VÄnja hästen vid pannlampa

Widerberg

Trådstartare
Min häst vägrar acceptera ljuset från pannlampan. Har försökt varenda vinter sen jag köpte henne (dvs 4)
men det går bara inte.
Det resulterar i att vi måste rida i beckmörker och då är hon ju rädd för allt annat :D

Men hur ska man göra för att lära henne?
Ett år provade jag rida med lampan varje dag i flera veckor men den var fortfarande lika farlig. Har varit
ute och gått med henne med pannlampan på och likadant då. Vissa gånger när jag ridit har det inte varit
några problem de första fem minuterna men sen helt plötsligt är ljuset hysteriskt läskigt.
Känner att hon måste lära sig för det är inte kul att rida i mörker :(
 
Sv: VÄnja hästen vid pannlampa

Börjar du med lampan medan det inte är sååååååå mörkt, så kanske det inte blir tvärläskigt.
 
Sv: VÄnja hästen vid pannlampa

Jo det är ju det :cool: Det är när jag är ute medans det fortfarande är lite
ljust som det funkar i början, och efter några minuter är den läskig.
 
Sv: VÄnja hästen vid pannlampa

Rid med den i ridhuset/ på ridbanan men ha strålkastarna släckta! :D Oftast känner sig ju hästarna säkrare på hemmaplan.
 
Sv: VÄnja hästen vid pannlampa

Har du en tillräckligt bra lampa? Om lampan avger mycket ljus och går att skifta mellan vanlig lampa och helogenlampa som ger mildare ljus och inga skarpa kanter. Att rida med en billig lampa på en osäker häst är svårt då det blir skarpa kontraster!
/M
 
Sv: VÄnja hästen vid pannlampa

Jag har provat det mesta med min polle och kommit fram till att det inte fungerar ... jag får rida i mörkret!! // Jenny
 
Sv: VÄnja hästen vid pannlampa

har du provat en sån lampa som fästs i brösta/förgjord på hästen? dvs den sitter fäst på hästens bringa istället. svänger inte så mycket utan blir stadigt ljus. bara en tanke....
 
Sv: VÄnja hästen vid pannlampa

Vilken typ av lampa har du? Är det en skarp stråle eller en som lyser upp ett större område lite mjukare?

Jag har en Silva och har inga problem alls, satte den på hjälmen, satt upp och red. Däremot kan min häst bli lite hoppig om någon har en lampa med bara en skarp smal ljusstråle.
 
Sv: VÄnja hästen vid pannlampa

Nåt billigt skräp :crazy: Den lyser rätt stort och mjukt tycker jag nog.


mackan: Var kan man hitta sån lampa?
 
Sv: VÄnja hästen vid pannlampa

Du kan ju prova att ha den på dig när du hämtar henne i hagen eller när du håller på med henne i stallet eller nåt liknande, så kanske hon vänjer sig lite mer.

//Sofie
 
Sv: VÄnja hästen vid pannlampa

Min häst reagerar kraftigt om jag rör på huvudet när jag har pannlampa! håller jag bara huvudet stilla rakt fram så går det rätt bra...
 
Sv: VÄnja hästen vid pannlampa

Nåt billigt skräp :crazy: Den lyser rätt stort och mjukt tycker jag nog.


mackan: Var kan man hitta sån lampa?

Jag försöker erinra mig vart jag sett såna, finns några trådar ute på forumet där jag tror länkar angavs. det blir ett mycket stadigare ljus för hästen, så det borde funka betydligt bättre.
 
Sv: VÄnja hästen vid pannlampa

Reagerar hästen i alla gångarter? Hade en som var rädd för ljuskäglan när jag red lätt så ljuset rörde sig men inte när det lyste stadigt rakt fram. Kom ljuset för lågt reagerade han också så jag riktade upp lampan tills vi hittade ett lämpligt läge. Kompisen fick ha sin pannlampa lite på sidan av hjälmen så ljuset inte befann sig precis framför hästen, då gick det bättre. Annars tvärnitade han varje gång hon rörde på huvudet. Sen blir det rätt skumma skuggor av en del lampor vilket också kan upplevas som läskigt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 636
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 198
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 407
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 471
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp