Bukefalos 28 år!

Vänja magarna vid HorseHage

B

BJÖRKIS

Imorgon kommer pållarna hem från betet, jag ska fodra med HorseHage och undrar hur fort jag kan börja ge dem full giva av stråfoder.
Är det ok att göra såhär:
Tisdag = 1 kg
Onsdag = 2 kg
Torsdag = 3 kg
Fredag = 4 kg osv osv
Går det för fort eller är det ok?
 
mjo. Blanda ut det med hö.
Hästar gillar iofs hh mer än hö.. men blanda ändå!
 
Det är väl som med allt annat stråfoder, att man bör vänja in över en tvåveckorsperiod.
 
Eftersom hästarna varit på bete i Uppsala och jag bor i Småland kan det bli jävligt att få med sig så mycket hö hem att blanda HH med. I hagen finns förvisso bete med inte överdrivet mycket. Det är därför jag undrar om det är ok att öka på varje dag, vill ju inte att de ska tunna ut alltför mycket.
Hur hade ni gjort då? Förutom att blanda med hö, så mycket får jag omöjligt plats med i trailern.
 
Har du ngn halm??? Ibland kan man ju ge lite av det under tiden så att magen hålls igång och håller sig torr...
Det är klart att du kan starta ganska fort med horsehage men magen kanske blir lite lurig ett tag...
Fast det är klart... jag kanske är lite för häftig i mina foderbyten... :crazy:
 
Använder inte halm så har därför ingen tillgång till det, hästarna har ätit Hösilage tidigare och var då väldigt fina i magen, det är jag inte så orolig för.
Visst finns det lite att tugga på i hagen men är osäker på om det räcker till, det är därför jag undrade om det va ok med att öka pass mycket som jag ville från början.
Hur mycket hade du gett i början då? Och sen fortsatt?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 066
Senast: Indiana
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 438
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
965
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp