Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Energi

Trådstartare
Stod och tänkte lite på det idag när jag stod och fixade, städade och sopade i stallet. Under tiden stod ponnybusen med öppen boxdörr och följde varje rörelse jag gjorde, men han satte inte en hov utanför "spånranden".

För vissa är detta en skitsak, men för min och framför allt PONNYN är detta en väldigt stor grej.
SÅÅÅÅ... :angel:
Därför undrar jag vad just DU tycker är en väluppfostrad och vad som är en ouppfostrad häst, både i ridning och hantering.
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

de viktigaste är en glad häst först och främst.

sen tål jag inte ohyfsade hästar.. som inte vet vart de sätter fötterna eller de okänsliga som drar i en när man leder dom, eller går och småknuffar på en med bog m.m... de gilalr jag inte.

Men sen om den kan stå kvar i box eller så e mindre viktigt för mig (att andras kan) så att säga. min kan också det och jag e rätt pedantiskt med min hästs uppfostran och hans "lydnad". men som sagt, de ska iaf vara glada och de ska vara med hyfs =)
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

jag är noga med att lära mina hästar att ha respekt för mitt "personliga område".... Dvs jag vill inte att dom går på mej, knuffas eller håller på med annat liknande.... Håller med som nån annan skrev, blir vansinnig om man ska behöva ta i för kung och fosterland när man ska leda dom.... Skitjobbit....

Likadant får dom inte rusa ur boxen såfort man öppnar dörren, stå och krafsa i gången, vilja rusa iväg innan man hinner få av grimskaftet vid utsläpp.... Ja, såna saker....:laugh:

Skulle kunna göra listan skitlång...:angel:

Sen vet jag dock att mina är änglar med mej, där vet dom vart gränserna går.... Dom testar dock gärna vissa andra.... en del säger att det är för att dom är ouppfostrade... det anser inte jag, eftersom dom alltid sköter sej med mej och min sambo....:laugh:

//Domino_s
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Sen vet jag dock att mina är änglar med mej, där vet dom vart gränserna går.... Dom testar dock gärna vissa andra.... en del säger att det är för att dom är ouppfostrade... det anser inte jag, eftersom dom alltid sköter sej med mej och min sambo....:laugh:

//Domino_s

Dina hästar är ju smarta, inte ouppfostrade! ;)

Klart man ska testa... :p
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Har alltid min häst lös vid all hantering, förutom vid duschningen...men vi tränar på det! :p

Han blir lugnare när han får större fysisk frihet tycker jag. Det är samma som med din & boxöppningen t ex.
Han står stilla även på gårdsplanen om jag går iväg för att hämta något, utom synhåll (oftast kan tilläggas) ;)

Vi har fördelen att bo mitt inne i urskogen, så dom gånger man inte har lyckats så bra, har det aldrig varit någon fara med hästen, honom har man hittat i närmaste hage med frodigt, grönt gräs! :d
& då har han fått tillbringa resten av dagen alldeles ensam, utan de andra kompisarna, och sen har han inte varit lika sugen på att göra utflykter på egen hand!:rofl::bump:
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Jag har inte kvar min gamla häst men han var/är väluppfostrad:), han kan stå lös mitt på gården medans man borstar, sadlar och tränsar han skulle absolut inte vända sig om och gå i väg när man ska tränsa oavsett man står i stallgången eller ute på gården.;) Han står kvar i boxen medans man har den öppen och håller på att fixa lite i stallgången, och han skulle aldrig springa över en oavsett hur rädd han blir. Eftersom han är arab så är han ju lite nervig och blir han rädd för något så går/springer han runt mig, stannar av och tittar på det som är farligt. Bäckar är något som han kan vara rädd för men då kan han sakta in och gå bakom mig när vi är ute på promenad. När jag fick min nya hästs så kunde jag inte ta av honom grimman för att tränsa honom utan att sätta grimman runt halsen och att stå stilla var inget han ville i början. Han skulle inte springa över mig dock men om han testade mig eller var ouppfostrad kan jag inte riktigt svara på.

Jag tycker inte om ouppfostrade hästar, kankse mycket pga att jag har små barn som brukar vara med mig i stallet vid den vanliga skötseln av hästarna. Nu brukar jag också göra skillnad på hur pass uppfostrade dom ska vara beroende på åldern.

Ursäkta att det blev långt och säkert fullt med stavfel, är duktig på det när jag skriver på tangetbord.
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Dina hästar är ju smarta, inte ouppfostrade! ;)

Klart man ska testa... :p

He he....Jo, det är iofs sant.... Dom är lite för smarta för sitt eget bästa ibland känns det som....:D

Dom är VÄLDIGT duktiga på att veta vem dom kan köra med och vem dom inte kan köra med....:devil:

//Domino_s
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Jag älskar hästar men gah, vad jag hatar ouppfostrade hästar! Haha ett lite motsägelsefullt påstående kanske... :p

Med ouppfostrade hästar menar jag "brötiga" hästar, usch jag har träffat på alldeles för många, i alla olika storlekar. Hästar som absolut inte har någon respekt för människor, hästar som blir jobbiga att hantera i vanliga vardagssituationer. Jag kräver absolut inte att de ska kunna stanna i boxen med vidöppen dörr, men det är trevligt när de går att leda. :cool:

Usch och fy jag hatar verkligen när hästar GÅR på en när man leder dem, inte utav misstag utan hela tiden och helt utan att reagera när man puttar undan dem. Eller när de dänger till huvudet i ens haka eller när de sparkar och slår och hugger i boxen i väntan på mat. Det sistnämnda är ju ganska vanligt, klart att de kan skrapa lite och kanske studsa lite om de får sist eller nåt, men en hästjäkel i stallet slår ju nästan ut hela dörren varje kväll! :mad: Det går liksom aldrig fort nog, hon får ändå mat först men det tar ju en liten stund från det att man kommer in genom stalldörren till det att hennes mat landat i krubban. Eller hästar som studsar omkring och som står och slår med bakbenen när man tar på och av täcken! Eller när de är jobbiga att hämta och lämna i hagen, vägrar få på sig grimman, springer iväg så fort man släppt dem... Åh så arg jag blir! Kanske inte just på hästarna i sig, utan på hästägarna. Hästarna i fråga är ju precis lika brötiga mot hästägarna och jag tycker att ansvaret ligger hos dem att uppfostra sina hästar, men istället daltar de bara med dem.

Hm ja det blev en lång utläggning... något jag stört mig på länge och mycket med andra ord! :D

Alltså jag tycker att de flesta hästar är något mellanting mellan ouppfostrade och väluppfostrade... bara... uppfostrade, helt enkelt? Hästar som hanteras utan problem i vardagen.

Väluppfostrade hästar däremot, de hanteras problemfritt och enkelt av "vem som helst" (såklart undantag om hästen blir skrämd eller retad o.s.v.). De har respekt för människor och de väntar när de får mat, sänker huvudet när man tar på dem grimman, står kvar i boxen med öppen dörr (kortare stunder medan man håller ett öga på dem såklart), väntar med god marginal tills man släppt dem helt i hagen, lyfter hovar utan att tjafsa, står still när man spolar benen, går på transporten själva o.s.v. o.s.v.
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Därför undrar jag vad just DU tycker är en väluppfostrad och vad som är en ouppfostrad häst, både i ridning och hantering.

Min häst vart så jävla uppstudsig för jag har nog daddat med honom en del innan, inte varit säker på vad jag vill osv. Men så fort jag satte gränserna klart och tydligt och visade att när du är med mig är det mina regler som gäller. Och det har varit alltifrån tänder och sparkar för att han ska förstå att jag har mitt personliga utrymme, nu när han förstått det behöver jag inte alls vara lika hård.
Automatiskt blev han något som folk skulle kalla uppfostrad, men det blir dom ju när dom är säkra på vem som är ledaren och kan fungera som partner.
Så det där tror jag kommer automatiskt när dom litar på en och vet vad som gäller, det är ju en trygghet för dom.
Om han skulle stå och bråka på stallgången är det ju för att han är osäker, och osäker blir han när jag inte vet vad jag vill. Så...så länge jag gör klart och tydligt vad som ska hända är han lugn som en filbunke.
Och så tror jag nog det är med dom festa hästar, om man själv är en säker ledare blir hästen det automatiskt om man gör klart för den att här är det gilla läget eller stick som gäller.
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Att vara ouppfostrad anser jag är att inte förstå hur man uppför sig. Att man inte vet vad som är önskvärt och inte.

Tex en unghäst som är naffsig utan att för den sakens skull vara aggressiv. Det är naturligt att unhästar naffsar på varandra, men det är inte ett önskvärt beteende att använda mot människor. En häst som inte fått gå tillsammans med andra hästar kan bete sig underligt i flock för att den inte uppfostrats och lärt sig hur man beter sig mot andra. Den måste testa sig fram.

Däremot, att en häst visar sin åsikt är inte att vara ouppfostrad. Att en häst inte vill stå still betyder inte att den är ouppfostrad. Att den protesterar vid sadling är inte heller att vara ouppfostrad. Jag tycker faktiskt att det är skrämmande att det finns människor som anser att det är ett ouppfostrat beteende att ett djur talar om när ngt inte känns bra. :crazy:
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Bra sagt! :bow: Kan vara lätt att glömma att hästen vill säga något och inte bara bråka för bråkandets skull!
Vem sa: "Om du inte hör när hästen viskar, måste den till slut skrika" och på hästspråk blir ju det hugg och sparkar. Därför är det bra att tillåta hästen lite frihet när man pysslar med den, så den kan "viska" till dig när något inte känns rätt. :idea:
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

En väluppfostrad häst är lyhörd och respekterar mig.
Min egen ponny är väldigt känslig och lyhörd för vad jag gör med honom. Ju äldre han blir, desto mer kung i stallet tillåts han bli :angel: Ett exempel är att han får gå före mig i grimskaft och liknande, men han slutar aldrig lyssna, och det är huvudsaken för mig. Jag behöver aldrig känna att han inte är kontrollerbar.
En av hästarna i stallet är ganska ouppfostrad, han kan gå rätt på en, i princip trampa på en och buffla och hålla på. Det tål jag inte, men eftersom det inte är min egen häst tar jag inte hellerpå mig att uppfostra honom. Däremot säger jag ifrån om han går på mig eller biter osv.
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Jag tål verkligen inte ouppfostrade hästar
Vet en ponny som är för jäkla jobbig att hålla på med, försöker äta upp håret på folk, pressar sig mot boxdörren när man ska in/ut till hästj-veln så att man inte kommer genom dörren, försöker dra iväg med en när man leder, tigger, nappar tag i folks kläder och drar.. :mad:


En liten sak som jag stör mig mycket på är när hästar tar grimskaftet i munnen och vägrar släppa när man ska leda de små rackarna. :devil:

Nä, tacka vet jag min väluppfostrade kille som aldrig skulle drömma om att sätta hovkanten utanför boxen..
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

*kl*

I mitt förra stall hade vi en del hästar som var RIKTIGT ouppfostrade. Dom gick rakt över en, naffsade, slog i väggarna, kunde inte ledas till och från hagen utan att man riskerade att bli skadad osv. Dom hästarna vägrade jag att hantera så stallägaren eller dom själva fick ta in sina egna hästar. Jag tänker fan inte riskera livet för någon annans j*vla häst, det går fetbort! Jag tycker att jag själv har ganska bra pli på min häst. Han vet vad som gäller och skulle aldrig drömma om att gå på mig eller vara respektlöst på något sätt.
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Det absolut viktigaste för mig är att hästen respekterar mitt personliga område. Dvs han ska inte gå på mig, gå över mig osv. Tex när jag leder honom ska han inte "putta bort mig" med bogen, och i boxen får han aldrig så att säga gå över mig, dvs inte bry sig om vart jag står utan bara traska runt. Det är jätteviktigt.
Att hästen står blick stilla när jag borstar är mindre viktigt, men han får inte hålla på och skrapa med hoven tex, det ser jag som oönskat beteende. När dom hugger lite i luften bryr jag mig heller inte så mycket, så länge det inte är riktat mot mig, såklart.

Man kan inte hålla på och korrigera allt, man får välja sina strider. Det viktigaste är att hästen respekterar dig och inte utgör någon fara för dig, resten kan man slipa på sedan.
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Jag håller med de som skrivit i tråden innan mig om vad en väluppfostrad häst är.
Måste bara berätta en liten story om min häst, angående att inte gå ut ur boxen trots öppen dörr.
Han vet att han aldrig får göra det och gör det inte heller, han kan som max lyfta en hov och testa lite men säger man åt honom då hoppar han förskräckt in igen. En kväll när en tjej kom till stallet och skulle natta hade min häst på något sätt tagit sönder boxdörren, eller låset hade lossnat så att dörren stod vidöppen. Men min häst stod kvar, trots att ingen var i stallet och det hängde höpåsar och låg morötter utanför boxen, då blev jag lite förvånad faktiskt :p Att han står kvar när jag är där är ju en sak, men att han stod kvar när ingen var där det trodde jag faktiskt inte.
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Att vara ouppfostrad anser jag är att inte förstå hur man uppför sig. Att man inte vet vad som är önskvärt och inte.

Tex en unghäst som är naffsig utan att för den sakens skull vara aggressiv. Det är naturligt att unhästar naffsar på varandra, men det är inte ett önskvärt beteende att använda mot människor. En häst som inte fått gå tillsammans med andra hästar kan bete sig underligt i flock för att den inte uppfostrats och lärt sig hur man beter sig mot andra. Den måste testa sig fram.

Däremot, att en häst visar sin åsikt är inte att vara ouppfostrad. Att en häst inte vill stå still betyder inte att den är ouppfostrad. Att den protesterar vid sadling är inte heller att vara ouppfostrad. Jag tycker faktiskt att det är skrämmande att det finns människor som anser att det är ett ouppfostrat beteende att ett djur talar om när ngt inte känns bra. :crazy:

Det där kan jag inte riktigt hålla med om. Jag är ganska säker på att min ponny VET vad jag vill att hon ska göra. Däremot struntar hon fullkomligt i det, eftersom det faktiskt är hon och inte jag som bestämmer i vår lilla flock ;) Henne kallar jag ouppfostrad.
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Håller me föregående talare. Hästar som bara går över och kommer för nära och drar och bufflar - de är ouppfostrade tycker jag. Hästar som reagerar på ditt kroppsspråk och är lyhörda är väluppfostrade. Sen vilka saker de "kan" o inte "kan" är en annan femma...
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Oj, vad mycket svar, vad kul! Hade glömt bort tråden. :o

Jag håller med i mycket vad ni säger, vissa håller jag dock inte med.
Kanske ska skriva lite vad jag tycker också..

Jag vill dela upp det i tre kategorier, ouppfostrad, väluppfostrad och vardagsuppfostrad.

Ouppfostrad
Hästar som går på en är HEMSKT! Som bufflar, tränger sig före, inte kan stå still för en sekund, osv osv. Det är bland det värsta jag vet. Sitter just nu med en BLÅ fot sen en ouppfostrad fjording stämplade mig. :devil:

Vardagsuppfostrad
En häst som ska fungera i vardagen helt enkelt. Lätt att leda, ta in från hagen, står stilla i gången, respekterar mig. Som de flesta hästar är alltsåm och förväntas vara.

Väluppfostrad
En väluppfostrad häst vill jag ska stå stilla tills jag säger att det är okej att röra på sig, en häst som följer mig utan grimma/grimskaft. "En häst som står där jag lämnat den."
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 067
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Köpte en imp valack från dk. Han hade mkt olika problem situationer då tex kunde absolut inte vara ensam gick inte att leda gnäggade och...
2
Svar
20
· Visningar
1 981
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 292
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp