Välja högskoleutbildning - framtidsutsikter?

För mig beror det på hur gärna jag vill något/hur hårt jag är beredd att kämpa för det. Jag började utbilda mig inom ett område som jag trodde att jag brann för men där det råder stenhård konkurrens. Då tänkte jag som så att jag verkligen ville det och hade alla förutsättningar att bli riktigt duktig och kunna hävda mig i konkurrensen, och att det skulle vara värt osäkerheten bara jag fick hålla på med det jag ville.

Sedan upptäckte jag att det jag trodde att jag brann för råkade vara världens tristaste utbildning, och då fick jag tänka om. Eftersom jag då inte hade något jag verkligen brann för utan "bara" yrken som verkade superintressanta fick arbetsmarknaden betydligt större utrymme i mitt val, och jag skulle inte välja något där jag behövde kämpa för att få jobb.

Lite snurrigt kanske, men för mig var det viktigt att väga in hur gärna jag ville vs hur mycket jag skulle behöva jobba för det.
 
Tror det är bra att man väger in båda aspekterna, sen hur tungt de väger är nog väldigt olika beroende på hur man är som person.

Har själv funderat mycket över utbildningar och bytt flera gånger, min största rädsla när det kommer till utbildningar är att jag ska utbildat mej till något jag tycker är intressant/roligt och sen inte få något jobb. :crazy:
Vill ha en grovplanering över mitt liv (varför vet jag inte, brukar inte bli som jag tänkt ändå :p) och är inte den som jämt tänker "att det löser sej", klart det löser sej, men lösningen behöver inte vara optimal eller ens speciellt bra.

Är de andra utbildningen jag läser nu men ska byta till hösten igen, den utbildningen jag läser nu ska det vara väldigt lätt att få jobb sen, är ca 15 pers som blir klar med den utbildningen/år i Sverige. Men det är inte det jag vill jobba med sen.
Så till hösten blir det en utbildning jag tycker är intressantare och något jag tror jag hellre skulle vilja jobba med sen. Men arbetsmarknaden är väl tuffare. Verkar inte vara extremt tuff, men inget överskott på jobb.

Så för mej spelar intresse en ganska stor roll, men då kommer jag utbilda mej ganska brett och kan jobba med flera olika saker sedan.
 
Jag valde bort utbildningar där arbetsmarknaden är helt kass till förmån för en utbildning där det går att få jobb efter examen även om det inte direkt är en strålande arbetsmarknad... Själv skulle jag aldrig välja en utbildning som verkar ointressant bara för att det är lätt att få bra jobb efteråt. Men så ser jag ett egenvärde i utbildningen också, för mig är det inte bara några år jag måste ta mig igenom utan det är en del av mitt liv och jag vill trivas med de åren.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
963
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 727
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Behöver bukes kloka input! Föreställ dig följande scenario: Du jobbar på en arbetsplats där du inte trivs så bra och har därför börjat...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 302
Senast: Wysiwyg
·
Skola & Jobb Om man vill jobba hemifrån iaf en majoritet av tiden och ha ett relativt välavlönat jobb (30k + före skatt), vad ska man jobba med då...
2
Svar
23
· Visningar
2 889
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp