Bukefalos 28 år!

Välja kattras

Vilsen

Trådstartare
Hej!
Planerar att skaffa katt så småningom men har ingen aning om vilken ras? Jag vill ha en "lagom" katt aktiveringsmässigt, dvs en som är aktiv men inte kräver extremt mycket. Pigg och glad, gärna social och kelig. Inte alltför fjär och självständig men kanske inte ett plåster heller.
Lättskött päls. Utseendemässigt är jag inte så förtjust i vare sig perser eller siames utan en mer...lagom katt .
Jag kan egentligen inte så mycket om katter trots att jag haft en tidigare. Det var en hittekatt som ingen ville ha och så hamnade hon hos mig.
Den här gången känner jag dock att jag vill ha bättre förutsättningar att hitta precis rätt katt så att säga. Jag skulle inte köpa vilken hund eller hundras som helst så varför vara mindre kräsen när det gäller katt?

Katten kommer att få ett liv inomhus, jag är hemma relativt mycket men den kommer att få vara ensam ungefär 3-4 timmar/vardag. Kan mycket väl tänka mig att skaffa en katt till senare men tror att det är lättare att börja med en?

(Har postat på andra forum också om inlägget låter bekant)
 
Sv: Välja kattras

Jag slår ett slag för skogkatten.
En simpel och enkel ras att leva med.
Social och gosig men inte krävande och jobbig.
Lugn och sansad men busar ibland. Rätt livlig som små och unga dock.
Det som jag tycker kännetecknar en skogkatt är egentligen engelska ord. Lovely och friendly. För mig är en skogkatt en cool katt som accepterar det mesta, snäll, trevlig och älskvärd.
Låt inte pälsen skrämma dig. En skogkatt ska ha en pälskvalité som inte tovar sig så lätt. Så tänk på det vid ev. köp.
Min honkatt borstar jag inför utställning. Aldrig annars.
Sedan så är dom ju i mitt tycke, otroligt vackra. Finns inget bättre än en skogkatt med en riktigt bra look som blänger "surt" på en.
549110_10151333681516159_1900330575_n.jpg
 
Sv: Välja kattras

Maine Coon om du kan tänka dig en risk för lite pälsvård. De är lättsamma utan att vara riktiga soffpotatisar, och pälsen är oftast lätskött.

Europé vill jag gärna slå ett slag för. "Lagom" i alla aspekter, och gillar man mönstrade katter så är det verkligen där man ska leta. De för en lite tynande tillvaro bakom alla "häftiga" raser, tyvärr.
 
Sv: Välja kattras

Det finns väl ganska många "lagom-katter": norsk skogkatt, birma, maine coon, ragdoll, sibben, europé... russian blue? Jag kanske inbillar mig att ryssen är rätt lagom?

Ska man generalisera grovt kan man väl säga att SVERAKs kategori II består av ganska många lagom-raser medan kategori III och IV är mer aktiva katter, kategori I lugnare.
 
Sv: Välja kattras

Ragdolls skulle jag inte klassa bland lagomkatterna, utan bland de riktiga soffpotatisarna. De raggisar jag känner är med några få undantag slappare än persers.

Ryssar är lite luriga. Den "äldre" modellen är medelaktiv men ganska reserverad. De nyare linjerna är mer sociala och beskrivs som mer aktiva (men å andra sidan är det där sjukt svårt eftersom nästan varenda kattägare beskriver sin katt som aktiv).
 
Sv: Välja kattras

Din katt är jättesöt men generellt är jag inte så förtjust i skogkatter. Har inget emot dem men det säger heller inte klick, så att säga :).


*Delvis KL*
Jag tänkte inte på att skriva i första inlägget att jag mest tänker mig en korthårskatt, de enda långhåriga jag gillar är Birma. Jag är väl öppen för andra lånhårsraser också för all del men jag är mest inne på korthår som sagt.
 
Sv: Välja kattras

Maine Coon, samma sak som med skogkatterna.

Europé däremot har jag börjat kika alltmer på, tilltalas av att de är "typiska katter" fast samtidigt tycker jag att de ser lite tråkiga ut i jämförelse med vissa raskatter.

Ragdoll, nix.

Russian Blue, kanske, men på vissa ställen har jag läst att de är väldigt lugna?

*Delvis KL igen:*
Jag har en bekant med ragdoll och somali och jag kan säga att jag tycker bättre om hennes somalikatter än ragdollarna som jag ärligt talat tycker är lite tråkiga. Men somali är nog lite för mycket aktiv men hellre lite ditåt än åt andra hållet.
 
Sv: Välja kattras

Det är förstås typiskt att lagomkatterna är långhåriga... Kanske får tänka om på den punkten!

Som jag nog skrev på ett annat kattforum så är jag den typen som jag själv skulle irritera mig på om det var en "Välja hundras"-tråd, jag tittar för mycket på utseendet och för lite på mentaliteten :o.
 
Sv: Välja kattras

Burmilla? Lite mer speed än de lugnaste, men ingen apekatt iaf. Väldigt vacker.
 
Sv: Välja kattras

(men å andra sidan är det där sjukt svårt eftersom nästan varenda kattägare beskriver sin katt som aktiv).

Jag har cornish rex som jag tycker brukar beskrivas som en aktiv ras, men om jag tittar på mina egna skulle jag säga att om man skaffar något lugnare kan man lika gärna köpa nya soffkuddar.

Cornish rex är ju fel utseendemässigt men har hört att Burma är liknande i temperament. Såna kanske?
 
Sv: Välja kattras

Burma ska absolut inte vara en lagom ras, utan snarare som mina korater; supersociala plåsterkatter. Sen finns det alltid undantag, men det är ju dumt att chansa på.

CRX vet jag faktiskt flera som är väldigt behagliga och lagom, det verkar vara olika linjer som skiljer sig rätt mycket i temperament? (För jag känner en hel del som är speedkatter också)
 
Sv: Välja kattras

Ja, ok. Ja jag är nog lite förvirrad när det kommer till vad som menas med aktiv ras eftersom min ras anses vara aktiv och jag upplever dem som, ja behaglig var nog helt rätt ord, och de är den enda rasen jag har ägt, annars bara vanliga bondkatter. Mina två kommer från två olika ställen och har inga gemensamma släktingar i alla fall.
 
Sv: Välja kattras

Birma såklart! Jag har två o mer underbara katter finns inte. Vackra, lättskött päls, lagom aktiva o sociala. Inga plåster men inte alltför självständiga heller.
Bra storlek oxå våra är 5 o 6 år gamla, väger 2,6 o 3,1 kilo.
 
Sv: Välja kattras

Burmilla är otroligt fina! Någon annan skrev dock att de är väldigt aktiva då de härstammar från Burman men visst är det perser i också (eller har jag blandat ihop med någon annan ras?) så det kanske blir en lagom mix?
 
Sv: Välja kattras

*Lite KL*
Jo, det är lite krångligt med att alla har sin uppfattning om vad "aktiv" är.

Min huskatt var ganska tråkig egentligen, hon var inte särskilt social och var heller inte så förtjust i att leka. Jag tyckte självklart om henne ändå men vill ha en mer engagerad katt nu.
Sen vet jag förstås inte hur min katt hade varit om hon fått en normal uppväxt, jag tog hand om henne när hon var uppskattningsvis 1,5 år och har ingen aning om vad hon varit med om tidigare, säkerligen inget bra liv i alla fall.
 
Sv: Välja kattras

*KL*
De som känns intressanta just nu är alltså europé, birma och burmilla. Jag är lite nyfiken på La perm också, någon som vet något om dem?
Är det någon som kan jämföra dem lite när det gäller temperament och mentalitet :)?

Är någon av raserna extremt svår att få tag på?

Tack för alla svar :bow:!
 
Sv: Välja kattras

La perm och burmilla hör väl till de ovanligare raserna, men de ska väl gå att få tag i. I synnerhet om du kontaktar uppfödare i tid och lär känna dem lagom tills de får kull.
 
Sv: Välja kattras

Jag har också fallit för La permen. Jättefina katter och det låter ju onekligen skönt att de inte fäller mängder.

Åkte och hälsade på två vuxna katter och sju kattungar här om veckan. Verkade jättefina i temperamentet också - utifrån matte och husses beskrivning och den uppfattningen jag fick. Nyfikna, goa och lagom aktiva.
 
Sv: Välja kattras

Ett alternativ till raskatt kan ju vara en mer eller mindre vuxen individ från katthem. Jag vill också veta ungefär vad jag får och var inte så ledsen över att slippa kattungetiden så två gånger har jag köpt vuxna katter.

Helt säker kan man förstås inte vara, ens med vuxna katter, de kan ändra sig en hel del när de kommer till sitt riktiga hem. Men å andra sidan så är rasen inte heller en garanti, det är väl bara att kolla på MissFidelis "markbundna" britt som klättrar på dörrkarmarna. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 955
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 081
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 700
Senast: EmmaBovary
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 352
Senast: machafuko
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp