Vänja hund vid katt och tvärtom

BobberiBoo

Trådstartare
Vi får om ca sju veckor hem två kattungar. Kattungarna kommer från min svärmor så vi har ju möjlighet att träffa dem regelbundet fram tills flytten.

Jag har ju då två hundar som i olika grad är vana resp ovana vid katt. Tant Karin är nyfiken men väldigt lugn men vill gärna slicka och hellst bära iväg med dem små när dem piper.

Bobbers kontakt med katter är minimal och är egentligen bara baserad på när han springer och jagar dem.

Vi har nu åkt upp till svärmor varje helg sen dem föddes och har tagit in kattungarna till hundarna så dem får lukta på varann under kontrollerade former.
MEN Bobber blir så fruktansvärt stissig och hässjar för fullt när vi har katterna i rummet. Idag fick han bara sitta och titta på håll och vid ett tillfälle hoppade han fram och ville bita tag i den lilla.

Katterna sitter i mitt knä och tittar nyfiket och även varit framme och sniffat på hundarna utan problem.

Jag behöver nu tips hur jag på bäst sätt vänjer framförallt hundarna (Bobber) vid katterna utan att han vill nafsa på dem. Tanken är att kissarna sen ska bo i badrummet första tiden så vi kan separera dem om natten och när vi inte kan hålla ögonen på dem.

Någon som har några ideer, tips och trix?
 
När jag och sambon träffades hade han hund och jag katt. När han var hos mig hade vi kompostgaller så hunden var i hallen och katten med oss i vardagsrummet. När jag flyttade in hos honom gjorde vi iordning så att katten kunde gå undan när den ville, exempelvis högt klösträd eller kompostgaller ut till köket så att katten kom över men inte hunden. Hunden var i koppel/platsad vid oss i början, vi gjorde det tydligt att man inte jagar katten. Ibland hade hunden munkorg också, så att de kunde vara fritt men utan risken att ett nafs skulle komma. Det hände aldrig något, efter ett par veckor hade de vant sig vid varandra :)
 
När jag och sambon träffades hade han hund och jag katt. När han var hos mig hade vi kompostgaller så hunden var i hallen och katten med oss i vardagsrummet. När jag flyttade in hos honom gjorde vi iordning så att katten kunde gå undan när den ville, exempelvis högt klösträd eller kompostgaller ut till köket så att katten kom över men inte hunden. Hunden var i koppel/platsad vid oss i början, vi gjorde det tydligt att man inte jagar katten. Ibland hade hunden munkorg också, så att de kunde vara fritt men utan risken att ett nafs skulle komma. Det hände aldrig något, efter ett par veckor hade de vant sig vid varandra :)
Ja munkorg får nog inhandlas tror jag. Har funderat på att sätta upp ett par hyllor på en vägg i vardagsrummet där katterna kan klättra upp på och även sätta en grind upp i trappen så katterna får ovanvåningen för sig själv. Har aldrig ägt katt så detta är första gången jag får tänka på detta .
 
En hund som gör utfall mot katt i det här huset ryts det till på. Ordentligt. Svärmors saluki lärde sig ganska fort trots att hon helt klart ville jaga. Men vissa hundar lär sig inte. Och det vet en inte förrän en provat.
Ja han fick sig en ordentlig avhyvling så tom Karin gick och gömde sig fast hon inte ens var i närheten. Jag tror inte han skulle göra något men nu är dem ff så pass små att det skulle kunna ta hårdare än vad som är menat.
 
Igår innan vi körde hem från svärmor så gick det liiiite bättre. Han kunde sitta och titta och man kunde även bryta honom med bara en finger knäppning så han tittade bort lite. Han är fortfarande väldigt bufflig och vill gärna ta den i munnen för att se vad det är för något men han ärninte lika på längre. När lillfian fräste ifrån till honom så visste han inte riktigt vad han skulle göra :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 077
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Jag har 2 hundar, hovawart, en tik på 5 år o en hane på 8 år. Nu har vi fått in en kattunge i huset o behöver tips för hur vi vänjer...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Hej! Tänkte höra om ni har några bra tips på hur man vänjer ett gäng fega katter vid hund. Vi har i dagsläget tre katter i åldrarna 2-8...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min hund är snart fyra år och har aldrig varit i kontakt med katter. När man ser dom ute reagerar han likadant som när han ser...
Svar
16
· Visningar
4 375
Senast: kompis87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp