Vänja katt vid sele

Piek

Trådstartare
Jag har en katt som är ungefär ett halvår gammal. Hittills har hon bara varit innekatt men nu när det börjar bli varmare ute så tänkte jag att vi kan ju börja ta lite promenader! Så får hon komma ut lite också :)

Men så kom jag på att det kanske är svårt att vänja en så pass "gammal" katt vid selen? Att det hade vart bättre att göra det när hon var mindre... Men nu är det ju som det är så har någon nått tips på hur man vänjer katten?

Sele ska köpas i eftermiddag så jag har inte provat än, men är ju alltid skönt att vara förberedd om det inte går så bra som man tänkt sig ;)
 
Sv: Vänja katt vid sele

Vår förra katt var 5 år när vi vande henne vid sele och koppelpromenader. Det gick hur bra som helst! Vi började med att låta henne ha på selen lite löst korta perioder inne. Det kan funka bra att leka lite under tiden eller fokusera på något annat när de väl har den på sig de första gångerna! Sedan utökade vi det genom att koppla henne också och vänja henne vid tryck från själva kopplet.

Efter lite drygt en vecka gick vi ut med henne första gången, och lät henne sitta och kika utan att vi direkt tog i henne med kopplet. Efter några gånger var hon tryggare ute, och så fortsatte vi bara promenaderna och vande henne vid att följa oss och koppeltrycket.

Låt katten bara få lite tid på sig och gå inte för snabbt fram så lär sig de snart att ha sele och koppel på sig! :)
 
Sv: Vänja katt vid sele

Om du har en brallig liten kisse så kan du träna lite innan först, så att den förstår att den sitter fast och att du vill att den ska följa med dig och sådär. Jag tror den kommer att bli lycklig för att du tar med den ut!
 
Sv: Vänja katt vid sele

Ja jag hoppas hon blir glad att få komma ut :) Det är en riktig buse och det är svårt att hålla henne tillräckligt stimulerad inne.

Tack för tipsen, hann inte köpa sele igår så ska ta det så fort jag hinner :)
 
Sv: Vänja katt vid sele

Vår förra katt var 5 år när vi vande henne vid sele och koppelpromenader. Det gick hur bra som helst! Vi började med att låta henne ha på selen lite löst korta perioder inne. Det kan funka bra att leka lite under tiden eller fokusera på något annat när de väl har den på sig de första gångerna! Sedan utökade vi det genom att koppla henne också och vänja henne vid tryck från själva kopplet.

Efter lite drygt en vecka gick vi ut med henne första gången, och lät henne sitta och kika utan att vi direkt tog i henne med kopplet. Efter några gånger var hon tryggare ute, och så fortsatte vi bara promenaderna och vande henne vid att följa oss och koppeltrycket.

Låt katten bara få lite tid på sig och gå inte för snabbt fram så lär sig de snart att ha sele och koppel på sig! :)

Åh härligt! Har slarvat med att vänja en av katterna vid selen och trodde det inte var lönt att försöka nu när hon blivit stor.
 
Sv: Vänja katt vid sele

Det går säkert! Mitt bästa tips är att börja med att ha sele och koppel inomhus en stund medans man leker lite varje dag osv. Då fokuserar de inte lika mycket på själva selen, och vänjer sig snabbt
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
610
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 708
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
956
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp