Välja hingst till hoppstammat sto

mariad

Trådstartare
Hej alla,

Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom jag alltid haft en egoistisk dröm om att en gång i livet få ett föl passar det bra tidsmässigt. Lagom tills dottern kommer hem igen så kan stot sättas igång igen och vi har förhoppningsvis en liten fölunge. Men nu till det svåra hur väljer jag hingst?
Stammen på stot är:
e. Cordalme ee Cor de la Bryere
u. Panama ue Potsdam uee Polydor

Stot är ca 168 cm svart m.bläs och tre höga vita strumpor. Jag vill inte ha för stor avkomma max 170. Jag väljer gärna en yngre hingst och strävar inte efter föda upp nästa OS-häst. Min häst är ganska rejäl med ändå högrest med långa ben. Halsen är ngt kort och sedan vä.fram ngt inåttåad. I övrigt har hon en trevlig exteriör. Bra gångarter med + för skritten och galoppen. Till temperament är hon snäll men kan vara lite vass ibland, men ger med sig väldigt fort. Hoppar mycket trevligt men är bara tävlad upp till 1 m hemma med dottern pga av olika omständigheter. Har dock gått mer i tyskland som 5-åring.

Jag har tittat runt på hingstar och utbudet är enormt. Jag har även diskussioner med folk runtomkring mig på hemmaplan, men det vore ändå roligt och höra om det finns några förslag här bland avelskunniga. Sedan undrar jag också om avkomman kan registreras med gröna papper i Sverige? Stot är registrerad i Westfalens stambok.

Mvh
Maria
 
Sv: Välja hingst till hoppstammat sto

Hej! Du kan tex börja med att titta vilka hingstar du spontant gillar bäst, och kolla hur deras exteriör och stam passar ditt sto:idea: Ditt sto har en bra stam, och det finns många passande hingstar:D
 

Liknande trådar

T
Avel Hej alla! Behöver hjälp med att välja hingst till mitt underbara sto. Hon är e Napoleon ue Torboldt, Kaliber. Hon är 168 cm i manken...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 064
Senast: Avel
·
Avel Jag har redan valt ut några kandidater till mitt ena fullblods sto, men jag har skit svårt att välja slut kandidaterna - vill ha 2 st så...
2
Svar
23
· Visningar
2 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp