Bukefalos 28 år!

Vänja vid ensamhet

mian1

Trådstartare
Vi har fått en foderponny och håller på att vänja henne vid sitt nya stall. Hon är van vid att stå ensam inne, i sitt förra stall, då de andra hästarna rids. Nu ska vi vänja henne vid nya stallet och att känna sig trygg i sin nya box.
Jag tänkte vänja henne nu i början med att hon får komma ut sist i hagen. Första dagen stod min man i stallgången och lugnade - funkade jättebra. Dag två, i går, tog jag ut dem själv och hon sparkade lite i väggen i protest, men inget allvarligt. I dag skulle min man ta ut dem och då säjer han att ponnyn stegrade och var på väg att klättra över boxväggen (vi har inga galler, men höga boxväggar).

Nu är vi inte överens om hur vi ska gå tillväga. Maken vill ta ut ponnyn först på morgonen, men då lär vi ju henne aldrig att stå själv. Jag vill fortsätta som tidigare och finner det tämligen omöjligt för ponnyn att ta sig ur boxen, dessutom är hon inte hysterisk utan bara förolämplad att få gå sist.
I morgon ska min man stå utanför stallet och vara beredd att gå in och lunga om hon nu skulle stegra igen (i morse släppte han min häst för att gå in och "rädda" ponnyn :mad: )

Vilket är lättaste och smidigaste sättet att vänja in ponnyn och hur lång tid brukar det ta? Hon är alltså van att vara ensam, men hon är inte van vid vårt stall.
 
en ganska enkel lösning är att när du tar ut hästarna så tar du ut henne sist och när din man tar ut dem så tar han ute henne först eftersom att han inte gillade när hon betedde sig så!

Då får hon ju lära sig att inte alltid gå ut först men inte alltid sist heller!
 
tipset du fått tycker jag verkar bra. Du kanske är den lugnare av er och inte bryr dig i fall ponnyn är orlig inne i stallet. anledningen till att hon gör det kan ju oxå vara att hon vet att det väntar mat ute och en del ponnyer är ju ständigt hungriga som vi alla vet :D

Ett annat tips är att varje dag ta in henne i stallet en stund medans de andra är kvar ute. Men tiden vänjer hon sig nog.
 
Om man ska vänja en häst vid att vara själv inne måste det väl ändå vara en sämre metod att ta ut alla de andra hästarna först? Enligt min erfarenhet brukar de flesta "ensamvana" hästar ogilla att stå kvar själv och visa sitt missnöje på olika nivåer. Om man däremot slänger in hästen själv ett tag bara sådär brukar det vara enklare, man slipper ju stressmomentet "alla lämnar mig". Sen sak de ju tåla det med helst, men varför börja i den värsta änden.
 
Jag tycker det Lenis skrev var bra, varför göra det på ett svårare sätt än nödvändigt. Men att göra olika när du och din man släpper ut tror jag inte under några omständigheter är bra. Hästar gillar rutiner och blir oroliga om det är olika regler som gäller med olika människor! Tror inte alls att det är rätt... Då är det nog bättre att vänja henne att var själv utan att "bli lämnad" momentet finns i anslutning till detta. :)
 
Även om hon var van innan flytten så testar hon säkert er nu.. det är ett ganska vanligt beteende, jag håller med någon ovanför som sa att det är bättre hon får gå ut först, sen kan hon få gå in först ibland.. samt även tas in ensam då & då dagtid!

Det ger sig nog då hon acklimatiserat sig :)
 
gör tvärtom; ta in henne lite tidigare så hon får stå själv då istället! Då känner hon inte att hon blir lämnad, på samma sätt, och så har hon ju inte samlat massa rastlös energi i boxen, utan varit ute i hagen (eller efter ett ridpass). Sen kan man smyga in att hon får stå kvar till sist, osv.
 
Du skriver ju visserligen inte hur änge du haft denna ponnyn, men jag får känslan av att det inte är så länge...?

Steg nummer ett måste ju ändå vara att få hästen trygg i sin nya stallmiljö. Punkt!
Sen , när hon är trygg där efter ca fyra veckor, kan man börja träna medvetet att hon skall vara ensam också. I början händer det ju jättemycket med hästarna som vi inte märker. Dels skall de ta till sig nya lukter, ljud och intryck, dels skall de bekanta sig med alla nya hästarna (och människorna)! Om hon nån gång blir tvungen att vara ensam i stallet under den första perioden so be it. Men det känns dumt att provocera henne i onödan just nu.

Annars tycker jag de råd som ni fått låter bra. Ta hellre in henne lite tidigare på kvällen än att låta henne stå kvar på morgonen.

Mvh/Marie
 
Vi har haft henne sedan i söndags eftermiddag. I går fick hon gå ut först och då verkade hon ganska nöjd, i morse gick hon sist, men då stod jag kvar i stallet medan husse tog ut de andra två. Vi brukar hålla samma ordning på våra hästar då de ska in och ut, vi går efter rangordningen. Fast då bode iof ponnyn bli den som får komma ut först eftersom hon tagit över befälet i hagen.
Ska se om hon kan få komma in en stund tidigare i kväll istället.

Men hur gör vi med ridningen? Det är så dåligt väder att vi inte ridit sen ponnyn kom. Men på söndag är det meningen att vi ska ta en tur, då har de fått vänja sig vid varann i en hel vecka.
Ska vi ta med ponnyn då? Eller stänga in henne i nån av de stora hästarnas box där väggarna är ännu högre än i hennes egen?
4 veckor är ju en ganska lång tid innan vi kan ensamhetsträna henne.
 
skynda långsamt med allt i början! Ridning osv är det ingen brådska med ju :D
Kan ni inte ta med ponnyn gåendes första gången? Så hon får se omgivningarna? Jag gick mkt promenader med Dollar i början :cool:
 
Om ni har möjlighet att ta med ponnyn så tycker jag att det är ett jättebra alternativ! Då får hon ju se omgivningarna, och dessutom röra lite på sig, mer än bara i hagen.
Fyra veckor är ju ingen magisk gräns, som garanterar att allt fungerar efter dess. Det jag ville poängtera var att det oftast tar längre tid att acklimatisera sig för en häst än vad vi kanske tänker på. Och att de oftast blir tryggare i längden om man låter dem acklimatisera sig "ifred". jag menar om hästen är trygg på ett ställe, och van att vara ensam sen innan, så kanske det inte direkt behövs någon träning när hon väl är trygg med sitt nya hem. Det kan ju både ta längre eller kortare tid.

Mvh/Marie
 
Ponnyn fick följa med på ridturen i dag och OJ!!! vad det gick undan :rofl:
Husse ledde den lilla, lilla shettisen och de två stora kom bakom. Uppvärmningen i skritt brukar gå rätt långsamt i vanliga fall, men shettisen pinnade på så snabbt att det bara var för de stora att hålla hennes tempo. Stackars husse tvingades springa som en galning då hästarna ville trava eller galoppera.
Det var jätteroligt och alla tre hästarna verkade vara ovanligt nöjda med ridturen. Hästar och husse var jättesvettiga! :D
Det gick så bra att hon gärna får följa med fler gånger, en väldigt väluppfostrad ponny!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 466
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
635
Senast: Habina
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 757
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
521
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp