VÄLDIGT buktigt föl...

Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

Ivermektin saknar effekt mot spolmasken men funkar mot blodmask. Pyrantel och fenbendazol har fullgod effekt mot spolmask.

Men nu så har du ändå blandat ihop det hela.
Det är bandmasken som inte Ivermektin tar.
Spolmasken tas av båda dessa preparat.
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

När jag kommer till stallet i morgon kan jag kolla vad det jag använde hette och sen pm-a dig.

Först tvättade jag rent med ett medel, sen baddade jag tort med en frottehandduk, och sen smorde jag in. Det var inte en salva utan någon form av gele. Inga täcken alls.
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

På så unga hästar så är det inte tillräckligt med bara rätt mängs protein utan det måste även vara rätt sorts protein.
Lysinbrist kan vara ett problem.

Potatisoprotein och soja innehåller mycket lysin.
Prova med ett proteintillskott som innehåller potatisprotein eller med soja.
Lycka till.
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

Kan också berätta att hon går inne i box nu och går på foderstat gjort just för henne. Vill så gärna att hon skall se fin ut och må super bra:) De e sån här stunder jag skulle vilja att hästar kunde prata...

tack på förhand...

Den här foderstaten som är gjord "just för henne" skulle jag vilja att du redogör för.
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

hon går på 7,5 kg hö och sen 1 kg fölpellets kraft och sen även lite foderkalk samt 2 små morötter och 2 små äpplen ´...
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

Vissa hästar funkar inte på uträknad foderstat. Min egen är hälften xx och fodras hon enligt uträknad foderstat ser hon strax ut som ett fall för djurskyddsinspektören. Hon behöver mer protein än vad foderprogram säger att hon ska ha.
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

Men nu så har du ändå blandat ihop det hela.
Det är bandmasken som inte Ivermektin tar.
Spolmasken tas av båda dessa preparat.

Du har rätt i att ivermektin inte tar bandmask, MEN det finns bevis för att det inte alltid har effekt på spolmask. Alltså inget lämpligt medel om man har spolmaskproblem.
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

okej jag har iaf fixat sojamjöl och fixat träckprov så när de e fixat hör jag av mig här igen för att berätta hur de går..men tusen tack alle buke:) ni har räddat mina sömnlösa nätter...
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

Hos oss funkar i alla fall inte vare sig Ivomec eller Noromectin på spolmasken.
Vi har senaste tiden använd Axilur, som fungerar.
Noromectin tar vi mot blodmask.
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

Samma här.
Vi använder inte längre "Ivomec-preparat" för bekämpning av spolmask på föl.
Det fungerar inte.

AM
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

nä hon sa bara att de typ försvinner:( men jag menar hur ska de bara försvinna, jag vet ju inte heller om de liksom kliar lr så, för de e mest vid halsen och hårremmen..

Min shettlandsponny hade lite mjäll, eller ja, som du beskriver men inte särkskilt mycket. Fick veta att det var nån sorts svamp och att det smittade till andra hästar. För att få bort det så tvättade vi honom med jodschampoo och det hjälpte fint. Så det är kanske någpt att prova?
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

Samma här.
Vi använder inte längre "Ivomec-preparat" för bekämpning av spolmask på föl.
Det fungerar inte.

AM
Har den blivit resistent?
Det är ju skillnad mot att inte ta alls och aldrig ha gjort som med bandmask.

Jasså Axilur är effektivt igen.
Där så var ju resistensen stor under en period.
Med just resistens så är det ju litet olika vad som är verksamt för stunden.

För egen del så jagar jag mest styngflugor.
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

Har den blivit resistent?
Det är ju skillnad mot att inte ta alls och aldrig ha gjort som med bandmask.

Jasså Axilur är effektivt igen.
Där så var ju resistensen stor under en period.
Med just resistens så är det ju litet olika vad som är verksamt för stunden.

För egen del så jagar jag mest styngflugor.

Spolmasken "ska" inte utveckla resistens så teorin är att det är utebliven effekt och alltid varit så på vissa stammar. Att det verkat som att det haft effekt är för att fölen själv utvecklar motståndskraft och börjar bekämpa spolmasken en viss tid efter första smittan.

Axilur har alltid varit effektivt mot spolmask, däremot är lilla blodmasken resisten mot fenbendazol och kommer alltid vara, det är inget som går tillbaka och alltså inte "vad som är verksamt för stunden".
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

... däremot är lilla blodmasken resisten mot fenbendazol och kommer alltid vara, det är inget som går tillbaka och alltså inte "vad som är verksamt för stunden".

Jag har fått lära mig att resistens kommer och går.
Så jag läser gärna en källa på det påståendet.
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

Alltså det har gjorts en jättestor studie i stuterimiljöer med diverse olika försök.
Där påvisades att Ivomec snarare ökar än minskar förekomst av spolmask på föl.
(även vi fick känna av detta den hårda vägen med lunginflammation på föl bl.a)

Om du orkar gräva dig igenom hela ASVT tidningsarkiv så hittar du detta.

Men jag vet att denna undersökning även har tryckts upp i tidningen Ridsport.

Undersökningen gäller ett mycket stort antal föl på landets största travstuterier.


Är inte helt tvärsäker men jag har för mig att jag även mailat över artikeln till Madick??
Kan ha fel.

AM
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

Jag har fått lära mig att resistens kommer och går.
Så jag läser gärna en källa på det påståendet.

Jag ser hemskt gärna en källa på att det skulle "komma och gå" och hur lång tid detta ska ta, vad är kriterierna och varför har vi inte fixat till det så?

På 80-talet slutade vi använda fenbendazoler mot lilla blodmasken, verkningsgraden låg då på ca 50% om ens det. I en undersökning från 2008 Från PubMed är verkningsgraden NOLL på samma medel mot samma mask. Alltså ingen nedgång trots att det gått mer än 30 år, alltså en ökning av resistensen. Jag kan hitta många fler exempel men är det verkligen nödvändigt?

Kan du säga NÅGOT som varit resistent och sen slutat vara det?
 
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

Enligt föreläsningen jag var på i helgen så är det så att blir maskarna resistenta så blir dom.
Föreläsaren var ganska övertygad om att det inom överskådlig framtid inte kommer att finnas nåt verksamt preparat mot maskarna, eftersom det inte heller finns några nya maskmedel på väg ut på marknaden.
De tre sorter som finns är det vi har att leka med, och som sagt, resistensen breder ut sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 470
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 372
Senast: nexxa
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 250
Senast: co-SMAD4
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp