Hjälp mig välja hingst!

Sv: Hjälp mig välja hingst!

Hip Hop borde ha de egenskaper du söker - en svenskstammad hopphingst med bra gång och med ett förärvningssäkert möderne såväl som fäderne.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Jag älskar Felicianoavkommor men särskilt mycket svenskt blod är det inte i Hip Hop.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Halvsvensk stam kanske man skulle kunna kalla den?

Jag tror att Lambourgini kan vara ett bra val men Hip Hop känns som en säkrare hoppförärvare.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Kvartssvensk;)

Mitt sto har avkommor efter både Lambourghini och Feliciano så jag gillar förstås båda två!
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Kanske Okeanos eller Briar? Okeanos lär ge lite mildast temperament, men å andra sidan går det inte att förneka att han lämnat många fina dubbeltalanger, han har ett fantastiskt blup. Jag kan väl tycka att Ökeanos är den snyggaste av de två men Briar har visat att han håller och det är mycket intressant kan jag tycka.
/U
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Ni föreslår massa fina hingstar men tänker ni på att det är just ett Napoleon sto hon har? Okeanos hade inte bra skritt och det har inte hennes sto heller. Mitt Napoleon sto har också skritten som sämsta gångart.
Briar känns inte så rolig...
Var på stationen idag. Nu har jag 16 dagar på mig till nästa gång så det blir mycket funderande.
Hur ärliga är hingstägarna om man frågar om fertiliteten?
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Ni föreslår massa fina hingstar men tänker ni på att det är just ett Napoleon sto hon har? Okeanos hade inte bra skritt och det har inte hennes sto heller. Mitt Napoleon sto har också skritten som sämsta gångart.
Briar känns inte så rolig...
Var på stationen idag. Nu har jag 16 dagar på mig till nästa gång så det blir mycket funderande.
Hur ärliga är hingstägarna om man frågar om fertiliteten?

Napoleon själv har ett skrittblup på 110, Briar har i och för sig skritt som sämsta blup med 113, men 113 är ett hyfsat bra blup i mina ögon. När det gäller avel är det mer intressant vad hingsten lämnar än vad den själv har. Har Napoleon rykte om att lämna dålig skritt? Det har jag missat i så fall.

Jag har 2 ston med Napoleon i sig, en e.Nactus och en e.Bernstein, båda med bra skritt även om framförallt Bernsteinstoet har en bättre trav.
/U
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

I TS fall tänkte jag faktiskt mest på en hingst som typar avkommorna väl och är multi.. och svensksstammad.
Sedan är det ju inte alla som tycker att svenskstammade är så roliga, sedan finns det andra av oss som tycker att det är roligt med våra fina linjer, så det handlar mycket om tycke och smak.
/U
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Jag vill ha en hingst som förbättrar skritten och som har bra gång och hopp i sig. Hoppningen är viktigare. Funderar på Ludwigs Champion. Royne hade aldrig köpt in sig i hingsten om han inte trodde på honom. Tyvärr är hans avkommor för unga för att ännu visa hur bra de är.
Kan inte alls det här med avel därför är det trevligt att få förslag från er som har erfarenhet. Jag har inget emot svenska stammar stoet efter Napoleon är toppen men måste inte ha en svensk hingst.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Nu har jag ju mycket ringa erfarenhet om man jämför med många andra här, så jag ska inte sitta här och låtsas som jag kan en massa. Men skulle jag läsa annonser så skulle jag känna att Okeanos-Napoleon känns mer otippat än Ludwigs Champion-Napoleon. Ludwigs Champion med ex. Maraton (för att ta en annan svensk hingst från samma tid) som morfarshingst hade ingen reagerat på eftersom han är så multi (samtidigt så ligger hingstarna väldigt nära varandra i hoppblupp.. lite lustigt faktiskt :)).

Med LC vet vi att han är en läcker hingst som kan både det ena och andra men vi har ännu ingen aning om vad han lämnar. Alla lovande hingstar blir inte bra avelshingstar, det kan vara bra att ha med i bakhuvudet.

/U
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Ojoj, så mycket svar jag har fått. Har haft lite struligt med internet ett tag så har inte kunnat komma in på sidan men nu ska det funka igen!

Det var många förslag jag fick, flera intressanta. Är ju som sagt dålig på det här med avel själv så är tacksam för alla svar. Är dock väldigt svårt att välja, flera förslag verkar ju lovande. Lambourgini verkade ju vara ett förslag som skulle passa men det verkade ju som han inte gick att få tag i i år, eller är det någon som lyckats hitta att det går?

Gällande svensk stam så tycker jag det vore roligt att få avla på de svenska linjerna men det är ju inget måste. Mitt kära sto fick ett föl för fyra år sedan och det var med en norsk hingst, Cicero, men det var ett föl som min norska tränare skulle ha så han fick välja hingst. Blev ett vackert stoföl som har blivit lite av en kopia av sin mor men jag skulle ändå vilja pröva något annat.

Briar är fin men har sett en del avkommer efter honom som nog inte haft riktigt det jag söker.

Ludwigs Champion har jag inte tittat på, inte heller Hip Hop, kanske ska kolla in dom, verkar ju vara flera som föreslaget dessa.

Okeanos verkar det ju vara flera som tycker att han inte passar med ett Napoleon sto så kanske ska hoppa över honom. Vet dock inte hur mycket "Napoleon-sto" mitt sto är.

Detta blir bara svårare och svårare och snart är det dags att bestämma sig...
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Vad tror ni förresten om Cabachon?
Är väl inte beprövad i Sverige än så kanske är svårt att säga..?
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Okej, nu har jag suttit en stund på natten, har tråkigt på jobbet, inget att göra så blir lite hingstkoll... :)

Har väl dessa hingstar som kandidater:

Cabachon
New Balance
Baltimore
Lambourghini
Hip Hop
Last Liberty

Så nu är de nere i 6 stycken...fem för många!

Lambourghini hade varit bra om han nu finns att tillgå. Baltimore såg himla läcker ut, en maffig hingst som många har mycket gott att säga om. Hip Hop verkade ha mycket bra gångarter (och en trevlig stam)och New Balance verkar vara ganska jämn i gångarter och hoppförmåga. Last Liberty verkar vara ganska lik min häst i kroppen och verkar vara en nättare variant. Cabachon är nytt blod i Sverige och har ju gått väldigt bra i internationella klasser.

Hmmm, vad svårt det är. Just nu lutar det väl åt Lambo om han finns eller Baltimore eller Hip Hop...eller jag vet inte, Guuuud så svårt detta är!!!

Tacksam för fler åsikter om dessa hingstar!
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Eller kanske Ludwigs Champion, han verkar ju intressant!!

Eller vad tror ni??
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Jag pratade med Roynes bror i helgen och frågade om Ludwigs Champion, då nämnde han Roynes andra hingst King Louie som en bra kandidat till mitt Napoleon sto. King Louie är häften fullblod och jag vill inte få en tyngre avkomma. King Louie ska ha en bra skritt också.
King Louie är ju från en gammal fin stam med Irco Mena.
Jag har nog ändrat mig från Ludwigs Champion till King Louie för mitt sto.
Finns för många hingstar att välja på...
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Måste bara påpeka att King Louie inte är från Irco Mena utan att han är efter Irco Marco precis som Irco Mena.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Jag kollade med ASVH igår och det är bara något litet som saknas så har Lambourghini licens.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Vilka har sagt att Okeanos inte passar till ett Napoleonsto, och av vilken anledning?
/U
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Nu har jag ju mycket ringa erfarenhet om man jämför med många andra här, så jag ska inte sitta här och låtsas som jag kan en massa. Men skulle jag läsa annonser så skulle jag känna att Okeanos-Napoleon känns mer otippat än Ludwigs Champion-Napoleon. Ludwigs Champion med ex. Maraton (för att ta en annan svensk hingst från samma tid) som morfarshingst hade ingen reagerat på eftersom han är så multi (samtidigt så ligger hingstarna väldigt nära varandra i hoppblupp.. lite lustigt faktiskt :)).

Med LC vet vi att han är en läcker hingst som kan både det ena och andra men vi har ännu ingen aning om vad han lämnar. Alla lovande hingstar blir inte bra avelshingstar, det kan vara bra att ha med i bakhuvudet.

/U


Jág menar givetvis MINDRE otippat. Samtidigt som LC själv är en multitalang och jag hoppas att han nedärver det :). Verkar vara en riktigt fin sporthäst om inte annat.
/U
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 226
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 277
Senast: Unafraid
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 492
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 131
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp