Välja ras ?

Sv: Välja ras ?

Kom och tänka på en annan ras,

Dalmatiner - jag tycker inte de är för stora, men alla tycker ju olika. En ras som inte har något nämnvärt mycket jakt i sig, kan dock röra sig på hyfsat stora ytor, men är flockbunden. Dock har jag träffat en del sämre exemplar av denna ras, hanhundsilska hanar - överkåta hanar - lata individer. Men den jag tänker på när jag säger denna ras är den tik en kollega till min mor har, en lättlärd och mycket positiv tik som älskar att arbeta. Dock kräver dessa en konsekvent hand och är inte den allra bästa för lydnad elit eller något sånt ;).

Fäller dock mängder!

Har också funderat på dalmatiner men det verkar vara många individer som är knepiga inom rasen. Sen vill jag nog ha en som går att träna lite med också, jag har inte tänkt tävla i nuläget men tycker det är kul sätt att aktivera hunden.

no, no, no....jag är allergisk mot fällande hundar. Eller ja, whippeten fäller ju men det märks inte.
 
Sv: Välja ras ?

Korthårig collie, om du inte tycker den är för stor? Jag hade iallafall inga problem att få komma och hälsa på ett par olika uppfödare bara för att få träffa hundarna, vilket är viktigt då det är noga att välja valp efter mentalt stabila hundar inom rasen.

Har funderat på det och det skulle nog inte vara alls fel men när jag kollade runt lite verkar det vara så få som föder upp den korthåriga och dom är nog nästan i största laget.
 
Sv: Välja ras ?

pumi, mudi, kelpie, pinscher, scnauzer, springer spaniel...

Pumi är väl en sån där långhårig hund? Går dom också att ha nerklippta? Hur ser dom ut?

Kelpie gillar jag men har fått för mig att dom kräver massor för att må bra? Och att dom fortfarande avlas mycket på vallet och det kan jag ju inte erbjuda, eller jag kanske fått det om bakfoten? Annars tycker jag det är lagom storlek och pälslängd och att dom ser trevliga och sunda ut. Hade den passat oss hade jag lätt kunnat tänka mig en.

Spaniel-raserna har jag kollat på men det verkar vara en hel del jakt i dom annars gillar jag dom. Schnauzer har vi faktiskt varit och kollat på men jag tycker nog dom är aningen för självsäkra, skulle nog itne bli en bra kombination med min redan självsäkra hund.
 
Sv: Välja ras ?

mäh, jag tänkte ju säga havanais! eller cotton, cottone de liiite mer vakt i! men också liiite roligare trickhund.. men havanaisen gillar jag,. har jobbar i över 2 år på stor kennel av båda raserna. de e kanon hundar! men kanske inte pallar om du ska galoppera så länge med hästen, men du som har sån stor pålle kan ju plocka upp den i handen när ni ska galoppera=)


Får nog ta och kolla upp rasen, bara dom inte är pyttesmå. Vakt gör inget heller, vi bor ju på en gård så jag uppmuntrar när vår hund säger till om det kommer någon.

Vi tittade på en powder puff i helgen som behövde ett nytt hem men förutom dåligt temperament så kändes han lite väl liten och spenslig. Så lite rejälare hund vill jag nog ha iaf.
 
Sv: Välja ras ?

pumi, mudi, kelpie, pinscher, scnauzer, springer spaniel...

Iof så har jag en kompis jag tränar med en gång i veckan som faktiskt tävlar i vallning så hade man en kelpie finns ju chansen att man vill prova vallning också. ;) Kan inget om det men det ser roligt ut när hon tränar sina hundar (border collies).
 
Sv: Välja ras ?

Pumi är väl en sån där långhårig hund? Går dom också att ha nerklippta? Hur ser dom ut?

Kelpie gillar jag men har fått för mig att dom kräver massor för att må bra? Och att dom fortfarande avlas mycket på vallet och det kan jag ju inte erbjuda, eller jag kanske fått det om bakfoten? Annars tycker jag det är lagom storlek och pälslängd och att dom ser trevliga och sunda ut. Hade den passat oss hade jag lätt kunnat tänka mig en.

Spaniel-raserna har jag kollat på men det verkar vara en hel del jakt i dom annars gillar jag dom. Schnauzer har vi faktiskt varit och kollat på men jag tycker nog dom är aningen för självsäkra, skulle nog itne bli en bra kombination med min redan självsäkra hund.

Pumi är inte särskilt långhårig, mer "pudelaktig" päls. Härliga hundar. Länk till rasklubb http://svkfur.se/

Tror inte kelpie avlas så mycket för vallning, i varje fall inte i Sverige. Mer bruks/lydnads har jag fått för mig. Men energiska är de förstås.

Vad det gäller schnauzer är jag benägen att hålla med dig. Upplever att mellanvarianten är den "kaxigaste" av de tre. Skulle nog välja riesen eller dvärg själv, tror jag. Men (mellan-)pinschern skulle jag gärna se mer av, de verkar väldigt trevliga.

Jakt i spaniels.. tjaa.. jo.. men de är mest för arbete EFTER skott väl?
Då borde man kunna sysselsätta dem med annat för att dämpa jaktivern, tycker jag. Fast energiknippen är de ju, de flesta.
 
Sv: Välja ras ?

Eftersom du kollat på både sheltie och pudel tycker jag du ska kolla upp Lancashire heeler. Funderade själv länge mellan sheltie och mellanpudel men kom fram till att jag sökte en ras som är lite robustare både kroppsligt och mentalt. De är kanske i mindre laget, brukar väga ca 8-12 kg?
 
Sv: Välja ras ?

Eftersom du kollat på både sheltie och pudel tycker jag du ska kolla upp Lancashire heeler. Funderade själv länge mellan sheltie och mellanpudel men kom fram till att jag sökte en ras som är lite robustare både kroppsligt och mentalt. De är kanske i mindre laget, brukar väga ca 8-12 kg?

ÅHH!! Vilken underbart fin ras! Aldrig träffat på någon sån. *läser för fullt på klubbens hemsida*
 
Sv: Välja ras ?

ÅHH!! Vilken underbart fin ras! Aldrig träffat på någon sån. *läser för fullt på klubbens hemsida*

Nu har jag läst om rasen på klubbens sida och hos ett par uppfödare. Låter som en ras som definitivt kan passa oss. Blir nog ett besök hos en uppfödare sen :)
 
Sv: Välja ras ?

Nu har jag läst om rasen på klubbens sida och hos ett par uppfödare. Låter som en ras som definitivt kan passa oss. Blir nog ett besök hos en uppfödare sen :)


Lancashire Heeler är en härlig ras :) Min English Toy Terriers bästa
hundkompis är just en Heeler och hans matte föder upp rasen.
Kanonhärliga hundar! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 352
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 943
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 277
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp