Väljer fåglarna hästbajs med omsorj?

loobah

Trådstartare
Det här kanske är en skum fundering, men jag och en stallkompis har kommit fram till att av sex hästar i stallet, lämnar fåglarna alla bajshögar förutom de som är gjorda av två speciella hästar.

Vad beror detta på? (och ja, vi har diskuterat fram och tillbaka länge, så det vore kul att veta. Med risk för att vi framstår som puckon?) :D

Den ena hästen äter inte havre.
 
Sv: Väljer fåglarna hästbajs med omsorj?

Gissningsvis äter dessa hästar något foder som fåglarna gillar,eller så är det något med deras matsmältning som gör fodret annorlunda.Eller så har dom parasiter.
 
Sv: Väljer fåglarna hästbajs med omsorj?

Jag har märkt att fåglarna hellre pickar iskiten från hästarna som äter havre än de som äter pellets eller lucern. En liten teori:)
 
Sv: Väljer fåglarna hästbajs med omsorj?

Fast min häst äter både Pellets och Lucern. Saken är också den att alla hästar i stallet fodras med samma foder. I alla fall till viss del.

I stallhyran ingår Mustang orginal pellets och betfor.

Havre äter ena hästen men inte den andra.

Båda äter dock linfrö och probimin.
 
Sv: Väljer fåglarna hästbajs med omsorj?

Avmaskningsmedel och liknande kemikalier tar även kål på insekter som lever i gödslet som fåglarna letar mat i. Det kan ligga verksamt rätt länge och har visat sig påverka speciellt skalbaggspopulationerna mycket negativt.
 
Sv: Väljer fåglarna hästbajs med omsorj?

Linfröna! Av stallets 4 hästar är det den som äter linfrö som är mest poppis, trots att de andra 3 äter havre (det gör inte linfröhästen).
 
Sv: Väljer fåglarna hästbajs med omsorj?

Tandproblem? Hästar som tuggar sämre skiter ut "helare" mat, kanske blir bajset intressantare då?
 
Sv: Väljer fåglarna hästbajs med omsorj?

Tandproblem? Hästar som tuggar sämre skiter ut "helare" mat, kanske blir bajset intressantare då?

Båda hästarna är kollade i munnen. Min för bara två veckor sedan, och vet kunde inte hitta något.

Sen finns det en annan häst i det större stallet som även den äter Linfrö. Men detta bajs rör inte fåglarna alls.

Kul att höra allas ideér dock. För vi har diskuterat som attan i stallet! :idea:
 
Sv: Väljer fåglarna hästbajs med omsorj?

Min erfarenhet säger att det är havren som gör det, i alla fall nu i vintras. Jag och min vän var på praktik och hade med oss våra två hästar, ingen av dom äter havre. Fåglarna åt upp alla andra hästars bajs (dom äter havre) men rörde inte våras. Det var bara havren som skiljde våra hästars foderstater från de andra hästarnas (runt 15 st).
 
Sv: Väljer fåglarna hästbajs med omsorj?

Det här kanske är en skum fundering, men jag och en stallkompis har kommit fram till att av sex hästar i stallet, lämnar fåglarna alla bajshögar förutom de som är gjorda av två speciella hästar.

Vad beror detta på? (och ja, vi har diskuterat fram och tillbaka länge, så det vore kul att veta. Med risk för att vi framstår som puckon?) :D

Den ena hästen äter inte havre.

Skulle tro att de hästar som smälter fodret sämst (kolla tandstatus?) är de som lämnar mest, för fåglar attraktivt, i avföringen...
 
Sv: Väljer fåglarna hästbajs med omsorj?

Skulle också säga havre. I stallet där jag står så är det bara min häst som får hel havre, alla andra har något annat foder eller krossad havre, och det är bara min hästs högar som är genomletade och utspridda i boxen :mad:
 
Sv: Väljer fåglarna hästbajs med omsorj?

Skulle tro att de hästar som smälter fodret sämst (kolla tandstatus?) är de som lämnar mest, för fåglar attraktivt, i avföringen...

Jag har redan kollat och allt ser bra ut :(
Han har även gått upp i vikt från att vara mager till normal. Så då känns det om om att han bör få i sig det han ska, samt kan ta upp det.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 075
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 996
Senast: jemeni
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 219
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 233
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp