Bukefalos 28 år!

Vänja katter vid hund, tips?

Aquakatt

Trådstartare
Hej!

Tänkte höra om ni har några bra tips på hur man vänjer ett gäng fega katter vid hund. Vi har i dagsläget tre katter i åldrarna 2-8 år, och en ny kattunge kommer om tre veckor. Nu har det även blivit aktuellt för mig att ta över en fantastisk hund som jag passat ibland. Allt är i sin ordning, förutom att jag funderar på hur jag ska få katterna vana. Hunden i fråga är 4 år och kattvan, bryr sig inte alls om dem. När jag tidigare passat honom över en helg eller så håller katterna sig undan, antingen ute eller i vår källare. De vill över huvudtaget inte vara i närheten och är de ute är de svåra att få in. Jag undrar därför om ni har några bra tips, hur man kan vänja dem snabbare? Hunden är som sagt supersnäll så där är jag inte orolig, men behöver få katterna att inse att han är ofarlig. Har tidigare haft en annan mindre hund hemma under en dryg vecka och då vågade två av katterna sig fram mot slutet, medan den tredje knappt gick att få in.

Kan tillägga att katterna går både ute och inne, och vi har ett stort hus där vi bor fyra personer så det finns gott om plats. Ska man bara ge de tid? Är lite orolig att framförallt den tredje inte kommer våga sig in och äta alls...
 
När jag vant katter och hundar med varann har jag helt enkelt bara släppt ihop dem direkt och uppfört mig som att allt är som vanligt. Jag tycker att det är bäst om de får vänja sig vid varann utan en massa inblandning (så länge inte någon skulle vara elak). Det har tagit sin tid ibland (framförallt om det är äldre katter), men det har aldrig blivit några problem. Jag skulle dock försöka att inte släppa ut katterna de första dagarna om de verkar oroliga. Alternativt göra iordning en bra olats utomhus med mat och krypin så de inte måste gå in. Jag skulle vara nojig för att någon katt skulle sticka om de blev stressade eller rädda. Vill man hjälpa katterna mot stress kan man ju köpa hem feliway exempelvis och sätta i uttagen. Det fungerar för vissa.

Lycka till!
 
Eller så ser man till att katterna har fredade platser dit hunden inte kan komma åt dem, vilket man bör ha hur som haver. Barngrindar/kompostgaller kan vara bra att ha så de får vänja sig med varandra innan de släpps ihop.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: Nepenthe
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 769
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 246
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp