Vända bilbarnstolen framåt

E

emci

När kan man vända bilbarnstolen framåt egentligen. Min son är nu 3 år och det känns som om han skulle vilja åka framåt nu. Han har på senare tid börjat att bli bilsjuk när vi kör och har kräkt när vi åkt en stund.
Han var lite åksjuk när han var 1 år men sen blev det bättre och han har inte visat några åksjukartendenser förrän nu för nån månad sen.
JAg minns att det var samma med mig när jag var liten, blev lätt åksjuk. Det måste ju ut den synpunkten vara bättre att åka framåt än bakåt.
Ska jag vända honom eller vänta tills han är 4 år och sitta med kräkskålen i bereskap?? Vad tycker ni?
 
Sv: Vända bilbarnstolen framåt

Hur lång och vad väger han?
Blir han väldigt åksjuk så kanske ni bör vända.
Anledningen till att man vänder vid fyra är ju säkerhetsskälen för har med kroppsbyggnad, muskler, skelett mm att göra. Dvs de tål mer vid en viss ålder men sen växer alla olika osv så är ju svårt att sätta exakt ålder.

Har ni en bra säker bilstol och han är inte "liten" för sin ålder utan i övre medeln och upp i storlek, styrka, osv så kan ni vända annars skulle jag vänta (tex prematurer mm som ofta växer senare osv rekommenderas vänta längre med)
 
Sv: Vända bilbarnstolen framåt

Vi har samma problem. Sonen har kräkts i nästan varannan biltur som är längre än 15 minuter sedan han var 1 år, dessutom är han lång. Han blir 3 år om en månad. Vi var helt bestämda på att vända honom då han blir 3 år. Men så fick vi fina kräkpåsar med en plastring från min mamma så nu kan han kräka i påsen själv. Har han väl kräkts en gång så brukar han må bra efter det. Problemet var nämligen när man körde själv och lillen satt i baksätet. Lite svårt att kasta sig bak med en påse åt honom när man kör på samma gång.
Men nu blir han förhoppningsvis storebror i december så han får sitta bakåtvänd tills dess.
 
Sv: Vända bilbarnstolen framåt

Har inte mätt honom men han är nog rätt lång och väldigt muskulös. Han var inte för tidigt född (gick 3 veckor över tiden)

Vill ju gärna vända honom men vill samtidigt inte utsätta honom för en onödig risk.
 
Sv: Vända bilbarnstolen framåt

Den rekommendation jag har sett/hört är att barnet bör vara minst 3 år, över 100 cm lång och väga minst 15 kg för att det ska vara okej att vända dem framåt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 557
Senast: Amha
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
983
Senast: Celinehenn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 880
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp