Hjälp mig välja hingst!

T

Tessan

Hej alla!
Behöver hjälp med att välja hingst till mitt underbara sto. Hon är e Napoleon ue Torboldt, Kaliber. Hon är 168 cm i manken, mörkt brun, inte speciellt högrest, nätt huvud, något inåttåad fram annars fin i kroppen. Hon har något kort skritt, stor fin trav och rätt normal galopp, kanske lite kort. Hon är kvick, smidig och explosiv, vilket jag gillar. Har mycket personlighet och älskar att hoppa. Har tävlat henne i 1,20 och hade det inte varit för hennes ålder och att hon inte hoppat i yngre dagar skulle hon nog kunnat gå någon klass högre.

Jag är ute efter att få en bra och trevlig ridhäst med inriktning på hoppning, jag har tänkt tävla upp till 1,20-1,30 där min egna gräns går, är för skraj för högre höjder :D

Söker en hingst med bra gångarter, gärna lite åt det storgalopperade hållet, lugn i tepramentet och som är inriktad mot hoppning. Han bör inte vara inåttåad för att inte riskera att förstärka det lilla min häst har. Har kollat lite på Flyinges hingstar och fastnade för Callahan och Cabachon. Har dock hört att Callahan har en förskräckligt dålig skritt och trav så han kanske faller bort. Någon som vet något om Cabachon eller har andra förslag? Är så dålig på detta! Hade kanske varit kul med en svensk stam med tanke på mitt stos stam...

Tacksam för alla svar!!
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Jag tror du får bättre svar om du lägger tråden under Avel. :)

Lycka till i alla fall. :)
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Jag har också ett Napoleon-sto. Hon är tävlad i dressyr tom msv och jag vill få fram en hopphäst men samtidigt behålla hennes fina gång. Nu är jag inne på Ludwigs Champion då jag har förstått att han har bra gång och kan hoppa. Han har ju ingen svensk stam men verkar vara svårt att hitta det jag söker där. Spännande att höra vad du kan få för tips.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

angelwings: Oj, helt ny på detta så är mest nöjd att jag fick ut en tråd :) Trodde den var under avel, hur gör jag det??

Avel: Tack för tipset, ska kolla in Champion. Roligt att du också har ett Napoleon sto, börjar bli dåligt om dom känns det som...
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Jag tror inte att en hingst som är marktrång som Callahan inte passar till ett sto som är lite inåttåad.

Napoleonhästar är inte kända för att kunna hoppa så jag tycker att du ska försöka rikta in dig på en hingst som både kan hoppa och röra sig. Vill du ha svenskstammat är Lambourghini mitt tips, 9 9 på hoppning och avkommor som rör sig luftigt. De flesta jag sett är även ädla och moderna i typen. Har fött upp en egen som blev korrekt i benen trots en mamma som inte är det.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Tycker Görel gav dej ett vettigt tips! ;-)
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Hittar inte Lambourghini i språngrullan så han verkar inte ha licens för i år. Han hade mycket utländskt i sin härstamning så han är ju inte heller speciellt svensk. Hittar dåligt med fakta om honom överhuvudtaget. Vad har han gjort?
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Hittar inte Lambourghini i språngrullan så han verkar inte ha licens för i år. Han hade mycket utländskt i sin härstamning så han är ju inte heller speciellt svensk. Hittar dåligt med fakta om honom överhuvudtaget. Vad har han gjort?
Att han inte finns i språngrullan är mycket möjligt, men att han skulle ha mycket utländskt i sin härstamning gör att jag undrar om du tittat på rätt häst?
Jag har själv använt honom och kan bara hålla med Görel i allt hon säger. Har själv fått fram flera avkommor som är dubbeltalanger efter honom. Speciellt med Kaliber i stammen ;)
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Tittade visst på fel hingst. Flyinge hade en som hette Lamborghini. Lurigt när de har så lika namn.
Den "rätte" betäckte inte så många ston förra året så det är kanske därför han inte är med i språngrullan.
Ni har inga andra förslag till Napoleonsto som vill bevara sin gång men få en med hopptalang:confused:
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Ja tycker också du ska kolla Briar, hans gångarter kan man ju verkligen inte klaga på och han har lämnat många hoppavkommor.
Annars varför inte Cornet Obolensky eller jaguar mail eller kanske Chairman La Silla jag har en jättefin liten efter han. Dock tror ja inte han har nån jättebra skritt. New balance han lämnar jättefina avkommor, han har dock lite kort skritt men väldigt rörlig.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Flyinge har ingen som heter Lamborghini? :confused:

Lambo stod på N förra året - det lär varit det som gjorde att han fick få ston. Jag tror verkligen att Lambo skulle kunna passa din häst (utifrån det du skrivit). Ett plus är ju också att han ofta ger mycket tecken ;)

Annars har du ju Aerline H som ger både hopp och gång.
Baltimore har ju hyfsad gång själv, vet inte vad han ger dock.
Carême har ju en hyfsad skritt och hoppar bra.
Feliciano kanske? Hermes? Last Liberty? Majim G? Saigon?
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

New Balance verkar vara en fin hingst som lämnar både dressyr och hopphästar. Är det någon som vet mer on honom och hur avkommorna har blivit?
Har läst att man ska ha gamla hingstar till unga ston och tvärtom. Han är inte för gammal till Napoleonston? Mitt sto är 17 år och han är ju 15 år? Fördel måste vara att det är en del fullblod i honom som kankse lättar upp lite.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Söker man på Asvh får man upp en hingst som heter Lamborghini som Flyinge står som ägare till, född 1996, men han kan ju vara både död och begraven.
New Balance verkar vara en fin hingst som ger både hopp och dressyr.
Någon som kan lite mer om honom?
Han är inte för gammal för Napoleon ston? Mitt sto är 17 år nu och jag läste att gammalt sto ska ha ung hingst och tvärt om.:confused:
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Jag har ridit in tre efter han, dom har vart jätte trevliga i både psyke steg och i hoppningen. Alexander Zetterman har ju en efter han som han hade i skandinavium den är jättefin.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Han är inte för gammal för Napoleon ston? Mitt sto är 17 år nu och jag läste att gammalt sto ska ha ung hingst och tvärt om.:confused:
Det ska tolkas som att ett sto som är gammalt i avel (fått många föl) kan användas till unga hingstar. I avel obeprövade sto ska man använda beprövade hingstar till.

Nu är ditt sto så pass gammalt att också bör titta på hingstarnas fertilitet när du ska bestämma dig. Det är långt från alltid att de unga har bättre än de lite äldre. Så hör med den station du tänker använda vad har haft för hingstar med bra simmare.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Precis som Masse skriver handlar det inte om avelsdjurens faktiska ålder utan om hur pass prövade de är i avel.

Jag använde Lambo för tre år sen på mitt sto som då var 17 år. Han stod på semin och mitt sto tog sig på första brunsten.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Tessan, det är ju din fråga, jag har bara fortsatt eftersom jag har samma stam på mitt sto, har du bestämt dig?
Verkar inte som om man kan använda Lambo i år då han inte har löst licens.
Just nu väljer jag mellan Ludwigs Champion, New Balance eller Baltimore.
Baltimore har jag sett i verkligeheten och han är fin. Valde honom till mitt ungsto som fölade för nån vecka sedan men tyvärr var fölet dött.
 
Sv: Hjälp mig välja hingst!

Jag planerar själv att använda Lambo i år och kommer att kolla upp detta med licensen. Den löstes sent även det år jag använde honom.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 184
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 276
Senast: Unafraid
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 492
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 130
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp