Välja kattras

Sv: Välja kattras

bilder på mina katter

Minna
120521027.jpg


120521030.jpg


Asti
111029020.jpg
 
Sv: Välja kattras

Det lät ju bra :laugh:!

*KL*
Jag är helt införstådd med att även om man väljer en viss ras så har man ingen garanti för att katten blir rastypisk vare sig temperamentsmässigt eller exteriört, fast chansen att få "rätt" sorts katt är förstås större.
Har heller inte strukit tanken på vuxen katt från katthem men är de svårare att få att passa in i vardagen och med hunden?

Bison: jättefina :love:men jag är mer inne på en korthårskatt. Skulle det bli långhår är rasen given, jag har sneglat på birman länge :).
 
Sv: Välja kattras

har ju haft korthår innan, dock huskatt o deras päls var mycket värre. Hår överallt, birmorna fäller mjuka tussar som är lätta att plocka upp :)
Mina älskar att bli bortstade så det blir en del kammande som mys, inte för att det behövs.

Vi tog över våra som vuxna, har haft dem ett år nu. De hade aldrig träffat hundar innan men det har gått hur bra som helst. Vi har en liten hund o en stor, de var lite osäkra i början, speciellt Minna.
Den osäkerheten försvann dock rätt snart :p
DSC_0005.jpg
 
Sv: Välja kattras

Europé är perfekt men kräver utegångsmöjligheter enligt mina erfarenheter. Dock kan jag inte tänka mig en vackrare katt än en tigerrandig kise! (Ja, möjligen min huskatt som är blåsköldpadda.) Så att hitta en med fin färg/täckning är inte svårt!

Som innekatt hade jag valt birman. Frisk och social. Följer en överallt och är pigg på det medat men stökar inte ner och bråkar annars.

Varför inte en semilånghår? Jag menar varför vill du ha en korthårig?

Birman sköter sin päls själv! Eventuell borstning och kamning är bara om man vill. Min huskatt är förtjust i att bli borstad med en karda och hon fäller våldsamt men det är ju (tror jag) för att hon är ute. (Vilket visserligen min sista birma var också...)

Min rekommendation är att finna en kattras du tycker är fin med ungefärligt rätt temperament och sen leta efter en individ av som du passar med. En bra uppfödare har bra koll på hur de olika kattungarna i varje kull är.

Och du, kolla om du kanske har tur och en perfekt katt finns att få på ett katthem! Man vet ju aldrig.

Lycka till! Och berätta gärna hur det gått sen!

PS Ovanliga raser är kul men det är själva individen du ska leva med. Och kolla upp om rasen är frisk i det stora hela innan du väljer just den! DS
 
Sv: Välja kattras

Europén kräver lika mycket utevistelse som birman. Det finns ingen raskatt som behöver gå ut, annat än på individnivå.
 
Sv: Välja kattras

Synd att du inte gillar lånhåriga! Jag har nyss skaffat norsk skogskatt och hon stämmer så väl på vad du vill ha. :) lite väl närgången ibland bara, haha! Just nu sover hon på min mage. Hon blir alltid jätteglad när jag vaknar, kommer och ska gosa direkt. Om jag snoozar somnar hon på mig, ligger sked eller lägger sig bredvid på huvudkudden. Kommer alltid springande när jag ropar eller när vi får besök, jättesocial och älskar alla direkt. Kanske lite mer social än vad skogisar brukar vara, men jag bor väldigt litet. Hos föräldrarna kan hon vara mycket mer för sig själv nånstans i huset, men kommer fortfarande om jag ropar. :)

Vill leka mycket men blir lugnare och lugnare! Som vilken kattunge som helst. Om du inte hittar rätt bland andra raser kan du ju kika på dessa också, kanske? :) Jag föll iaf mest för att de är gosiga och pälsen gör dem extra gosiga. :D Men det var nog mest ett sammanträffande att den här sötnosen var på annons just nu, hon är verkligen helt perfekt!
 
Senast ändrad:
Sv: Välja kattras

kl

jag är kattvakt ett par månder åt en birmapojke på 4 år. Och jag är helt kär i den här katten alltså, och antagligen rasen också. Herregud så sällskaplig och lekfull han är. Så fort han hör att jag vaknar på morgonen så kommer han inspringandes, trycker ner sig själv i knät på mig och vägrar lämna haha. Han slickar en på armarna och i ansiktet ;) Får lite ryck på kvällarna och tar sats och springer som en galning fram och tillbaka ett par gånger sen är det lugnt, och han är coollugn resten av dagarna och sover endel.

Jag har lyckats lära honom 3 trick också. "Snurra" "skaka tass" och "stå på bakbenen" vet inte om han är ovanligt smart ;D
 
Sv: Välja kattras

Nej då, bara undrade :) Är det en Skogskatt brukar dom inte ha stamtavla. Så det var bara en nyfiken fråga, inget emot din lilla kisse alls!
 
Sv: Välja kattras

Jag menade att Europén behöver få gå ut. Inte birman.

Men dock drog jag slutsatsen att Europén kan likställas med huskatt/bondkatt. Kanske inte rätt?
 
Sv: Välja kattras

Jag menade att Europén behöver få gå ut. Inte birman.

Men dock drog jag slutsatsen att Europén kan likställas med huskatt/bondkatt. Kanske inte rätt?

Nej, och nej.

Ingen katt behöver per automatik gå ut. Vissa individer behöver det. I de flesta fall är det helt enkelt en fråga om att ägaren inte klarar av att sysselsätta katten tillräckligt i hemmet. Tex nämns ofta relativt lugna eller medelaktiva raser som Européer och skogkatter som raser som behöver gå ut. Varför skulle de högaktiva asiatiska raserna trivas inne då?

Sen är Europé inte samma sak som huskatt. De är exakt lika mycket raskatt som alla andra raskatter. En raskatt har en känd och kontrollerad härstamning, och föds upp i enlighet med rasens riktlinjer och mål. En huskatt kan vara precis vad som helst. Det är ett oerhört nergraderande av Européuppfödarnas arbete att likställa deras avel med huskattuppfödning.
 
Sv: Välja kattras

Jag vet inte, jag tycker helt enkelt bättre om korthåriga katter :). Jag kan tycka om en långhårig som individ men när jag tittar på raser så är det de korthåriga som fastnar på näthinnan.
Nu har jag förstås fastnat för Laperm också så listan ser väl ut ungefär så här, utan inbördes ordning:
La perm
Burmilla
Europé

och så slinker Birman trots allt in på ett hörn :).
Jag kan även tänka mig att leta på ett katthem, det finns ju så otroligt många katter som behöver ett nytt hem :(.
 
Sv: Välja kattras

Nu blir jag lite orolig. Så länge jag bor som jag gör nu så är utekatt helt uteslutet och jag har svårt att tänka mig att jag inom rimlig tid skulle bo så att katten kan gå ut utan uppsikt, dessutom tror jag inte att jag hade släppt ut den ändå.

Men tänk om jag inte lyckas aktivera min katt tillräckligt? Jag vill absolut inte att den skall må dåligt :crazy:! Hur mycet aktiverar ni era och med vad?
 
Sv: Välja kattras

Vi aktiverar inte våra alls, har gett upp alla försök :p
De är inte så glada i att leka o vill de så busar de hellre med varandra.
Annars är de helt nöjda med at äta, sova, gosa o spana i fönstren.
 
Sv: Välja kattras

Visst är det individen som slutgiltligen avgör men jag hade inte rekommenderat någon som ska ha en innekatt att välja en väldigt aktiv ras. (Precis som jag inte hade rekommenderat någon att välja frieser om de är intresserade av hoppning även om jag känner några friesrar som hoppar.) Alltså chansen att hitta en individ som motsvarar mina förväntningar är ju mycket större om jag väljer en ras som motsvarar mina förväntningar. Eller hur? (Vilket jag redan skrivit äldre inlägg.)

Jag menade inte att likställa den vilda "hoppsan"avel som försigår med okastrerade hus- eller bondkatter med uppfödningen av Europé. Vad jag menade var att eftersom jag trodde mig veta att Européns ursprung är vår svenska hus- eller bondkatt likställa graden av energi de har. Om jag inte missminner mig är det tre generationer av dokumenterade hus- eller bondkatter som ska ligga bakom en registrerbar Europé. Eller är det ändrat nuförtiden?

Oavsett så verkar TS ha rätt klart för sig vad hon vill ha nu.
 
Sv: Välja kattras

Europén är en ras, det ska självklart ligga andra européer bakom. Förr använde man sig av huskatter för att bredda avelsbasen, men inte lika ofta numera. I sverak som är största förbundet för raskatter är novisklassen dessutom stängd. Så du missminner dig fel.
En aktiv ras kräver mer av sin ägare men kan absolut lika gärna bo inne som soffpotatisar. Att vissa raser ska få gå ut för att trivas är en gammal och helt osann myt.

Men självklart ska man köpa en ras som passar en, det betyder inte att aktiva raser måste få gå ut?
 
Sv: Välja kattras

Visst är det individen som slutgiltligen avgör men jag hade inte rekommenderat någon som ska ha en innekatt att välja en väldigt aktiv ras.

Som MissFideli skriver så är Europén en ras med lika (eller mer) rasrent ursprung som alla andra raser. Faktum är att min egen ras (korat) tar in betydligt fler "gatukatter" än man gjort i Europén de senaste 20 åren.

Sen är Europé ingen aktiv ras. Defintivt bland de lugnare av korthåren. Aktiva raser är tex aby, korat, siames m.fl. Det är inte raser som någonsin beskrivs med ett behov av att vara ute på egen hand. (Personligen hade jag hellre släppt ut en lugnare katt än en högaktiv. Raketbränslekatterna har inte mycket eftertanke i något de gör och sätter sig lätt i trubbel. Grannens MCO som lallar runt i trädgården ställer liksom inte till med så mycket problem.)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 955
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 081
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 700
Senast: EmmaBovary
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 352
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp