Hjälp mig välja hingst!

Sv: Hjälp mig välja hingst!

Ja, det är svårt detta... Ska kolla in King Louie också då....så får jag åtta att välja på... :S

Vet man hur lång tid det tar in Lambo får licens? Skulle vilja betäcka henne på nästa brunst.

Avel: Har du bestämt dig vem du ska betäcka med, vilka lutar det åt?

Gällande Okeanos så fick jag den uppfattningen bara att han kanske var mindre lämpad än andra, men det kanske var mer att han var otippad, kanske ska ta honom just för det, en otippad kombination... Nej, det är väldigt svårt som sagt. Får ta en allvarlig fundering på detta...
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Jag har bestämt mig för King Louie bla för att han har fullblod i sig. Behöver lätta upp mitt sto och så vill jag ha en hopphingst. Måste finnas en bra anledning att Royne importerar honom till Sverige. Får lita på den gamle hoppryttaren.
Sen kostar han inget innan det är konstaterat dräktig runt 16 dygnet och det är ju en fördel då det är första gången med mitt sto. Hon kanske inte tar sig alls. Ska till stationen igen siste maj för ny koll om det är läge att seminera. Förra gången hade hon släppt ägget men inte "öppnat" sig.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Jag rättade det jag skrev, jag menade att det känns lite otippat att lägga en ren hopphingst på ett Napoleonsto, Napoleon är mer känd för att lämna gångartshästar än hopphästar.
I min värld är det mer logiskt med Okeanos-Napoleon än King Louie-Napoleon. Jag vet vilken jag hade åkt ock tittat på av dem om jag skulle köpa häst :), funderade på att lägga Okeanos på mitt Bernsteinsto men jag backade eftersom jag inte fixar att betala vid 90 dagars dräktighet i år. Men ett annat år gör jag :).
Välj den hingst som du tror på, det är ju inte jag som ska köpa avkomman. :)
/U
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Förresten, Lambo är nog inget dåligt bud om jag inte skrivit det tidigare.
Irco Marco har ett skritt-blup på 98, och anses lämna medelskritt, 79 på trav men riktigt bra (förståss) på hoppning¨.
Jag tror att King Louie gör sig bäst på ett medelgrovt långlinjerat hoppsto av god storlek.

/U
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Delvis KL

Nu har Lambo löst licens och jag är så glad:bump::bump::bump:

Tänker använda honom själv:D
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Vad bra med Lambo. Har nu fått ner det till fyra hingstar, tror jag...

Hip Hop
Lambourghini
Last Liberty
Ludwigs Champion

Tror det lutar mest åt någon av de tre första. LC verkar vara ganska tung och även om min häst är åt det ädlare hållet så vill jag inte att den ska bli för tung. Last Liberty är å andra sidan kanske FÖR ädel för mitt sto. Får väl välja Lambo eller Hip Hop och ha den andra som andraval och LL som tredjeval, ja så får det nog bli... King Louie var det något hos som inte jag riktigt fastnade för men det vore kul att kunna hålla lite kontakt mid dig Avel för att se vad det blir för något, vi Napoleon-sto tjejer får ju håll ihop! :)
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Såg att villkoren på Lambo var riktigt fördelaktiga. Endast levande föl avgift.
Vad gör han själv idag? Står att han tävlar men hittar inga resultat på honom sedan 2008 och då endast lättare hoppning.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Att lägga en hopphingst på ett gångartssto kan vara vanskligt, istället för både och kan man få inget alls. Har sett det resultatet mer än en gång.

Vad gäller Lambo så tror jag att han varit skadad. I vilket fall som helst har han lämnat väldigt trevliga ungar, högställda och ädla i typen med luftiga gångarter. För mig så betyder hingstens avkommor mer än hans egna tävlingsresultat.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Jag skulle hellre ta en dressyrhingst som även hoppar bra eller en annan s.k. multitalang så det inte blir scenariot som Görel varnar för.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Oj oj, vad olik hon var min häst, tänk så det kan bli med samma far men olika mammor! :) Men har pratat med uppfödaren till min häst som säger att hon är så lik sin mor så det kan väl bli så... Även det föl hon haft var väldigt lik henne så jag hoppas på samma sak nu! :)

King Louie ser väl ut att passa rent extriört men det andra vet jag för lite om. Det är ju du som ska ha fölet så ta honom om det känns rätt!
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Det antar jag beror på att jag i Språngrulla inte har valt hingst ännu.
Tänkte göra det när jag innan jag åker till stationen nästa gång.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Blup siffrorna för ston måste ju vara en "uppskattning".
Vi har en Irländskimport som aldrig är visad och hon har bara röda fina staplar neråt. Hon borde inte kunnat nåt enligt Blup och hon går tvåstjärning fälttävlan och 130 hoppning. :confused:
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Blup siffrorna för ston måste ju vara en "uppskattning".
Vi har en Irländskimport som aldrig är visad och hon har bara röda fina staplar neråt. Hon borde inte kunnat nåt enligt Blup och hon går tvåstjärning fälttävlan och 130 hoppning. :confused:

Man tittar på medelfelsiffran för att få veta hur pass säker siffran är.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Någon som har bilder på Lambo som man kan se han mer extriört?
Hittar ju bara den där bilden när han hoppar som finns överallt.... :(

Usch, kan inte bestämma om det blir han eller Hip Hop, fanns något hos Hip Hop som jag fastnade för så kan inte bestämma mig...
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Att lägga en hopphingst på ett gångartssto kan vara vanskligt, istället för både och kan man få inget alls. Har sett det resultatet mer än en gång.

Men om stoet själv är en riktigt duktig hoppare, men med övervägande dressyr bakom sig.

Hur ser du då på att använda en hopphingst (med bra gång) och med gedigen hoppstam?
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Jag tycker att Nobel ser himla trevlig ut! Gått svår klass i både hopp och dressyr så han verkar ju fallen för båda om man säger så.
Highlight är också ganska fin om man vill avla multi men kanske inte riktigt samma kapacitet som ovanstående.
Annars gillar jag också Ludwigs Champion.

Mvh JV
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Tack för bilden Görel, det var bra att få se lite mer hur han ser ut, han såg ju väldigt högrest och fin ut, och inget sluttande kors! Bra det! Den enda nackdelen jag sett med honom är att han tydligen har lite kort skritt precis som mitt sto men man kan ju inte få precis allt :)

Blir nog förstvalet och Hip Hop som andra val. Ska kolla på Nobel också som JV gav som förslag, får ju inte bränna några broar :)

Hörde dock ett rykte att Lambo bara gjorde naturlig betäckning???? Det funkar ju inte för mig, vore hemskt tråkigt om det inte gick :(
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 231
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 277
Senast: Unafraid
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 492
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 131
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp