människor ut på landet????? Bonden får gnäll varje gång han gödslar om så det skulle vara någon kilometer bort. :devil: vi har döpt dem till flugfamiljen :devil:
 
Om det handlar om en så kallad "enskild väg" (gula skyltar med rött omkring) så får dom bidrag av staten/vägverket/kommunen/vad det nu är för att hålla vägen i ordning och hålla den öppen för allmänn trafik. För att ridning ska vara förbjuden på en sådan väg måste av vägverket beställda skyltar sättas upp och dom kan du nog inte missa. På privata vägar får ägaren inte heller göra hur som helst pga våran kära allemansrätt, men privatvägar är ganska ovanliga, det är oftast vägar som bara leder till ett eller möjligtvis två hus. Det där med förbud och så har jag läst i en (förvisso inte splitterny) bok som heter hästen och lagen (men lagen förändras ju ändå bara långsamt) och jag tror den är aktuell även idag, jag har bara glömt bort hur det var emd privata vägar. ( Man får tex rida mot "fordonstrafik förbjuden" även fast inte cyklar får cykla mot dem pga att hästen bara räknas som ett fordon, den är inte ett fordon.

Ang. hästbajset så är det så behöver du inte plocka upp det, men du är egentligen skyldig att krafsa undan det från vägen, fast det är å andra sidan bönderna skyldiga att göra när dom spiller gödselklumpar också, för man får inte smutsa ner på vägen och det kan bli halt på dom fläckarna och allt vad det nu är. Men när såg du senast en bonde plocka upp gödselklumparna efter sig? och när såg du senast en notis om att Bonden Andersson blivit tilldelat böter för att han inte tagit upp sina gödselklumpar. Polisen lär inte lyfta många fingrar om hon ringer och anmäler dig för att ha skärpat ner på vägen med hästskit, kanske om en bil blivit tvungen att tvärbromsa just där fått sladd pga skiten och åkt i diket och chauffören förts till sjukhus...

Tråkigt med sådana människor, försök att stänga av, ignorera henne och rid förbi utan att lyssna.
 
När det nu ändå är uppe om galna personer så kan jag bjuda på en historia från mitt område.

Jag har häst i ett stall med ca 20 hästar. Ca 10min skrittväg från stallet ligger ridhuset, där alla tränar osv.
På vägen dit måste vi ta oss förbi en öppen yta som kommunen använder bla till fotbollsträning. Angränsande till kommunens mark finns det privat mark som ägaren utarrenderar till ett annat nybyggt stall och det stallets hagar.

Nu till det intressanta:
Mellan fotbollsplanen och de arrenderade hagarna finns en stig på ca 1m bred markbit. Den privata ägaren hävdar att detta är hans mark och därför stängde han av stigen förra året med motivationen att han skulle driva sina får där och vi förstörde marken när vi red där så det blev en stig.

Till saken hör ju oxå att han inte har några får :angel:

Som tur var fick vi tillstånd att ta en annan väg över kommunens mark men hästhovar på gräsmatta som ska skötas minutiöst är inte så populärt förståss.

Därför är nu senaste budet från stallägaren att vi får rida BREDVID den gamla stigen men en meter in på kommunens mark. Funkar fint för mig men jag förundras över att någon orkar bråka så mkt om en markbit på sådär 1x50meter :rofl:
 
Varför är det alltid folk utifrån som startar såna här bråk?
Jag bor ju i en pytteby och är det någon som gnäller nog tusan är det nyinflyttingar eller sommargäster som är här några veckor på året.
Jag tycker att det är höjden av fräckhet och komma och diktera vilkor för de bofasta som brukar marken om man själv bor där 2-3 veckor av 52!
Gör man så i stan? Inte underligt att det är många mord i storstäderna i så fall, om alla ska hävda revir i så tättbefolkade områden.
 
Blir alltid lika konfunderad när jag läser såna här inlägg. Naturligtvis tycker jag inte att det är okej att bli fotograferad eller på annat sätt kränkt MEN:
De flesta som skriver på liknande sätt har antingen 1) ingen egen mark 2) är inackorderade eller hästskötare och bara tycker att all mark är ridbar mark.
Man måste respektera annans ägor, det kan vara mark som brukas (hö-spannmål etc). Ge mig en anledning till varför markägare ska vilja ha folk ridande på deras ägor? Oftast frågar inte ens stallen före utan tar bara för givet att det bara är att galoppera över ängar etc. Och hänvisa nu inte till allemansrätten för det vet väl alla att det gäller någon enstaka gång och att man definitivt inte får göra minsta märke i marken och absolut inte trampa upp någon stig.
Nej, jag är för att man pratar med varann. Vill någon rida på vår mark förutsätter jag att man FRÅGAR först - det finns så många stall som bara tar allt för givet... :devil:
 
Jag förstår markägare som bor nära stora stall eller ridskolor om de vill förbjuda ridning på vägar de använder i sina företag! Visst skall man ha rätt att rida men var också beredda att betala för det ökande underhåll som blir följden.
 
Jag träffade på en riktig tomte och hans tomtemor när jag red i skogen. Tomten mässade men jag blir alltid road av sådana typer så jag började med ett leende på läpparna ställa kontrafrågor.
Han blev helt vansinnig.
Jag hetsar inte upp mig utan behåller artigheten - det är synd om dem.

Denna gubbe skrev iaf en insändare i den lokala tidningen och då tog jag tillfället i akt att skriva ett ironiskt svar där jag roade mig på tomtens bekostnad på ett rumsrent och allmänroande sätt.

Detta ledde till flera skriverier där samtliga insändare skrev ned tomten i negativ mening.

Det är sådana saker som förgyller dagen - att trampa på stackare som inte inser att de är stackare.
 
Jag tror faktiskt att man får fota andra hur mycket man vill?! Hur skulle det annars gå till när tidningsfotografer fotar, ska de gå och be alla på en demonstration om tillåtelse...?

Vad gäller hästbajset så är det väl inte så lämpligt att putta ner det i eller nära vatten. Enstaka fall är ju säkert ingen fara, men man får gärna tänka sig för. I Stockholm och andra ställen där hästar ofta har små hagar så kan det bli ett problem för grundvattnet när ämnen i bajset tar sig ner i marken.
 
Javisst är jag hemskt elak :p - jag erkänner!

Givetvis roar jag mig inte med andra än människor med mycket skinn på näsan som tål och som mår bra av att bli nedtagna - det är ett tufft jobb men någon måste ju ta skiten.
 
Har sökt på nätet om allemansrätten och hittade detta:

En vägförening består av en samling fastighetsägare, så då får man anta att vägen går till respektive fastighet. Med största sannolikhet har den inte kommunaltbidrag, men för att vara säker bör man då ta reda på det. En sådan väg skulle iså fall INTE omfattas av allemansrätten, dessutom verkar det som om vägförening INTE har totalförbjudet ridning utom under en viss period. Kanske finns det en orsak till det, som ni bör undersöka.

Att människor blir så där totaltokiga, beror nog mest på att detta upprepas stadigt fast med olika ryttare. Men dessa männsikor ser inte ryttaren som individer utan en hel grupp, och räknar kallt med att om dom sagt sitt budskap 3 gånger så skall alla andra 30 ha fattat det med. :D
 
Jag tror faktiskt att man får fota andra hur mycket man vill?! Hur skulle det annars gå till när tidningsfotografer fotar, ska de gå och be alla på en demonstration om tillåtelse...?
Det finns regler om det där också, men jag kan dem inte. Det är förmodligen skillnad också om det är en grupp människor man fotar eller en ensam person där man tydligt kan se vem det är.

Jag kan inte föreställa mig att det är ok att smyga omkring på annans mark och fotografera mig när jag longerar/ rider. Det beror kanske på vad man har för syfte med bilden och i vad sammanhang den kommer att användas, elelr om den hamnar i fotografens gömmor. Tveksam också om hon utan att ha min tillåtelse får knäppa 10tals bilder på mig när vi står och pratar heller. (ok, där hon skriker)
Vad gäller hästbajset så är det väl inte så lämpligt att putta ner det i eller nära vatten. Enstaka fall är ju säkert ingen fara, men man får gärna tänka sig för. I Stockholm och andra ställen där hästar ofta har små hagar så kan det bli ett problem för grundvattnet när ämnen i bajset tar sig ner i marken.
Nej, jag förstår det, men det beror lite på omständigheterna. Som nu var att det var ett litet dike med LITE vatten i, kanske en eller två bajsbollar hamnade i vattnet. Och tanten gick i taket. Det är i Jämtland, med fräsch natur, och är heller inget vattenskyddsområde.

En vägförening består av en samling fastighetsägare, så då får man anta att vägen går till respektive fastighet. Med största sannolikhet har den inte kommunaltbidrag, men för att vara säker bör man då ta reda på det. En sådan väg skulle iså fall INTE omfattas av allemansrätten, dessutom verkar det som om vägförening INTE har totalförbjudet ridning utom under en viss period. Kanske finns det en orsak till det, som ni bör undersöka
Klokt och sant. Det var tredje gången under kanske ett halvår som jag red på vägen, jag rider inte där när vägen är mjuk och kan skadas, och tar alltid bort skiten efter mig. Jag har nu tagit reda på vem som äger marken vägen går på och mer om omständigheterna.

Jag pratade med hästägaren i morse och hon berättade att det är under TIO års tid som kärringen hållit på och trakasserat henne och de andra som vistas i hennes stall med omnejd. Det är HÄSTÄGAREN som äger vägsnutten!!!! Polisen och kommunen känner till tanten och vet om problemet, hon ÄR galen. Vägföreningen har INTE fattat något beslut om ridförbud, de tycker att det är trevligt att ha oss ridande där mellan varven. Hästägarens make har varit med på vägföreningens möten och vet med 100% säkerhet att det inte är något ridförbud.

Den galna tanten har försökt sätta dit hästägaren för en massa påhittade saker förut av olika allvarlighetsgrad. Hon verkar vara mytoman, och är mycket svår att ha att göra med.

Är det säkert att vägen inte omfattas av allemansrätten om det är en vägförening som styr underhållet f.ö? (Det påverkar visserligen inte i nuläget om jag får rida där eller inte eftersom ridförbudet bara finns i tantens huvud)
 
Då kan man bara nonchalera tanten och rida därifrån, sen kan hon väl få skrika på något träd eller liknande. :rofl:
 
Givetvis så ska du kräva en hänvisning, då tex ett utdrag ur lagen som kärringen påstår stöder hennes "förbud".

Eller meddela kärringen att hon ligger i riskzonen för att anmälas för trakasserier! :devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 340
Senast: Jadzia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den här lektionen stod det Arnica vid mitt namn på listan - ett ganska högt och långt mörkbrunt sto med mycket ögonvita. Förra gången...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp