Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Yukkan..hur går det.
Nu är ju fölet så pass stort att vetten kan kolla utan ul.
hållet mina tummar för er..
 
Sv: Vänta föl 2013

KL
Här händer inte mycket. 320 dygn nu. S lunkar omkring i hagen och är som vanligt. Juvret har sett likadant ut i en vecka drygt. Bäckenbanden är slappa/spända lite omväxlande. Bara att vänta och hålla koll. :)
 
Sv: Vänta föl 2013

Händer inte mycket här heller...
Bäckenbanden släppte lite för ett par dagar sedan så rumpan har "fallit ihopa" lite men inget mer spännande än så..

Det ända jag tänker på nu är att jag ser typ inga fosterrörelser.. :/

Vad händer om fölet har dött??
Blir stoet sjukt då? Eller fölar/kasstar dom?

Lappan är precis som vanligt och äter med god aptit. Antingen är det en lugn bebis hon har i magen eller så har jag bara missat när den håller låda...?
 
Sv: Vänta föl 2013

Nu har vetten varit här och hon tyckte att det såg lite konstigt ut. Hon tog lite mjölk i ett rör så ska de kolla efter bakterier och sedan höra av sig imorgon igen. Utöver det så fick hon stelkramps- och influensavaccin och sedan kollade vetten lite bäckenband och kände på magen. Hon tror att fölis kommer ut inom en vecka :D, jag sa dock att det är något jag sagt sedan mars...

Nu håller vi tummarna på att allt visar sig vara bra och att det bara är ett ödem som jag trodde. Mjölken var gul/vit nu så jag hoppas att det är fölning på G!
Fosterrörelser har jag sett/känt mycket av de senaste dagarna så jag tror(hoppas!) inte att hon är skendräktig.

Hoppas nu att alla era vill klämma ut sina små, även om det är lite skönt för mig att veta att det inte bara är jag som är kvar här på slutet ;)
 
Sv: Vänta föl 2013

Vilket dygn är din på nu?

Vad jag har hört så är det vanligt att man inte känner rörelser.
På min kände jag mycket i mars/april men i maj/juni knappt något alls.
Nu har det äntligen rört sig en del igen, framför juvret och sedan på ena sidan av magen.

Har för mig att rörelserna känns bäst framför juvret när stoet druckit kallt vatten, vet dock inte hur länge/ofta/bra det funkar då jag inte testat.
Du kanske kan testa det?
Tror en kastning märks rätt så väl om det hänt sent i dräktigheten.
Hur de blir om fölet är dött kan jag inte svara på, men jag antar att de kastar i så fall?

Håller tummarna!
 
Sv: Vänta föl 2013

Magen på min märks inte mycket heller. Jag tror det är rätt trångt där inne. Känner lite rörelser om jag låter handen vila ett tag vid flanken.
 
Sv: Vänta föl 2013

Det ända jag tänker på nu är att jag ser typ inga fosterrörelser.. :/

Vad händer om fölet har dött??
Blir stoet sjukt då? Eller fölar/kasstar dom?
Novan har varit dräktig 2 ggr nu och ingen av gångerna har jag sett eller känt några fosterrörelser. En kompis hade ett sto där hon såg hovar dunsa mot buken rätt ofta. Det verkar helt enkelt vara olika från sto till sto.
 
Sv: Vänta föl 2013

Hej! Igår morse kl 03.00 fick vi ett mörkbrunt hingstföl på dag 331. Han hade lite svårt att komma upp på benen till en början, men idag har det varit full fart i hagen :);) Uppdaterar med bilder snart, ska bara se hur man gör! Hoppas det går bra för er andra!
 
Sv: Vänta föl 2013

Grattis!!
Jag måste ha missat dina tidigare inlägg... Vad är det för ras/stam på lillkillen?
 
Sv: Vänta föl 2013

+alla andra som svarat.

Hon är på 317 dygn idag och magen och juvret växer så jo, där är nog en liten krabat där inne :)

Alla är säkert olika men jag är så van vid att det sparkar "hej vilt" där inne!
Men det är säkert bara mitt gula lilla sto som gör sig redo och vilar upp sig inför att komma till världen ;)

Hoppas att lilla guling tittar ut snart :D
 
Sv: Vänta föl 2013

Yukkan: Jag har inte gjort så många inlägg tidigare, kom ganska sent in i tråden. Fölet är ett halvblod och efter Dalwhinnie- Kaliber. Det är stoets första föl.
 
Sv: Vänta föl 2013

Grattis!
Här väntar vi fortfarande 342 dagar nu;(
Hoppas hoppas fölis tittar ut snart.
Jobbigt å jobba samtidigt som man vakar
på nätterna :)
 
Sv: Vänta föl 2013

Tror du att det är dags snart? Hur länge har du vakat nu?

Kl
Igår betedde sig min väldigt konstigt och var ovanligt rastlös. Idag är hon likadan och har även fått vit mjölk. Nu är det nog dags, men man vet aldrig...
Ang bakterieprovet så såg det helt normalt ut :)
 
Sv: Vänta föl 2013

Jag har vakat i över 3 veckor;(
Börjar kännas.
I början va det bara 2, 3
gånger per natt och har utökat varefter.
Sista veckan har vi vakat hela nätterna.

Földans för oss som behöver.
:banana::bump::banana::bump::banana::banana:
 
Sv: Vänta föl 2013

Hoppas ni snart får era föl! Vi vakade en vecka och det tyckte jag var tillräckligt! Måste vara jättejobbigt att jobba dessutom! Földans för er som behöver :bump::banana::bow::bump::bump:::banana::
 
Sv: Vänta föl 2013

Då börjar det nog äntligen bli dags Yukkan! Precis så betedde sig Peppy kvällen och natten innan hon fölade. Skönt att det inte var mastit:)

Här får hen gärna komma ut oxå, dagsfärska bilder på juvret, tror inte det kan bli mer utfyllt, det är om det skulle i mer i spenarna i så fall. Har kristaller på spenen närmast kameran och en droppe av "mjölk" på den bortre. 335 dagar idag:nailbiting:

335_dagar.jpg
 
Sv: Vänta föl 2013

Å så där vill jag också att min donna ska se ut;)
Dom har börjat fyllas på men i olika takt. Ser rätt så roliga ut :)

Är det någon som vet om man behöver ge kraft nu när hon går ute på betet på dagarna?
Hon går ute ungefär 12 timmar om dagen. Och får hö i boxen när hon kommer in.
 
Sv: Vänta föl 2013

Min Donna går fortfarande ute i gräshage, får extra hö två ggr om dagen och kraftfoder 1 kg hippo groow till det.

Har börjat hända lite i juvret nu men det är ju lååångt ifrån klart..!
Är på 319 dygn nu
 
Sv: Vänta föl 2013

Beror på hullet om hon klarar sig med eller utan kraftfoder/näringsrikare grovfoder. Är hon lättfödd eller ej i normala fall? Mina går på 99,9% grovfoder, året runt.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 253
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
993
Senast: Alexandra_W
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
7
· Visningar
1 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp