Vällingbarn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Y

YvonneL

Hur länge har era barn druckit välling?

Min son är nu 5 år och han äter fortfarande välling, oftast både morgon och kväll. Ibland kan han hoppa över men det sker inte ofta.
 
Sv: Vällingbarn

Nu är ju inte mina barn så stora än, men de ska få äta sin välling så länge de vill ha den.
Jag hade en liknande fråga när barnforumet var nytt och de flesta då ansåg nog att det var okej att ge barnet välling så länge de vill ha, förutsatt att de i övrigt äter bra. Fast många ansåg att man inte skulle ge det i flaska, vill jag minnas..
 
Sv: Vällingbarn

Varför inte i flaska? Är det för tändernas skull? Har börjat fundera på det här med välling, hur länge det är ok att ge? Om de tar skada av det på något sätt ( med tanke på att de kanske äter mindre, är sött oxv), men tror att de kommer att få den så länge de vill.
 
Sv: Vällingbarn

Min pojke han äter ju sin välling fortfarande ur en nappflaska, jag har provat med andra flaskor och muggar men det funkar inte för honom.
 
Sv: Vällingbarn

Jag tror att det inte är allt för bra med vällingen på kvällen innan de små liven somnar, om de inte borstar tänderna efter de druckit vällingen och innan de går och lägger sig.
De funkar inte jämt hos mig, men trägen vinner.
 
Sv: Vällingbarn

Än så länge borstar mina barn tänderna innan de får vällingen med sig i sängen. Vet att m¨ånga tycker att det är fel, men jag känner att det nog inte gör någon större skada så länge som man borstar tänderna två gånger per dygn. Mina killar är 3 år och 1,5 år och jag hade tänkt börja så smått att ge kvällsvällingen vid bumpa. Jag kanske ska göra slag i saken och göra det i morgon? Det är svårt när de var mindre då var ju vällingen livsviktigt =). Nu borde det gå.
Det är ju inte samma sak i en pipmugg eller glas som det är i flaska och att ta bort den är nog svårare.
 
Sv: Vällingbarn

Ett tag så skulle jag försöka at få honom att dricka vällingen ur en muggliknande flaska men det gick inte så bra, så jag struntade i alltihopa. Nu får han i en vanlig vällingflaska och ibland borstar vi tänderna innan vällingen och ibland efter och ibland inte alls på kvällen. Det beror på trötthetsfaktorn, man behöver ju inte sätta igång en konflikt i onödan.
 
Sv: Vällingbarn

Säg inget till tandläkaren om det... De blir lätt upprörda...

Fast vi har sen vi började borsta tänder kört samma kvällsprocedur, välling, pyjamas tandborstning och sen godnatt.

Personligen gillar jag inte att de ska somna med vällingflaskan i sängen, som sagt ger det stora problem med hål i tänderna och en väldigt dum ovana som är svår att bryta. Så elin fick bara mat för att sova under första dryga halvåret, sen har vi låtit henne somna på andra sätt, genom sång eller stryka på ryggen. Numera sitter den som lägger i rummet brevid, sjunger en sång och sen somnar hon av sig själv.
 
Sv: Vällingbarn

Min tjej är ju inte så stor (blir 2 i maj) så hon får nog fortsätta ett tag till med vällingen. Får bara välling på kvällen (i nappflaska fortfarande) då jag känt att det varit viktigt att hon lär sig äta mat till frukost och inte bara dricka välling eftersom man aldrig riktigt vet hur mycket de sen får i sig på dagis.

Dock har vi också varit noga med rutin från början, dvs. det är pyjamas, välling, bok, borsta tänderna och sen somna till till en vaggvisa. Så har vi alltid gjort så det blir inga konflikter om det. På morgonen brukar hon få borsta lite själv för hon tycker det är kul, men på kvällen är det alltid vi som borstar.

Jag vill dock försöka vänja henne av vid nappflaskan så småningom eftersom jag aldrig riktigt gillat när stora barn går runt med en nappflaska, ännu mindre ska somna med en.

Vildvittra
 
Sv: Vällingbarn

Jag anser nog att de kan få dricka välling så länge de själva vill, men jag skulle nog försöka integrera den mer och mer i de vanliga målen. Mina barn har ätit välling till 4-5:årsåldern, men jag har sucessivt från ca 2 år ändrat rutinerna kring vällingdrickandet.

//C
 
Sv: Vällingbarn

Min dotter blir fem i december och dricker fortfarande välling ur flaska. Tyvärr blir det oftast efter tandborstningen, men vi planerar att börja jobba på att det skall bli innan. Läste någonstans att det inta var så himla farligt ändå att äta välling till natten, eftersom välling innehåller lite socker. Min tjej har också varit lite tunn, så vi känner att det kanske är bra att hon får i sig lite extra. Dock har vi begränsat det till en flaska när hon vaknar, och en när hon somnar. Känns som det ända är dax att börja "avvänja" henne från den snart. Men än så ligger hon i lä av min kompis, hon åt välling i flaska tills hon började första klass.
 
Sv: Vällingbarn

Jag tror att man som förälder känner bäst, men jag anser att man är på tok för stor för nappflaska när man är över 3 år... Och att gå och lägga sig med flaskan verkar vara en olat som det kan vara dags att göra något åt.

//C
 
Sv: Vällingbarn

Min tjej drack välling i flaska tills hon var 7 år. Hon hade iofs napp tills hon var 7 också. Hon fick välja själv när hon skulle sluta och det funkade alldeles utmärkt.
Tycker nte att det behöver vara så bråttom med att ta bort såna saker som napp och flaska för barnen.
Däremot så fick hon aldrig springa runt med napp eller flaska. Då var det sitta still i soffan eller sängen som gällde.
 
Sv: Vällingbarn

Men, välling är ju inte bara för barn??! Välling är jättebra mat även för vuxna! Varför måste barnen sluta med välling om de gillar det, det kan inte jag fatta. Att de ska sluta med nappflaska är väl en sak, men välling kan ju drickas ur mugg lika gärna och är en bra frukost eller kvällsmål även för äldre barn, ihop med en smörgås kanske :) Och vadå "ätit vanlig mat istället". Välling ÄR vanlig mat! Ett eller två mål om dagen skadar knappast, många vuxna äter ju gröt till frukost, och det är ju välling i fastare form. Jättenyttigt!
 
Sv: Vällingbarn

Min son är 8 och äter fortfarande välling.
Och det gör jag med, till frukost på vinterhalvåret så det är inget konstigt i vår familj.

Jag tycker det är toppen att han äter välling på morgonen, innan skolan, när han vill ha smörgås till frukost så måste jag påminna honom att äta för han glömmer om han inte är hungrig.
(själv är jag extremt dålig på att äta frukost)

Därför vill jag inte att han slutar, men om han sover borta, eller har kompisar här så vill han inte ha välling, det har bebisstämpel.

Kan tillägga att jag aldrig haft problem med att han inte skulle äta vanlig mat, för det har han alltid gjort, och är inte heller petig med mat.
 
Sv: Vällingbarn

Jag åt ganska ofta välling till frukost på helgen så länge som jag bodde hemma. Pappa brukade göra välling, (från grunden med mjölk, mjöl, salt och socker) steka ägg och fixa fram bröd och pålägg. Riktigt gott tycker jag. Åt vällingen med sked i djuptallrik.
Ganska många tanter och farbröder på ålderdomshemmet äter välling.
 
Sv: Vällingbarn

Min 3½-åring har aldrig fått välling. Måste barn äta välling :confused:

När han trappade ned amningen så började han äta av samma mat som vi (med undantag av sådant som är olämpligt för småbarn).

Och det där med mat med sig som tröst i sängen tror jag inte på. Inte heller att man behöver suganordning för att äta när man är färdig med bröstet. Används nappflaskan lite som ljuddämpare eller insomningshjälp? Jag tror jag gör mitt barn en större tjänst genom att lära honom somna själv.

Jag ser ingen särskild poäng med att göra egen mat åt honom, det blir bara bökigt. Det vore en sak om vi andra i familjen åt välling, men det gör vi ju inte. Han har ätit tex gröt och mackor på morgonen.

Alltså, välling är ju nyttigt och jag är ingen motståndare till det om barnet får äta det på ett sätt som är anpassat efter ålder (i mugg eller på tallrik och vid bordet) , tycker bara inte att det finns någon poäng med att göra iordning det när barnet lätt kan äta det som ändå lagas till övriga familjen.

lata Tim
 
Sv: Vällingbarn

*lånar*

La id ag båda barnen utan välling nu när de skulle sova middag. Båda barnen sover nu, men den äldsta skrek i ungefär en halvtimme. I kväll får de vällingen vid bumpa och sedan borstar vi tänderna och nattar dem, utan välling.

Jag tycker inte att väölling är så pass skadligt egentligen, och att ge dem det när de ska sova är väl heller inte så farligt. Hål i tänderna pga välling tror jag inte på, däremot får barn lättare hål i tänderna pga allt sött de äter, all saft de springer runt med i nappflaskor och så vidare. Mina barn får mest vatten och mjölk och de får inte springa runt med glas eller mugg utan snällt sitta ner och dricka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 745
Senast: Anna
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
393
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 487
Senast: Eurydome
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp