Välldigt arg

Sv: Välldigt arg

Ja, det är verkligen helt absurt!!

Jag hade en skötarhäst som var livrädd för vattenspiltan. Men i och med att jag var så liten visste jag inte riktigt hur jag skulle göra så jag bad om hjälp.
Ridläraren hämtade en kratta (en sådan där hård och stum, med korta "taggar") sen bad hon två andra om hjälp. Så medan hon stod och drog i grimskaftet så tryckte en person upp krattan i rumpan på denna livrädda häst, och en tredje stod och knuffade på precis som man gör med en bil som inte startar.
Där stod jag som 9åring och tittade på, helt skärrad. Och idag som vuxen kan jag vara lite stolt över mig som barn för resten av sommaren jobbade jag med vattenhinkar och svampar och fick lilla Charlie till slut att faktiskt gilla att bli avspolad. Men det var efter att jag varje dag höll på en hel sommar, mot hösten gick han in i vattenspiltan och somnade så fort jag började greja. :love:

Men det hade ju lika kunnat bli tvärtom, att jag trodde att man skulle göra som de visade, och då hade ju hästsverige haft en till idiot ute i stallarna. :crazy:
 
Sv: Välldigt arg

jag fick lära mig att man skulle kitlla hästaen bakom frambenet eller ngt sånt konstigt, men oftast så var det bara att gå med hästen ngt steg och sen spänna igen.
 
Sv: Välldigt arg

Läste precis innan detta en tråd om man skulle sälja sin häst till ridskola. Detta jag läst i denna tråd är det som gör att jag aldrig skulle få för mig att sälja till en ridskola.... MIn egen ridskoletid var ungefär som beskrivs i denna tråd,,,,,
 
Sv: Välldigt arg

På min ridskola blev ridskolechefen förbannad om hästarna förde väsen vid fodring. Då sprang hon runt med långpisk och piskade HÅRT upp de hästar som lät. Dert var inte en dask uatn hon stod och slog säkert tio rapp hårt som f-n! :eek::(
Jag var ungdomsledare i stallet och skötte fodring ibland. jag blev tillsagd att göra det samma. Men gjorde det inte... (f ö behövdes det inte - hästarna var så uppskrämda så det räckte med att man visade långpisken så var de stilla...antagligen det hon ville uppnå, men det går ju att göra på ett bättre sätt...)
 
Sv: Välldigt arg

Har tack och lov aldrig hört det under min tid på ridskola.
Låter ju helt vansinnigt!
Håller med om "ett hål i taget"..
 
Sv: Välldigt arg

När jag började på ridskola för ca 10 år sedan red jag för en ridlärare som var väldigt hårdhänt.
Så fort jag gjorde något fel, som inte hon va nöjd med sprang hon fram till mej tog tag i mej hårt och visade hur jag skulle göra för att hästen skulle lyda tex. slå den hårt med ett spö flera ggr m.m
Detta gjorde att jag själv blev jätte osäker, rädd o kände mej verkligen sämst som inte kunde rida eftersom hon skrek åt mej så fort hon fick chansen. Min sits blev även sämre, jag började luta mej framåt pga min osäkerhet. Jag vågade inte säga att jag ville sluta rida så jag låtsades vara sjuk osv dom dagarna jag skulle rida.
Gruppen jag red i splittrades sen o jag fick en ny ridlärare.
Den nya ridläraren, är hon som verkligen har lärt mej rida. Hon gjorde så att jag fick tillbaka mitt självförtroende o tyckte det var roligt att rida igen.

Vilka sjuka människor det finns ! :eek:
 
Sv: Välldigt arg

En av ponnyerna såg sur ut i spiltan så barnet blev rädd, då går en i personalen in och knäar hästen i magen.

Ugnefär så gjorde en av personalen (som nu har slutat som tur är) på ridskolan där jag red innan. Fast hästen var sur och då gick hon och hämtade ett söp :eek: gick in i boxen och rappade till ponnyn några gånger på rumpan!:eek: och det gjorde hon också inför barnen... När ponnyn (som inte trivs som ridskole ponny) sedan blev sur någon dag senare gör hon exakt samma sak och så gjorde hon ett antal gånger innan hon slutade :eek:
 
Sv: Välldigt arg

Man får ju glädjas åt att det värsta jag såg på "min" ridskola var att någon häst ibland (sällan) fick en kvast i rumpan då de inte ville gå in i transporten....
 
Sv: Välldigt arg

jag blev också tillsagd att knäa hästen i magen. då var man ju liten och gjorde som man blev tillsagd. dock funkade det aldrig :p antagligen för att man var så liten att man inte ens fick upp knät till magen på hästen.
istället fick man hjälp och ridlärarna knäade aldrig hästarna själva, de drog bara åt sadelgjordarna som ingenting.
 
Sv: Välldigt arg

herregud nej, jag blev väldigt förvånad när jag läste vad ridläraren sagt åt henne att göra..! själv gör jag precis som du när min häst spänner ut magen, tar ett hål i taget lugnt och försiktgt..:)
 
Sv: Välldigt arg

Nej! :eek: Har heller inte fått lära mig det på ridskolan. Vi går ett tag med hästarna om de blåser upp sig och spänner lite i taget.
 
Sv: Välldigt arg

kl

Jag kom även på att det var en ridlärare som blev portad från ridskolan för att hon slog både barn o hästar, när dom inte gjorde som hon sa ! :eek:
Det är nog det värtsa jag hört iaf ..
 
Sv: Välldigt arg

*knapp*

Nej men gud, det har vi inte heller fått lära oss där jag har ridit i alla mina ridår, plus jobbar nu.
Jag skulle aldrig lära mina barn att göra så. Jag säger åt dem att spänna löst i stallet och mer när de kommer in i ridhuset och hästarna har fått promenera några steg.
 
Sv: Välldigt arg

Men vad är detta för människor:eek:

Helt otroligt att dom får vara kvar. Dom kan ju inte ens själv tycka om sitt jobb?

Tro f*n att man ser massa männsikor behandla sina hästar (och övriga) djur hårthänt när dom lärs att göra så. Fy f*n!!!!!

Skulle vilja ta på kratta och spön och slå i huvuet på dom som gör så!!!!:devil:
 
Sv: Välldigt arg

Men usch, vilka hemska ridskolor ni verkar ha gått på.. :s På min ridskola fick vi lära oss att spänna några hål i taget och att inte använda något våld mot hästarna, bara att säga till dem om de bet eller sparkade mot en.. Vilket inte hände speciellt ofta hos de flesta hästarna.
 
Sv: Välldigt arg

Jag kan inte förstå hur en frisk, vuxen människa kan sparka/slå ett djur. Det är något fel på en sådan person, speciellt om man gör det inför andra människor, ffa barn!
Hade en våldsam ridlärare som barn, hon kunde be en komma in till mitten, ta tag i ponnyn och rappa upp den riktigt rejält. En gång slog hon så att mitt spö gick av, det var hemskt och jag minns det än idag.
Hon fick sluta sen, så någon rättvisa finns det väl i världen...

En snärt med spöt för att undvika en krasch i ett hinder kan vara ok, peta med spö för att få med bakben är okej, använda fysiskt tryck för att få hästen att backa/flytta åt sidan är okej. Men att av ilska misshandla en häst är bara sjukt. Senast i förrgår var det en i min närhet som häpnade när jag sa att jag aldrig slår mina hästar... Då undrar man, är våld så naturligt nu för tiden?

Älskar det gamla talesättet: Där konsten slutar tar våldet vid.

Det ska jag alltid leva efter

edit: jag vet att det blev lite ot, men kunde inte hejda mig!
 
Sv: Välldigt arg

näääe, fy faan. jag klarar inte av att läsa alla dom här inläggen. man blir ju så jävla arg! Det är iallafall inga hästmänniskor det pratas om här :@
 
Sv: Välldigt arg

Det där fick jag också lära mig på min första ridskola.Turligt nog så ville jag inte,eftersom jag trodde att hästen skulle sparka mig tillbaks!
En privathästägare sa åt mig istället att ta det lugnt och spänna ett hål i taget.Det gör jag även idag,för vem sa att man kan bestämma exakt hur lång tid det ska ta att ta hand om och rida en häst?

Tycker att dom s.k "ridlärarna" som lär ut allt det här våldet mot hästar borde få känna själva hur det känns att bli knäad i magen och allt annat som dom hittar på.Klart en häst kommer tycka att det är extremt obehagligt att bli sadlad om man leker ridningens svar på Bruce Lee!

För den delen:Ett spö är ett hjälpmedel för att korrigera rörelser och beteende(olater) med,inte för att hästen ska springa fortare och för att du ska få ut dina aggressioner med.Uttrycket "en ryttare förtjänar sina sporrar och sitt spö" finns där av en anledning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Välldigt arg

Det var ett tag sen jag red på ridskola men jag kommer ihåg att det var många av de stora tuffa tjejerna som gjorde så, och självklart gjorde de mindre barnen likadant... och det kan man förstå på något sett. Det är klart att dom vill vara som de stora tjejerna (även om en sjuåring säkert förstår att hästen inte tycker om att bli sparkad i magen). Det jag mindre kan förstå är hur det tio år äldre tjejerna gör så... himla underligt.

Kan tänka mig att de gör så eftersom att de också "varit de 7åriga tjejerna" för ett antal år sen...

Har svårt att förstå att våra svenska ridskolor lär ut sånt här. Har själv aldrig fått höra det, men har inte så mycket erfarenhet utav ridskolor.. Helt otroligt!

Åk dit, hade jag varit förälder (kommer att dröja ytterligare x antal år:smirk:) så hade jag haft en kort diskussion med ridläraren. Även om det inte får henne/honom att ändra åsikt, så kanske en tankeställare?
 
Sv: Välldigt arg

Fy....att det finns så förstockade människor...våld i samband med djur är ALDRIG rätt väg, det skapar bara mer bekymmer. Har haft en fd ridskolehäst på foder, och det har tagit oss ett år att få henne att vara lugn medan vi drar upp sadelgjorden. Hon har antagligen blivit behandlad på ett liknande sätt som det du beskriver...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 981
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 226
Senast: Pratsch
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 345
Senast: WSLPZF
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 861
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp