Välja eller inte välja..

sthu

Trådstartare
Hjälp! Jag vet inte hur jag ska göra med mitt liv..

Jag har fått jobb på två ställen, inget av dem heltid.
Jobb A hette att det skulle vara ca 10 timmar i veckan, verkar vara mer ibland och extremt oregelbundet. Tillsvidareanställning

Jobb B är ett timvikariat i ca 5 veckor, deltid men väldigt osäkert hur mycket. Ca 3 dagar i veckan. Kan även ge ca 4 veckor heltid i sommar. Skulle varit åtta, men 4 gick till en annan..

Var första dan på jobb A idag, det var fruktansvärt. Blev behandlad som om jag var totalt korkad och fick väldigt dåliga vibbar av hur företaget verkar skötas. Kanske var en dålig dag, kanske är det så det funkar. Verkar som jag ska jobba ett par timmar varje dag den här veckan. Längre fram i tiden än så vet jag inte.

Jobb B kan jag styra mycket över själv. Jag bokar in mina jobb själv och jag sköter det mesta på egen hand. Där kan jag börja imorgon. Problemet där är att det bara är ett kort vikariat, inget vet riktigt hur länge (de ska nyanställa och den personen ska på utbildning och upplärning) och hur mycket. Men där har jag jobbat förr och trivs bra.

Dessutom pluggar jag heltid på universitetet, distans. Har ett år kvar på min utbildning. Skulle kunna läsa 50 % till hösten om jag vill.

HJÄLP! Hur ska jag göra?
Ta jobb A, försöka pussla ihop det med jobb B under en period plus studier på heltid? Eller ska jag tacka nej till något av det? Just nu känner jag ju inte att jobb A tilltalar mig speciellt mycket.. Jag måste ha mycket mer struktur och kontroll, inte veta vecka för vecka om och var och hur mycket jag ska jobba.
Fast fördelen med jobb A är att jag har det till hösten också. Extra pengar är ju aldrig fel.

Dum som jag var sa jag upp mig från en behovsanställning, de ringde in mig lite då och då på jobb fast extremt oregelbundet. Det var jobbigt, men visst blev man glad varje gång man fick lön.
I och med att jag har två hästar går det ju åt en hel del tid och pengar till dem..

Jag känner paniken och ångesten komma smygande.. Hjälp mig kära Bukare, att hitta en lösning på mitt dilemma!
 
Sv: Välja eller inte välja..

Om du har så dålig vibb av jobb A så skippa det, tycker jag. Pluggar du samtidigt och inte är desperat efter försörjning så har du kanske råd att vänta lite? Eller?

Jag pluggar också heltid och kör nån form av 2 av 3-princip på jobb: Bra lön, Bra tider, och Kul. Just nu har jag bra lön och kul, men usla tider. Håller på att byta till kul och bra tider (ok lön). Man kan ju inte få allt men att både stressa, svälta och lida samtidigt kan man ju undvika. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Välja eller inte välja..

Jaa, jag tror nästan det med.. Enda anledningen till att jag tvekar egentligen är nog att jag kan behålla jobb A i höst och på så sätt dryga ut kassan lite då med.
Inte för att jag på något sätt går på knäna som det är, det är bara skönt att veta att man har lite extra på sparkontot om något skulle hända.

Men det är ju sommaren med.. Måste leva av något då också, vad kan man få då liksom? Det handlar trots allt om två månader utan inkomst.. :/
 
Sv: Välja eller inte välja..

Jag hade valt B. Finns där inte mer jobb i höst så kan du i så fall söka dig vidare. Ett jobb som A bara för att få pengar men som är kasst är mer nedbrytande än att det tillför.

I absolut värsta fall, kan du kanske söka jobb på A efter sommaren igen?
 
Sv: Välja eller inte välja..

Jag sa upp mej från A. De hade inte tänkt att betala för upplärningsperioden och då kände jag att det var dags att sparka ifrån. Jag tänker kräva betalt för idag, sen kan de köra upp företaget nånstans där solen sällan lyser :mad:

B erbjöd mej några veckor till nu i vår, så det känns bra. Har jobbat där flera somrar och gillar det.

Gud vad mycket lättare det känns nu!
 
Sv: Välja eller inte välja..

Skönt att det löst sig och att företag A också visade upp en så pass konkret dålig sida! Men jag hade annars tänkt skriva att jag tycker man generellt ska lita på sin magkänsla när det gäller jobb.

Lycka till och hoppas du får ännu fler tider på det andra företaget! :)
 
Sv: Välja eller inte välja..

Bra gjort! Man ska stå för sig själv och inte låta sig behandlas dåligt :@
 
Sv: Välja eller inte välja..

Jag sa upp mej från A. De hade inte tänkt att betala för upplärningsperioden och då kände jag att det var dags att sparka ifrån. Jag tänker kräva betalt för idag, sen kan de köra upp företaget nånstans där solen sällan lyser :mad:
!

Men herre gud. Är det inte lag på att man ska få betalt även vid provanställning och liknande? Verkar vara ett mysko ställe och otroligt bra av dig att säga ifrån!!
 
Sv: Välja eller inte välja..

Jo, det är det. Gissa om chefen fick veta vem hen hade att göra med :D så nu kommer jag få mina pengar och de vet att jag har en tumme i ögat på dem. Hoppas bara den som kommer efter mej har tillräcklig koll så de inte kör samma grej igen..
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 734
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag jobbar i nuläget som timvikarie och vi har hitills haft dottern på förskola 15h/vecka. Nu krockar våra arbetstider för mycket för...
Svar
1
· Visningar
455
Senast: falukorw
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
779
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp