Välja hingst - förslag

Sv: Välja hingst - förslag

Nu är inte jag så jätteinsatt i det här med avel men ett förslag har jag...Flyinges Qalle. Multitalang som (vad jag hört och sett) lämnar väldigt trevliga avkommor :)
 
Sv: Välja hingst - förslag

Lambourgini (e.Bellini) kanske? Han är en multitalang, relativt lätt i typen som inte är så himla stor tror jag och på faderns sida blev dom inte så jättestora i alla fall. Temperamententet ska oxå vara väldigt bra på hans avkommor.

Annars tycker jag att Qualle kan vara ett bra förslag, då jag tror att han har bättre gångarter än sin far, Quite Easy.

Men någon superdressyravkomma blir nog svårt att få fram efter det sto du pratar om gissar jag, oavsett vilken hingst du väljer.
 
Sv: Välja hingst - förslag

Kan ju vara att hon letar efter en hingst som ligger i samma liga som Feliciano som är ELIT-premierad, med egna meriter i världsklass. Det hade jag gjort om jag hade ett Felicianosto. :)
U
 
Sv: Välja hingst - förslag

Vad tror du om Aerline H ? Han är ju hoppstammad men ger fina gångarter ? Skulle inte själv betäcka ett hoppstammat sto med en dressyrhingst.Det kan lika gärna bli motorseglare liksom, varken eller...Och avkomman blir ju inte så attraktiv om du skulle vilja sälja i framtiden, om du väljer en dressyrhingst.
 
Sv: Välja hingst - förslag

Highlight?

Hoppstammad men ger både goda gångarter och god hoppförmåga.
 
Sv: Välja hingst - förslag

Lambourgini (e.Bellini) kanske? Han är en multitalang,

Jag har sett att Lambourghini har ett mkt gott rykte på det här forumet och han ofta beskivs som en multitalang - vad lägger ni in i det ordet? Jag vet att han fick 778 på sina gångarter + 88/99 i hoppning vid bruksprovet men vad har hänt sedan? Han rek ju flitigt i trådarna så jag blir nyfiken......
 
Sv: Välja hingst - förslag

Till trådskaparen - klart du ska använda en hopphingst när du har ett sto med den stammen. Gärna ung och ÄDEL.
 
Sv: Välja hingst - förslag

Håller med ovanstående om Florencio (måste beställas) och Aerline H -kanske för grovt? Kolla in Silvermoon... ser ren dressyr ut, men googla hans pappa Kostolany, så ser du alla talanger som finns, från hopp-dressyr-cirkushäst till hela familjen ligger och käkar frukost PÅ honom, snacka om psyke. Och ser du hans avkomma Matiné så dör man ju nästan (finns på Youtube t ex från VM finalen)
 
Sv: Välja hingst - förslag

Tycker att din beskrivning passar in på Quite Easy om du inte bryr dig så mkt om att använda en hingst som fått många avkommor. Han har dessutom kort rygg o din hade ju en lång lite böjd sa du. Han lämnar inte så stort och han har haft flera avkommor med i årgångstävlingarna i Dressyr, o de har varit helt hoppstammade flera av dem!

Eller Qalle kanske?

Skulle nog inte heller lägga en ren dressyrhingst på en så hoppstammad häst, risken är ju att det blir varken hackat eller malet.

Lambourghini skulle kunna vara ett annat alternativ, en riktig dubbelbegåvning. Bellini-avkommor har dessutom ofta lite rakare kors, vilket jag gissar kanske passar stoet med tanke på det irländska mödernet?
 
Sv: Välja hingst - förslag

Lambourgini (e.Bellini) kanske? Han är en multitalang, relativt lätt i typen som inte är så himla stor tror jag och på faderns sida blev dom inte så jättestora i alla fall. Temperamententet ska oxå vara väldigt bra på hans avkommor.

Annars tycker jag att Qualle kan vara ett bra förslag, då jag tror att han har bättre gångarter än sin far, Quite Easy.

Men någon superdressyravkomma blir nog svårt att få fram efter det sto du pratar om gissar jag, oavsett vilken hingst du väljer.

Hehe, vi tänker precis likadant, ser jag!:D
 
Sv: Välja hingst - förslag

Ingen aning, irländska hästar kan ju ha stora fullblodsinslag, jag vet inte hur det är med det aktuella stoets mamma.

Fast TS skriver ju iofs att ett av stoets nackdelar är att hon är lite för tung i modellen, så det låter kanske inte som att det är stora mängder fullblod i henne?
 
Sv: Välja hingst - förslag

Jag har sett att Lambourghini har ett mkt gott rykte på det här forumet och han ofta beskivs som en multitalang - vad lägger ni in i det ordet? Jag vet att han fick 778 på sina gångarter + 88/99 i hoppning vid bruksprovet men vad har hänt sedan? Han rek ju flitigt i trådarna så jag blir nyfiken......

Frågar igen och hoppas någon vill svara.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
566
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 051
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 401
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp