Vän som tror att hon kan bestämma

Barbabelle

Trådstartare
Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens stämmer).
Detta gjorde mig väldigt ledsen, men har inte pratat med henne om detta.
Hon borde veta att hon inte kan bestämma det, men jag slutar aldrig att bli förvånad över folk.

Hon tycker dessutom att jag ska skaffa en katt i stället för ett barn?? Hur man nu ens kan jämföra en katt med ett barn??

Jag kommer troligen göra IVF om allt går som det ska, detta kommer jag inte berätta för henne. För jag orkar inte ta en diskussion med henne om detta att hon inte kan bestämma att jag inte ska ha barn eftersom hon inte bestämmer det. Och det borde hon verkligen veta.

Jag har lust att ge henne ett psykolog besök i julklapp, för detta är skrämmande.
 
Orkar man kan man fråga "oj, varför säger du så?"

men man behöver inte fortsätta umgås med folk som gör en illa.

Jag tycker att det är bättre att säga att det har hon inte med att göra. Annars så öppnar man upp för en diskussion och det tycker inte jag att man ska göra. Den enda som har med att göra om man skaffar barn eller inte är man själv och ens partner (och läkaren om det finns nån medicinskt som man behöver ta hänsyn till). Föräldrar, släkt och vänner har inte med det att göra och behöver därför inte tillåts delta i en diskussion. Om det inte är så att man vill ha någons input.
 
Jag tycker att det är bättre att säga att det har hon inte med att göra. Annars så öppnar man upp för en diskussion och det tycker inte jag att man ska göra. Den enda som har med att göra om man skaffar barn eller inte är man själv och ens partner (och läkaren om det finns nån medicinskt som man behöver ta hänsyn till). Föräldrar, släkt och vänner har inte med det att göra och behöver därför inte tillåts delta i en diskussion. Om det inte är så att man vill ha någons input.
sant. Min förhoppning är väl att den sortens fråga leder till eftertanke och ens nästa replik blir typ som du föreslår, "det har du inte med att göra".

En del människor säger ju lite vad som helst och fattar inte hur det landar hos andra.

Vidhåller ändå att man inte behöver fortsätta umgås med folk som gör en illa och då behöver man ju inte heller uppfostra personen till att vara dräglig att vara runt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 463
Senast: Kilauea
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 901
Senast: Elendil
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 632
Senast: cirkus
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp