Väldigt litet hundgodis?

K

Kaaarin

Jag har en liten valp och vill kunna använda hundgodis när vi småtränar, men det är ju jättesvårt att hitta sådant som är i pyttebitar. Normalstora bitar tar alldeles för lång tid för henne att äta, jag vill att det skall ätas upp fort - annars förstör det träningen. Valpfodret (för små raser) hon äter är även det i för stora bitar för att funka som godis. Om man nu inte har Frolic som första val, finns det något annat som antingen är litet eller är lätt att bryta i bitar? Helst mjukt så det försvinner ner snabbt. Jag har efter lite letande hittat några små hjärtan i tre olika färger som jag kan få i tre bitar men det innebär ett kämpande med naglarna vilket inte alls är praktiskt.

Jag vet att man kan använda köttbullar och liknande, men jag skulle vilja hitta något som är lite lättare att ha liggande i fickan. Vad ger alla med små raser? ;) Jag har en IG-valp så hon kommer inte vara SÅ liten som vuxen, men just nu behöver jag något pyttelitet.
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

pyyyyttesmå bitar av blodkorv, kanske? Om du torkar dem i ugnen (du får prova dig fram till rätt tid med så små bitar!) blir dom lagom fasta i konsistensen men ändå rätt mjuka, klibbfria och mumsiga!
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Hade samma dilemma trots att min vovve inte var särskilt liten ens när han var liten valp. Hittade på Coop hundgodis i lösvikt som var pyttesmå bitar i olika färger, funkade jättebra! Använde jag vanligt hundgodis så skar eller bröt jag det i minibitar innan träningen. Även blodpudding torkat i ugn funkar super.
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Jag använder Royal Canins (eller är det eukanubas?) valpfoder. Väldigt små bitar, perfekt om man han liten hund som jag (papillon, knappt 3 kilo).
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Jag har använt Doggy-foder. Finns något som är väldigt små bitar där. Visserligen inte mjukt, men litet och fungerar bra om man har glupsk hund :p
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Blodpuddig hade jag helt glömt bort att man kan torka, tack! :)

Kattmat är smart men "den lilla busiga valpen" är efter katternas mat ändå så det känns ju dumt att låta henne äta det alls. Eukanuba + Doggy är de valpfoder hon äter just nu - för små raser dessutom så små är de, men inte tillräckligt ;)

Coop har jag inte kollat, har inte tänkt på om de kanske har lösvikt där... Får kolla!
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Korv är lätt att skära i pyttebitar, vi skivade och skar varje skiva i åtta bitar till en början. Dessa kan man sedan torka i micron om man vill så de inte kladdar.

Mjau har torrfoder för kattungar i pytteyttebitar (tyvärr ratar vovven dem). Annars är mjukost på tub enkelt att ge, bara att trycka lite försiktigt på tuben, blir inga "tuggstopp" när man använder det :)
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Leverpastej på tub är ett annat alternativ.

Sen finns det platta remsor i små påsar att köpa, troligtvis någon typ av torkat kött. Minns inte nu vad de heter, men remsorna är cirka 2 mm tjocka, 20-25 mm breda och cirka 15 cm långa. De är jättelätta att dela i pyttesmå bitar. Det finns olika fabrikat, ett av dem säljs på ICA Maxi ett annat på Coop. Den ena fabrikatet finns förmodligen i hundaffärer. Dessa remsor är halvmjuka så de kräver inte mycket tuggning.
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Säger om Gabbi, kattmat har alldeles perfekt storlek :laugh:

På söket använder vi ofta tuber med ost, finns massor av tubost med olika smaker.
Annars brukar jag köpa de extra små Frolic bitarna och dela på i valfri storlek.

Som någon annan nämner så finns det Doggy som är små minikulor.
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Mina slår knut på sig själva för kattmat, är i pyttesmå kulor, tror knappt de hinner märka innan de sväljer det (stora hundar), men de blir saliga bara av lukten.

ALLA mina, kräsna som okräsna, har varit galna i kattmat (iaf de sorter jag ger, men skulle säkert gå lika bra med någon av de bättre från djuraffären).
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Till alla som föreslår kattmat som hundgodis: Kattmat kan vara både på gott och ont.

Visst många hundar gillar det. Men det är en helt annan fördelning av näringsämnen och vitaminer i kattmat än vad det är i hundmat. Om en valp av liten ras får kattmat som godis och sen även snor det från katterna den är sambo med kan det bli för mycket kattmat och alldeles för lite hundmat som äts totalt sett. Det är inte helt nyttigt i så fall.
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Fast nu blir det lite jämföra äpplen med päron här. Vem har sagt att en valp ska få sno kattmat?

Men som godis, även om du är extremt generös med godistilldelningen, så är det även med en liten hund väääldigt svårt komma upp i en giva som är minsta risk. Lite som med att använda 'köpeköttbullar' som godis, det är lök och salt och 'diverse' i dem. Inte alls lämpligt för hund. Men i de mängder som blir att få en liten köttbullebit som belöning så.

Det är ju tyvärr ONT om godis som är helt okej. Blodpudding på bekostnad av hundmaten blir lika fel.

Så, se till att valpen inte kan stjäla kattmat istället, och ge det som godis med gott samvete. Har tusentals hundägare (ffa till småhundar) gjort i en herrans massa år =) Men man ska inte mata hunden med kattmat (eller katten med hundmat) - nej. Även om det är värre att katten äter hundmat än vice versa.
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

De som har hjärtana hade innan även små hundben som var utmärkta och lätta att bryta i små små bitar, utan naglar ;)
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Visst är det så. Här är det inte så att den lilla valpen kommer åt kattmaten, men hon är halvt hysterisk när hon känner lukten och försöker gärna göra utbrytningsförsök för att komma åt den. Det är lite därför jag tänker att det kanske inte är helt smart att kattmaten är ok som godis, men inte annars.

Jag är inte vidare givmild med godis så det handlar om små mängder, mest när vi är ute och övar inkallning. Sedan har jag lite smått börjat med sitt och använder godis även då - det är alltså inga mängder vi pratar om.

Nu har jag en del tips, tack! Superbra :) Valpfoder är som sagt för stora och tar alldeles för lång tid att tugga, började med dem men de förstör ju hela träningen eftersom hon måste tugga så länge. Hon väger sådär 1,7 kg just nu (har ändå ökat ett halvt kg på några veckor) så det är en liten mun ;) Skulle hon fått kattmat som godis så skulle nog kattungefoder vara det bästa storleksmässigt, om man är ute efter att det skall ätas så fort. De där plattorna vet jag ju att vi gett våra tidigare hundar, skall titta efter dem. Ost på tub är smart, men det funkar nog bättre lite längre fram när vi inte övar inkallning mellan oss... då skulle ve behöva varsin tub ;)

Återigen, tack! Kommer ni på mer så hojta till :)
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Jag använder Pärsons strimlade skinka. Sen nyper jag av strimlorna så varje strimla blir 3-4 bitar. Mjukt och gott.
Annars finns det godis som heter mixed mini bones som är lätta att dela till ytte pyttebitar när paketen är nyöppnad, efter ett tag blir de stenhårda så då är de inte lätta att bryta. Annars finns också de klassiska leversnittarna de som man kan bryta i små bitar men de är ju inte mjuka.
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Mina får som sagt kattmat som godis, vuxenmat, men i de minsta små kulor jag nånsin sett, delar men en på mitten skulle det bara bli smulor. Hur som, de får ju INTE äta kattmat annars, men är högaligen intresserade av den, och skulle inte dra sig för att stjäla vilt om de kunde. Katterna äter dock högt, så hundarna kommer inte åt maten.

Men jag ser faktiskt ingen jätteskillnad i att de får äta kattmat OM det är under träning och OM den kommer ur mattes hand, jmf med att de får äta blodpudding OM den kommer ur mattes hand eller ligger i skålen, men INTE om den ligger på köksbänken och de tar självservering.

Nästan allt jag använder som godis är ju sånt som de möter i andra sammanhang med. På bänken, i matkassen, på spisen, på mattes tallrik etc. Inte upplevt de har några större problem med att hålla isäg skillnaden mellan 'matte delar ut' och 'man förser sig själv'.
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Kattmat är smart men "den lilla busiga valpen" är efter katternas mat ändå så det känns ju dumt att låta henne äta det alls.

!

Det behöver ju inte vara samma sort. Stor skillnad dessutom tycker jag att äta något man får ur handen, och att låta bli att äta något på ett fat som du har sagt är "ajaj."
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Jag brukar göra eget, torkar blodpudding i mini bitar till min hund. Annars har jag levergodis (köper det i lösvikt i djuraffär), som är typ platta bitar med rännor i, ser ut som om de gör långa remsor av de och sedan bryter upp de. De är iaf lätta att bryta till små bitar de med :)!
 
Sv: Väldigt litet hundgodis?

Jag skrev blodpudding, men det är blodkorv jag använder! Jag har bitarna i en stor godispåse (inhandlad på zoobutik, välj en STOR där du får ner näven utan att behöva trassla och leta!) och torkar dem faktiskt inte, jag skär dem i småbitar och använder dem direkt, de är inte så kladdiga!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 102
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 127
Senast: inverterad
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 306
Senast: Calmiche
·
Hundträning Jag använder idag four friends hundgodis och hundarna verkar nöjda med det. Men är det verkligen det enda märket med riktigt små bitar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 762
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp