Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

En häst kan inte bli väluppfostrad om man inte lär den vad som gäller inom varje område.
Det är upp till varje ägare att vara konsekvent o lära den vett o etikett o sånt som den bör kunna för att funka i vardag o helg.

*Jag sopar aldrig med hästar i stallet:grin:*
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Allt handlar om förtroende mellan häst och människa... har själv haft en häst som bara gick på mig och vandra fram och tillbaka på gången, kunde inte stå still när man sadla eller skulle sitta upp. Men allt det berodde på att hästen inte kände mig. Nu kan jag ha henne lös på gången och sitta upp utan att jag behöver hålla i tyglarna. Hon går oftast lös bakom mina andra 2 hästar när jag tar in och ut dom från hagen. Man måste se till hästen innan man kan dömma den, vissa hästar är mer känsliga och nervösa än andra hästar. Men visst finns det hästar som är helt omöjliga, men tänk de finns alltid en bakrund till hästens beteende :)
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

En häst kan inte bli väluppfostrad om man inte lär den vad som gäller inom varje område.
Det är upp till varje ägare att vara konsekvent o lära den vett o etikett o sånt som den bör kunna för att funka i vardag o helg.

*Jag sopar aldrig med hästar i stallet:grin:*

Jag har aldrig sagt något annat. Smirk på dig själv :grin:
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Jag tycker hästar är precis som barn, dom mår allra bäst av att veta vart gränsen går.
Många låter sina hästar använda en som ett "träd", så när man har ridit klart och är på väg in till stallet så får hästen klia sig på en.
Nej, mina hästar vet att dom behöver inte stå med tränset på i stallet.
Så dom kliar sig inte på mig, och det tycker jag är mycket irriterande när hästar gör.
Tiggiga hästar, är inte heller min favorit.
Även inte såna som inte har någon respekt om "vart är ditt space, och vart är mitt" att hästen bara kliver på.

Jag tycker hästen ska ha respekt för ryttaren, och ryttaren ska ha respekt för hästen.
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

kl

Är det ngn som har tips på hur man lär hästen att stå stilla i gången? I boxen är det inga problem, hon går inte över mej när jag borstar henne lös och hon står stilla när hon är uppbunden. Hon är snäll att leda, rusar inte ut/in ur boxen/hagen bara för att dörren är öppen utan väntar. Det brukar vara innan jag rider och då går hon runt och flyttar sej framåt, bakåt, höger, vänster( dock aldrig mot mej utan om jag står på höger sida så flyttar hon vänster) och skrapar med hoven. Hon brukar lugna sej efter ett tag och ibland står hon lugnt och stilla under hela tiden. Efter ridningen så har jag inte samma problem utan hon står lugnt. Det känns som att jag har testat allt men det har jag naturligtvis inte eftersom jag fortfarande har samma problem :D Så ngn som har något tips?
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Jag har en fråga(till), du skrev ju att hästen inte fick använda dej som ett träd. Men om jag kliar hästen, är det okej att det kliar mej då? Alltså inte kliar sej på mej utan kliar mej?
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Jag har en fråga(till), du skrev ju att hästen inte fick använda dej som ett träd. Men om jag kliar hästen, är det okej att det kliar mej då? Alltså inte kliar sej på mej utan kliar mej?

Det är väl vanligt socialt beteende hästarna ha? Du ser väl hur hästarna kliar varandra :)?
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Jag tycker inte att den ska få klia sig på mig, men jag kan såklart klia hästen.
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Min ponny kan inte stå stilla! :O När man öppnar boxdörren är han där snabbt som ögat och måste alltid vara uppspänd vid ryktning osv... Visst, inte världens uppfostrade polle men inte så det stör mig att han är ouppfostrad.
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

jo det är ju det jag menar, jag kliar henne & hon kliar mej. Är det okej då?
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Jag tycker inte att den ska få klia sig på mig, men jag kan såklart klia hästen.

Men får hästen klia mej? Alltså inte klia sej på mej utan klia tillbaka på mej(precis som hästarna gör på varandra) när jag kliar den?
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Det avgör ju du själv. Hästar kliar ju varandra med tänderna, så ibland blir dom kanske lite väl hårdhänta.
Min häst älskar att bli kliad på huvudet och brukar då lägga sitt huvud på min axel och klia mig med tänderna. Gör det för ont så går jag undan men oftast är det faktiskt rätt skönt :p

*kl*

Håller med dom som skrivit att en väluppfostrad häst är en häst som vet vart gränsen går och att inte vara så brötiga. Hästar som står kvar med vidöppen boxdör fast ägaren går iväg eller som står lösa på gången/stallplan är bara en bonus. Jag har haft en häst som kunde det och den nuvarande gör inte det, men det stör mig inte för hon vet vart gränsen går och är inte brötig.
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Tips på hur man får hästen att stå still när man ryktar etc.
Ha grimma med rätt så långt grimskaft. När du ryktar på höger sida så lägger du grimskaftet på vänster sida av halsen och över hästen ungefär vid manken och håller ute i änden.
Om hästen vänder sig åt höger (mot dig) så håller du emot med grimskaftet (och släpper naturligtvis sedan). Om hästen går iväg åt vänster så står du ju i vägen så då kan du ju "peta" på honom i sidan.
Så här har jag gjort med "alla" mina hästar, den som jag har nu kan jag parkera med grimskaftet över mankammen.
Det går till och med att kratsa hovarna bak om jag håller lite löst ytterst i grimskaftet.
Lycka till !
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

Okej tack så mkt för tipset, ska testa imorgon :laugh:
 
Sv: Väluppfostrad VS ouppfostrad?

ouppfostrade hästar kan ju vara en riktig pain in the ass. :crazy:
Min gamlig är väldigt snäll och vet var gränsen går, och det är nästan
aldrig hon överskrider den, enbart när det står hinkar med foder i gången,
då kan hon testa att köra ner huvet i en. :devil:. Kan även bli uppspelt
när det är matdags, men säger man åt henne en gång backar hon.

Men en ouppfostrad häst är väl ungefär när den är respektlös, det kan vara
svårt att få kontakt med den och få den att lyssna på vad man vill. Dom går
på en, stannar inte när man ber den, och i värsta fall naffsar/biter sparkar
och visar aggrition. Som någon nämde så kan morgon / kvällsfodringar vara
jobbiga då många hästar kastar sig på maten när man fortfarande håller
hinken i handen. det känns inte riktigt som att det är min uppgift att säga åt
hästen att "hörru ponny, nu är det jag som äter först, du äter när jag säger
till". det är ju självklart att ägaren ska visa att människan har första tjing på maten.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 066
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Köpte en imp valack från dk. Han hade mkt olika problem situationer då tex kunde absolut inte vara ensam gick inte att leda gnäggade och...
2
Svar
20
· Visningar
1 980
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 291
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp