Välja ras ?

gadriel

Trådstartare
Funderar fram och tillbaka på hundras men det känns inte som vi hittar någon för oss. Vi har whippet nu men vill ha en hund som håller sig lite mer nära matte och utan jakt i.

- Inte för stor hund
- Sund hundras
- Inte för egensinnig och självständig, gärna lite mattebunden
- Ingen jakt
- Korthårig eller hund som funkar nerklippt

Jag vill gärna träna en del lydnad, kanske även agility. Brukar även köra lite spår med vår hund och lite trickträning. Ska helst funka att ha med på ridturer. Dock ingen hund som klättrar på väggarna om det skulel bli mindre träning en vecka.

Har funderat på sheltie men är inte så förtjust i all päls och hade nog ändå velat ha en något större hund eller lite mer "att ta i".
 
Sv: Välja ras ?

Pudel! Bara att välja storlek och färg:D

Ja vi har faktiskt funderat på pudel. Tycker dock jag läst att många stora verkar lite knepiga. Men mellanpudel är nog lagom storlek för oss. Tycker bara det verkar svårt att hitta uppfödare på dom. Vi tänkte kollat på dvärgpudel innan vi köpte vår hund men ingen uppfödare ville låta oss komma och titta på rasen för att lära känna den bättre.
 
Sv: Välja ras ?

Oj va trist, skumma uppfödare. Men ge det en chans igen och se om du hittar någon vettig och när du gjort det kan du skicka ett pm till mig för jag är själv sugen på en mellan eller dvärg;)
 
Sv: Välja ras ?

Oj va trist, skumma uppfödare.
Men så kan man väl inte tänka? Som uppfödare har man ofta valpar hemma och då vill man inte ha hur mycket folk som helst som kommer och går bara för att få bekanta sig med rasen lite. Man släpper ju inte in okända i huset när man har små valpar.

Det känns mer givande att spendera den tiden på seriösa köpare istället.
 
Sv: Välja ras ?

Men så kan man väl inte tänka? Som uppfödare har man ofta valpar hemma och då vill man inte ha hur mycket folk som helst som kommer och går bara för att få bekanta sig med rasen lite. Man släpper ju inte in okända i huset när man har små valpar.

Det känns mer givande att spendera den tiden på seriösa köpare istället.

Fast då säger man väl det? Eller så är vi på kattsidan mindre "säljdesperata" för vi tar gärna emot besök (när det passar) för att visa upp vår ras. Inget köptvång, men det kan ju faktiskt vara så att denne intressent faller så pass för just mina djur att den bokar en avkomma.
 
Sv: Välja ras ?

Men så kan man väl inte tänka? Som uppfödare har man ofta valpar hemma och då vill man inte ha hur mycket folk som helst som kommer och går bara för att få bekanta sig med rasen lite. Man släpper ju inte in okända i huset när man har små valpar.

Det känns mer givande att spendera den tiden på seriösa köpare istället.


Vi är seriösa men hur ska man veta om det är rätt ras om man inte får träffa den? Jag känner ingen med rasen och hus uppfödaren finns flera individer av samma ras. Även om man inte tänker ta en valp från den kullen så tar man kanske än ett par månader framåt och då väljer man den uppfödaren som man blivit trevligt bemött av. Dessutom hade inte alla valpar just då.

Nu blev det en whippet istället, hos den uppfödaren var vi välkomna att träffa deras hundar och vi satt där säkert 2-3 timmar och pratade och frågade. Jag hade mer än gärna köpt en valp av dom igen om vi skulle ha en whippet till. Vi var även hos en uppfödare av en annan ras innan som inte kändes bra.
 
Sv: Välja ras ?

Vi är seriösa men hur ska man veta om det är rätt ras om man inte får träffa den?
Det finns ju massor med ställen där man kan träffa hundar. Tex på utställning, på rasklubbarnas aktiviteter, etc.

Sen beror det nog på hur man ställer fram förslaget att man ska komma och titta. Säger man att vi vill komma och titta på dina hundar för att lära känna rasen, så är det nog inte lika många som säger ja som ifall man säger att man är intresserad av att köpa en valp och vill gärna hälsa på för att se vad uppfödaren har för hundar och se vad det är för en person. Tveksamma köpare är det inget fel med, så länge uppfödaren vet att personerna är ute efter att köpa en valp.
 
Sv: Välja ras ?

Fast på utställningar o andra tävlingar så får man ju inte samma känsla för rasen som vid besök hos uppfödare, eller ägare med flera individer.

I min jakt på ny ras rände jag runt på en massa utställningar o andra tävlingar, tog kontakt med uppfödare o hundägare o besökte senare flera av dem.
Men som du säger, det beror nog på hur man lägger fram det.

mvh
 
Sv: Välja ras ?

Vi tänkte kollat på dvärgpudel innan vi köpte vår hund men ingen uppfödare ville låta oss komma och titta på rasen för att lära känna den bättre.

Jag har stött på samma fenoment... Fast i en annan ras. Har tagit kontakt med två uppfödare hittills specifict för att ställa mer frågor om rasen och fråga om man kan få komma förbi och hälsa på (just) deras hundar. (Har aldrig träffat någon IRL.) Något besök har inte blivit av men jag står nu med på två kölistor...? DET var inga problem. :confused:
 
Sv: Välja ras ?

Jag har stött på samma fenoment... Fast i en annan ras. Har tagit kontakt med två uppfödare hittills specifict för att ställa mer frågor om rasen och fråga om man kan få komma förbi och hälsa på (just) deras hundar. (Har aldrig träffat någon IRL.) Något besök har inte blivit av men jag står nu med på två kölistor...? DET var inga problem. :confused:

Ja det är ju märkligt. Jag tycker man borde vilja göra "reklam" för sin ras. Är man så intresserad att man vill komma och hälsa på så är man väl en potentiell valpköpare. Sen skulle jag tycka det var mer seriöst att man vill titta närmare på rasen innan man bestämmer sig för att köpa valp. Jag vill inte ljuga och säga att vi vill köpa en valp bara för att få komma och titta, rasen kanske (som i vårt första fall) känns totalt fel när vi väl kommer dit.


Menmen, nog om det. Finns det fler förslag på raser?
 
Sv: Välja ras ?

Jag tänkte på bearded collie, en granne till mina föräldrar har en sådan hane, nedklippt. De har aldrig tränat honom något nämnvärt men han går lös och vid deras sida jämt, vet dock inte hur rastypiskt detta är :D .

SBC skrev:
Bearded collien är först och främst en vallhund och tillhör gruppen 'Bruks-, Vall-, Boskaps- & Herdehundar'. Detta säger en hel del om rasen. Den är aktiv och älskar att arbeta. Den är snabb, vaken och alert. Den behöver dagliga promenader, inte bara runt kvarteret utan en rejäl runda där den får springa lös och gärna leka med andra hundar.

Som vallhund är den också starkt beroende av sin flock och trivs inte med att vara ensam några längre stunder. Den är lätt att ha lös då den oftast har en väldigt begränsad jaktinstinkt.

Mankhöjd
Idealmankhöjd för hanhund är 53-56 cm och för tik 51-53 cm.

Så den är inte särskilt stor, iallafall tycker inte jag det :P
 
Sv: Välja ras ?

bichon havanais, har en egen som är nedklippt. Har han med på ridturer, på jobbet ja överallt följer han mig. Han klarar lätt av en långpromenad men nöjer sig med korta bara också, är inte en skällig småhund.
 
Sv: Välja ras ?

Kom och tänka på en annan ras,

Dalmatiner - jag tycker inte de är för stora, men alla tycker ju olika. En ras som inte har något nämnvärt mycket jakt i sig, kan dock röra sig på hyfsat stora ytor, men är flockbunden. Dock har jag träffat en del sämre exemplar av denna ras, hanhundsilska hanar - överkåta hanar - lata individer. Men den jag tänker på när jag säger denna ras är den tik en kollega till min mor har, en lättlärd och mycket positiv tik som älskar att arbeta. Dock kräver dessa en konsekvent hand och är inte den allra bästa för lydnad elit eller något sånt ;).

Fäller dock mängder!
 
Sv: Välja ras ?

Korthårig collie, om du inte tycker den är för stor? Jag hade iallafall inga problem att få komma och hälsa på ett par olika uppfödare bara för att få träffa hundarna, vilket är viktigt då det är noga att välja valp efter mentalt stabila hundar inom rasen.
 
Sv: Välja ras ?

pumi, mudi, kelpie, pinscher, scnauzer, springer spaniel...
 
Sv: Välja ras ?

mäh, jag tänkte ju säga havanais! eller cotton, cottone de liiite mer vakt i! men också liiite roligare trickhund.. men havanaisen gillar jag,. har jobbar i över 2 år på stor kennel av båda raserna. de e kanon hundar! men kanske inte pallar om du ska galoppera så länge med hästen, men du som har sån stor pålle kan ju plocka upp den i handen när ni ska galoppera=)
 
Sv: Välja ras ?

Jag tänkte på bearded collie, en granne till mina föräldrar har en sådan hane, nedklippt. De har aldrig tränat honom något nämnvärt men han går lös och vid deras sida jämt, vet dock inte hur rastypiskt detta är :D .



Mankhöjd
Idealmankhöjd för hanhund är 53-56 cm och för tik 51-53 cm.

Så den är inte särskilt stor, iallafall tycker inte jag det :P

Dom är så himla fina när dom är nerklippta tycker jag men jag har fått för mig att dom är ganska svåra, annars gillar jag dom rent utseendemässigt iaf.
 
Sv: Välja ras ?

bichon havanais, har en egen som är nedklippt. Har han med på ridturer, på jobbet ja överallt följer han mig. Han klarar lätt av en långpromenad men nöjer sig med korta bara också, är inte en skällig småhund.


Jag måste nog erkänna att jag inte alls vet hur rasen ser ut :o Har du någon bild på din? Hur stora är dom?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 755
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 399
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 731
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp