Vän med sin häst- långt

Är en dressyrryttare en hoppryttare, om vederbörande skulle kalla sig hoppryttare? :smirk:

Jodå, många säger sig syssla med NH efter att ha läst en bok och köpt sig ett rep, men riktigt så enkelt är det inte.
Rätt NH eller fel NH? Fel frågeställning enligt min uppfattning. Det finns bara NH, även om definitionen kan vara knepig. NH eller inte NH!
Sätt dig in i NH-filosofin, så förstår du min inställning.

LIA
 
:D
Men för att vara hoppekipage anser i allafall jag att två kriterier bör vara uppfyllda:
1. ryttaren ska sitta på hästens rygg
2. hinder ska ingå, luftsprång räknas inte!
;)
 
Visst är dressyrryttaren hoppryttare om den börjar träna hoppning. Helt solklart.

Men de som inte rider aktivt i varken dressyr eller hoppning, trots att de arbetar sin häst i dressyr samt hoppar hinder ibland, brukar de jag träffar, då i stället kalla sig motionsryttare.

Men om du pratar med två stycken som trots att de gör helt olika hävdar att de håller på med NH, så lovar jag att båda ansåg SITT sätt vara rätt, och den andres sätt vara fel!

Här i krokarna finns en man som undervisar i NH hävdar han, och han har enormt mkt elever och kurser.
Och hans sätt är inte alls som sätt jag läst här på forumet!
 
Vilka svåra kriterier du har att uppfylla.
Räknas det om ryttaren gör luftsprånget?
Måste häst och ryttare hoppa samtidigt?
:D :D :D
 
Häst + ryttare hoppar samtidigt = hoppekipage.
Häst hoppar ensam = löshoppning.
Ryttare som hoppar ensam = höjdhoppning.

Kriterie som MÅSTE uppfyllas i de två första ovanstående är att HINDER ska ingå!
Utrustning som är lämplig i treje alternativet är mjuk matta att landa på, vilket inte är nödvändigt i de två första. Ribba ska också ingå i sista alternativet.

Men jag vete 17 vad man ska kalla din "sport"?! :confused: :D
Ngn ny sport kanske? :D
 
phu nu har jag läst allt tog ett tag*S*
Men man måste förstå en sak VÄNNER är man inte med en häst. vänner för oss rär att bjuder du så bjuder jag. men enhäst har inga vänner en häst är ego ligger en häst ner och vilar och en står och så kommer det ett rovdjur springer bara den hästen som står upp sin väg .Den står inte kvar och väntar på att sin kompis ska resa sig upp det kan innebära sin egen död.
Detta måste man ha i bakhuvudet när man håller på med hästar och inte tänka min häst och jag är bästa vänner min häst vill mig inge illa skulle aldrig skada mig.Tänker man så är man ute på djupt vatten.
Självklart har inte hästen något val vi ska rida in den vill inte hästen det så sitter vi ju inte av ocg säger oki du slipper du kan gå 25 år i hagen och bara vara häst!
Uatn vi ska rida in den och vi måste"psyka" ner hästarna som många kallar det=) Vi måste göra så att hästarna inte fattar att dom är 170 hög och väger 600 kilo DÅ kan dom bli farliga.
Vui måste få hästarna att fatta att VI är störst bäst och starkast och att vi människor är den som kan skydda flocken på bästa sätt.Väged DIT kan folk ta till på olika sätt. jag tror inte på jaga runt hästen springa kan den göra i hagen. Men att bestraffa genom tryck BORT från sin ledare tror jag på.Oki gör inte du som jag vill får du inte vara mer i min flock så funkar det i naturen en häst som INTE kan acceptera ledarens regler och ska försöka ta över och göra sina egna regler kommer antingen bli nerpetad på jorden på ett icke vänligt sätt eller bli utstött ur flocken.

Man får se till åldern på hästen och ställa kraven efter ras,ålder, och hur hästen ser ut i exteriört.
Tålamod är iaf mitt knep till BRA sammarbete. Först måste JAG som människa lära mig hur hästar fungerar och hur dom tänker. det går inte bara att gå in till en häst och säga nu ska du göra somJAAAg vill.
Du kan stå och gapa hur mkt du vill på en kines och säga hur dum i huvudet han är som inte förstår dig.
Han kommer inte förstå dig bättre för det snarare bli arg eller rädd för dig.
Den dagen DU lär dig hans språk kommer du och han kunna bli vänner och förstå varandra!!
Nh är som med alla hästgrenar finns dom som har hoppat SM med en bra häst och gör allt själv i stort sätt bara sitta upp och svänga. Efter att dom har tävlat SM kallar dom sig duktiga och ska nu lära andra hoppa.För dom har ju faktiskt tävlat SM :eek:
Men kan dom något då??? nä då blir det bara pannkaka av allt när dom sedan ska lära ut något dom själva inte kan!
Som med Nh många har stött på en som håller på med NH och sedan försöker komma ihåg vad dom sätt och ska sedan lära ut andra. pannkaka säger jag bara.
Man har det i blodet NH en som har det iblodet gör det utan att tänka på det utövar NH på allt människor så som hundar katter.

Jag har sätt vissa som kallar sig sk NH tränare och man kan inte annat än skratta pajas säger jag bara.
Jag erbjuder mina hästar ett val hej här är jag jag kan ge dig trygghet värme och säkerhet och lugn och ro om du inte tar mig så får du välja den där biten där borta som är otrygg osäker. Självklart väljer hästen mig jag som kan ge den ett tryggt liv med säkerhet.
NÄR hästen har valt en som ledare DÅ kan man börja jobba

JAG säger ju inte efter att ha sätt EN hopptränare tränat blä ALLA hopptränare är dåliga detta med hoppning är kass det är ju vanvård.ALLA är ju inte elaka tränare det finns folk som kan sin sak
Det svåra är bara att hitta dom=) :)
 
Har samma inställning som du. Jag och min häst är vänner och som du skrev "diskuterar" fram olika lösningar. min häst har mkt temprament och ibland har vi lite mer påstridiga argument än andra dagar. Jag vill att min häst ska tycka det är kul att jobba vare sig det är dressyr eller hoppning. Hitills så verkar det fungera. Jag växlar mkt med min häst och försöker hitta så enkla och snälla lösningar som möjligt. Jag lyssnar på min häst.
Hon är väldigt pigg och stark framåt men har ett väldigt milt bett (rakt gummibett) som fungerar bra. Jag har alltid trott på ömsesidig respekt hos mig och mina djur och jag tycker att det fungerar alldelews utmärkt. har fått mycket beröm för att mina djur är välmående och harmoniska. Men men jag kanske är en utav de dåliga hästmänniskorna som bra tror att jag vet vad jag talar om. :p
 
Vi är kanske inne på avd hårklyverier, men en gång till då.
Var skrev jag något om att dressyrryttaren börjar träna hoppning?
Du började liknelsen med "hoppryttare", och jag visade bara på den bristande logiken i en fortsatt tankekedja.

Tyvärr har du alldeles rätt i, att många som använder sig av NH-epitetet, inte alls svarar upp mot vad man skulle kunna förvänta sig. Men detta faktum, samt detta att många påstår sig "hålla på med" NH, betyder inte att man okritiskt behöver tro på det. Det var det jag ville poängtera med mitt första inlägg.
Däremot används dessa människor ideligen som exempel på NH, av vissa mindre "NH-frälsta" och mindre NH-insatta debattörer här.

LIA
 
Jag undrar hur du hanterar obehagliga saker som hästen bara måste göra? Typ veterinär, hovslagare, avmaskning, hästtandläkare, sårvård, transport o.s.v. kommer ni överens där också, eller låter du hästen bestämma?

Jag tycker att det du håller på med verkar vanskligt. Människan har det slutgiltiga ansvaret och skall därför ha både vetorätt och sista ordet. Hästägaren har ansvaret för sin hästs hälsa, medan hästen inte har något som helst ansvar alls. Det är som förhållandet mellan föräldrar och barn. Vem som betalar, helt enkelt.
 
Oj, vad jag kände igen mig i det du skriver! Jag har inte läst igenom alla inläggen men känner att jag bara måste hålla med dig. Precis så känner jag! Jag vill också vara öppen för olika stilar och tekniker, och läser det mesta jag kommer över. Men jag står nu i ett travstall med mitt halvblodssto på två år och en bra sak jag lärt mig här är att inte krångla till saker och ting så mycket. Och det känns så himla bra! Bra skrivet inlägg tycker jag. :bow:
 
Känner igen det där med personen som snurrade ett rep- hade ett par tjejer vid stallet som stod och snurrade repet vid hästen, som stod och vilade ena bakbenet och var helt ouppmärksam. Det höll på i två timmar, sen åkte jag..då höll de fortfarande på. Jag förstår bara inte.. :confused:
Någon som kan förklara meningen?

Jag gillar Henry Blake, en man som håller på med hästpsykologi. Intressanta och roliga böcker med många tips, då givetvis inte alltid lätta att omsätta i verkligheten.

Jag pendlar också alltid mellan vara vän & förstående och att inte tappa ledarrollen. Det är så svårt! Får ångest att jag tillrättavisar ibland, men det måste ju göras.. Försöker tillämpa 3-sekundersregeln; vara riktigt arg i max 3 sek och sen släppa det helt..
 
Jag MÅSTE vara bossen i mitt och Patsys förhållande för annars blir hon det och då blir det pannkaka av allt.

Men det betyder inte att vi inte är vänner eller att hon inte har någon som helst bestämmanderätt. Men vissa saker diskuteras inte, tex står man still på stallgången och man gör som matte ber om.

Hon är tämligen lätt att hantera för hon tycker det är kul att vara med (bland det bästa som finns är att låna en box som man kan sticka ut huvudet ur och stå och vara med när vi pratar i stallet). Hon tycker det är kul att jobba även om hon har synpunkter emellanåt.

Inget skrik, inget bråkande.

Hon är ett under av lugn och sans när vi är på främmande platser och tappar aldrig fattningen.

Hon kommer så fort hon ser mig i närheten av hagen och klär på sig grimman själv. Hon vill ut NU när jag gör iordning henne för vad vi nu ska göra den dagen osv.

Så för min del känns det som om "bossförhållandet" fungerar bra.

Men om hon verkar vara på dåligt humör eller väldigt trött så anpassar jag arbetet efter det, jag struntar inte i det men jag kanske lägger om mina planer för att på så sätt få ett lyckat arbetspass varje gång. Hon har ju haft fruktansvärt ont i ryggslutet pga öm nerv som tryckts på av sadeln (inte illa tillpassad, bara otur) men hon vill ÄNDÅ bli riden, tom när hon har så ont att hon skakar vill hon att vi ska rida. Och det efter bara ett par ridturer...

Är hemskt nöjd med min pärla :love:
 
Jättebra skrivet! Kände igen en hel del saker som du skrev.

/ sandra ;)
 
Hmm-känner igen lite av tendensen att skapa problem...hade en medryttare till min ursnälla pålla. Jag hade endast haft hästen i tre månader, men hon hade aldrig konstrat ute (red oftast ensam), gick fram överallt (ibland krävdes lite övertalning och uppmuntrande tillrop). Supersnäll att hantera. Efter en vecka (tre ridpass) hade min medryttare kommit fram till att hästen var farlig. Hästen hade nämligen STEGRAT sig! Medryttaren började prata om spö i huvudet och plastpåsar som skulle släppas i huvudet fulla med vatten mm. :mad: Sen var hästen tjafsig i munnen och hade SÄKERT ont någonstans. Och var allmänt ouppfostrad, och knappast grundutbildad som jag påstod. Jag blev jätteledsen, och påverkad. Bilden av min ursnälla häst, förändrades...jag blev mer osäker. Kollade upp henne med veterinär som raspade tänder (vilket hon snällt gick med på utan större bråk) och gjorde en allmän koll. Inget konstigt. Red sedan för tränare ett pass nyligen, tack och lov! För tränaren hade massor av bra tips på hur denna häst skulle ridas för att komma vidare. Bl a med tjafsigheten i munnen, och under passet kändes det att pållan KAN (men inte alltid jag). Hon var dessutom samarbetsvillig :love: och lyhörd för hjälper. Bara man inte försökte samla ihop henne "framifrån". Hon avskyr att man tar hårt i henne och drar ihop henne (är stor och behöver utrymme)- men när man driver henne framåt söker hon stöd, i rätt form. Så var det problemet löst- hon hade rest sig 30 cm från marken med medryttaren enl medföljande "vittne", och medryttaren hade blivit jätterädd och hoppat av. Anledningen till att pållan reagerat var att de mött en annan häst som sprungit okontrollerat samtidigt som hon blivit hårt hållen. Inte något fel på hästen, och definitivt inte ett PROBLEM! Ufff-vilken obehaglig upplevelse. Och aldrig mer säger jag.(Medryttaren sade upp sig själv.)

Blev lite långt-men hon höll på att förstöra mycket!
 
Wow vad bra att du säger som du ser det från din sida av allt "Vilja"!! :)

Jag brukar fundera ofta på vart hästhanteringen i vårat Sverige tar vägen. Det är så kluvet!
I vissa stall går hästen och sover en meter bakom en på långt grimskaft medan man i andra träns måste leda med träns eller hingstkedja. Detta beroende på vilken hantering ägaren tror på. och tränar med osv bla bla bla.. :crazy:

Jag har själv hästar och jag försöker vara så lugn och avlsappnad så möjligt så detta "smittar" av sig på hästarna. Vill jag att dom ska göra något får man ta sig tid och vissa detta, självklart kan man bli frustrerad och vilja hoppa och skrika men då är det bara ta ett djupt andetag och fundera på vad som gick fel, varför blev det så? kunde jag gjort på något annat sätt?

Jag kände verkligen igen mig med det där med naturbruks skolor! Går själv på en sådann inriktning Häst och jag vet inte om jag vill ens gå in i stallet längre! :eek: Hästarna har ingen som helst respekt, Alla hästar måste ledas med hingstkedja, och när du leder så går dom på helspänn hela tiden och kommer det då låt oss säga en fågel är det kört. Antingen får man en 600kilos kolos rakt på sig eller så är det hej svejs mej får du aldrig mer se igen.... :crazy: Vissa hästar måste vara uppbundna i boxarna eftersom dom annars springer ner den elev som ska in i boxen och hästarna brukar Också alltid stå inne när man mockar. AHHHHH livsfara! Man står där och petar med en grepp i en 3x3 box tillsammans med ett djur som är sprängfulld av energi, lustigt att jag ens är vid livet än!
När man ska borsta hästarna är dom olika annlihopa! Vissa blir upprörda av att man ens petar på dom (ont nånstans?), och när man rider...Brrrrr....finns inget jobbigare!

Dom springer där insnurrade i sina remmar och man försöker desperat få stopp på dom, ibland går det (hör ni! INBLAND!) Dom bockar och kastar sig osv... Hästarna skulle säkert kunna bli helmysiga med nu går dom på en skola med elever och det är väl klart att dom inget annat vill än att få av oss då :confused: :eek:

Vi på skolan blir upplärda ur diverse hästböcker där man lär sig att om hästen tar upp huvudet, ja då finns det en massa bra inspäningstyglar! Sticker hästen? ingen fara, sätt på ett skarpt bett... :cry:

Ni förstår! och denna skola går jag på fem dagar i veckan.
Medan jag hemma rider i grimma o grimskaft och...samarbetar med hästarna.

Vi sysslar med hästar för att vi tycker det är kul, och vi vill ju gärna att hästarna ska tycka detsamma!
Jag har beslutat mig för att skolka i ridkurserna nu, varför riskerna mitt liv på att rida hästar som inte blir hanterade som just, hästar!

Kram
 
Är du nöjd med din hantering och det går bra utan att hästen blir farlig för dig och andra är det väl ok. :banana:
 
Jag känner också igen mycket av det ni skriver - det finns många olika sätt att hantera hästar, och alla är knappast trevliga för vare sig hästar eller människor. Vissa metoder / filosofier låter väldigt sympatiska tills man ser dem utföras - men det beror förståss på människan / utföraren snarare än tanken.

Angående vänskap kontra ledarskap tror jag att man måste ha en viss balans på det för att det ska funka. Hästen måste ha viss respekt för människan för att inte bli farlig när människan behöver göra något hästen inte själv väljer. Och det är rätt mycket hästar inte själva väljer: gå in i en transport, gå ifrån en grästuva, få en spruta, få skor på fötterna, få tänderna slipade osv. Om hästen saknar förtroende kan det vara rädsla som gör att den protesterar mot något - den litar inte på människans omdöme och tenderar kanske att försöka fly snarare än protestera. Om den saknar respekt kan det ta sig uttryck i ren protest - "känner inte för det, tänker inte, bråkar du med mig får du f*n..." Det kan bli farligt att utmana en häst som är van att få som den vill.
Tyvärr får jag säga kan man tvinga hästar till alldeles för mycket med våld och tvång. Men inte vad som helst, man riskerar att hästen tillslut försöker fly från eller slå tillbaka mot, människan som utövar allt tvång / obehag. Och en sådan häst blir inte särskilt pålitlig för gemene man att hantera.

Jag tycker att jag har en jättebra relation med min häst (3,5 år). Hon kommer alltid till mötes, följer en lugnt och fint, både lös och på slakt grimskaft, är inte rädd för någonting, är väldigt uppmärksam vid arbete, lugn och fin, lätt att hantera för alla som behöver. Har obekymrat genomgått klinikbesök med röntgen och hältutredning i sin grimma. Men samtidigt är hon nyfiken, social, nosar en i ansiktet och går igenom alla ens kläder i jakt på mat (som hon aldrig får), skrapar otåligt på gången om hon lämnas där en kort stund och skulle inte stå still alls om hon inte var bunden och det fanns mat i närheten - så det är ju knappast en kuvad häst, och det finns mycket kvar att jobba på för min del (om jag vill och orkar - så himla viktigt är det inte för mig med minutiös lydnad).

Då har jag nog fostrat henne med viss inspiration av NH. Jag har väldigt sällan behövt ta i med starka medel, men jag har gjort det när det behövts; när hon inte lyssnat på eller brytt sig om mildare stopp- eller varningssignaler. Det är ju högst väsentligt att inte bara vifta / hota utan gå steget vidare, öka trycket, om hästen inte bryr sig om det - annars förlorar den ju all respekt. Exakt en gång har jag smällt till min pålla med spö, ett par gånger petat på henne med en repände. Då har vi ändå gått igenom tre trotsåldrar tillsammans... ;)

Det är samma sak med folk faktiskt: finns det något man tappar mer respekt för än uppenbarligen tomma hot? Är det det värsta du kan komma med? Bah!
Jag tycker ett gott ledarskap handlar om att jobba mer med sig själv än med hästen egentligen. Tänka efter före, vara säker på vad man gör och varför, ha kontroll på sitt humör, sin kropp, ha tålamod att förklara vad man vill på ett begripligt sätt. Invagga hästen i trygghet genom att vara trygg i sig själv, våga lita på hästen så den kan lita på ensjälv. Men också skapa trygghet genom att vara konsekvent - det man bestämmer sig för gäller, och man visar tydligt var gränsen går så ingen osäkerhet behöver råda.
Sedan tycker jag att en god ledare lyssnar på sina medarbetare, deras tankar kring saker och ting. Jag tycker inte att man ska utöva makt i okynne - för skojs eller demonstrations skull, det är inte att visa hästen respekt.
Jag tror på ömsesidighet i relationen, på tvåvägs kommunikation och på att ge och ta. Belöna hästens ansträngningar med motsvarande frihet eller eftergifter, eller att anstränga sig extra för dess skull.

Tilläggas bör att jag tror att man aldrig blir perfekt som ledare / människa / medmänniska - men man kan jobba på att bli bättre hela tiden.
 
Det enda av de situationer du nämner vi kan ha problem med i dagsläget är lastning, men det har gått enormt mycket framåt efter att hon var rejält rädd från början efter att ha fått mycket stryk från förra ägaren.

Farligt kanske. Men med den hästen har jag upplevt att det är farligare att bestämma över henne och tvinga henne till allt jag vill.
 
Ja men då är jag ju definitivt en hoppryttare!!!

1. Jag brukar sitta på hästarnas rygg (eller bakom dom i en sulky, räknas det med??)
2. Jag ser det absolut som ett hinder för vår övriga träning att de gör såhär!!

:D :D :D :D :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 796
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 310
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 624
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Solstig
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp