Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Hon är väldigt lätt född:(
Hon ser fin ut i hullet. Men ska fråga vet. i veckan när hon kommer om jag behöver ge något mera.
Ska försöka få in någon bild på donnan:)

Hoppas på föl i kväll/natt :)
Tycker att hon är lite egoistisk som inte låter oss andra träffa lill snorpen :)
 
Sv: Vänta föl 2013

Hur går det Yukkan? Händer det nåt mera? Lät som det var dags nu sist du skrev... några fler fölningstecken för er andra? Här har vi vaxproppar sedan igår kväll:d Hon måste veta om att jag har semester fr o m i morgon em, så hon väntar in det precis lagom:up: Precis som Peppy passade på att föla en söndagmorgon när jag inte skulle på tävling:)
:banana::bump::banana::bump::banana:
 
Sv: Vänta föl 2013

Vilket behagligt sto du verkar ha som väntar tills matte har semester ;)
Inget nytt här tyvärr. Nu har hon haft vit mjölk i ena halvan i snart en månad och i andra halvan i två dagar.
Hon vandrar otroligt mycket, hetsäter, är irriterad på magen samt kliar rumpan. Till och från går svansen nonstop åt höger och vänster... Suck
Nu har jag iallafall börjat vaka ordentligt igen så får vi hoppas att den ut kommer innan måndag(som veterinären trodde) :)
 
Sv: Vänta föl 2013

CarroCowgirl: Måste säga att ditt sto är väldigt väluppfostrad :)
Yukkan: Har det hänt något?

Min donna följer samma mönster varje natt;) Varje hel timme så går hon och ställer sig i sitt sov hörn och vilar i typ 20-30 minuter sen
så äter hon lite och efter det så lägger man sig ner en stund:( Kanske att hon låg ner lite kortare tid i natt. Men man kanske inbillar sig.
Vill ju så gärna se någon tendens till ändrade mönster;)

Bäckenbanden är släppta sen länge, men eftersom det är första gången för oss så kanske dom kan släppa lite till???
Juvrena är lite olika stora men det har droppat vit mjölk från dom i ungefär en vecka nu. Väntar varje dag på att få se dom berömda vaxpropparna:)
I övrigt så ser hon ut å må bra, går lite mer bredbent bara:)

Tycker hon kan föla nu, skulle vara så skönt nu i helgen när jag är ledig.
 
Sv: Vänta föl 2013

Ibiza: "vårt" sto var oxå första gången hon fick föl och hon visade inte så mycket tecken mer än att bäckenbanden var släppta (samt att juvrena växte) dock har hon väldigt muskulös rumpa så hon blev inte så mjuk upptill, däremot var hon jätte mjuk vid vulvan. Dygnet innan fölet kom gick hon precis som din mer bredbent bak. Hon var i övrigt precis som vanligt under dräktigheten; låg ner i boxen och sov samt rullade sig i hagen varje dag. Hoppas det blir föl snart :)
 
Sv: Vänta föl 2013

Här händer inte mycket. Juvret har ökat i storlek lite till, men annars ingenting. Ingen mjölk, bara genomskinlig vätska ibland. Sawanna lunkar omkring i hagen och ser nöjd ut. Hon äter inte lika glupskt som vanligt bara.
Bilden är tagen för 2 dagar sedan. Nu är vi på dygn 325. Rörelserna ifrån magen har varit mindre sista tiden så igår skvatt jag ordentligt när jag stod brevid hästen och och kände och det kom en rejäl spark rätt mot mitt ansikte. Jag var helt oförberedd så jag hoppade bakåt.:)
323dygn_zps9fca0f38.jpg
 
Sv: Vänta föl 2013

Inget här än :(
Hon bara vandrar, äter (massor!!), kliar sig samt piskar och sparkar sig om magen...
Hon går och står mycket bredbent + att hon småkissar och bajsar hela tiden.
Idag fick svärmorfar slå ner lite gräs åt tanten då det börjar ta slut i hennes lilla hage. Tur att vi har många ängar att ta från.

Idag går hon med svansen lite höjt och hon är slappare och rödare "där bak" + att det är lite torkat blod i kanten :crazy:
Rumpan dallrar rejält nu när hon går så jag tror hon släppt bäckenbanden ordentligt.
Juvret är oförändrad förutom att ödemet gått ner lite grand och det är en vit droppe på ena spenen, dock har det hänt många gånger innan denna.
Såg igår att det hade sprutat mjölk på benen men än har vi inte fått något föl...
Idag fick vi valpar med så jag tog mig ett rejält snack med ponnyn. Nu får hon också klämma ut sin unge!!
 
Sv: Vänta föl 2013

kl
Har för mig jag sett en bild här i tråden på en häst som, väldigt tydligt, hade släppta bäckenband.
Är det någon som hittar den?

I övrigt så har mitt sto blivit lite mer självständigt av sig. Just nu går hon med ett annat sto i hagen och så fort det stoet lämnar hagen brukar mitt sto bli helt otröstligt. Men det andra stoet struntar för det mesta i henne.
Men nu för någon dag sen när jag kollade henne kl 23 så låg det ena stoet längst upp i hagen i vindskyddet och mitt sto var och betade, helt utan sällskap, längst ner i hagen (ca 1 km iväg från vindskyddet). Vilket nog nästan aldrig hänt innan.

Juvret växer lite i taget, men är inte jättestort.
Idag 321 dygn.
 
Sv: Vänta föl 2013

KL
I morse födde Sawanna ett hingstföl. :) Nu är vår väntan över och jag får flytta över till föltråden. Bilder kommer.
 
Sv: Vänta föl 2013

Grattis :)
Tror nog att vi kommer vara sist ut från denna tråd :(
I dag är vi på 345.
Juvrena var i morse lika stora så det är ialla fall någon förändring.
Annars så står hon mest ensam i hagen å njuter av värmen, morr.
Komsi Komsi lilla fölis du är så välkommen :)
 
Sv: Vänta föl 2013

Tack både Ibiza och Opra.
Det gick så fort att jag knappt fattat att han är här. Först nu har jag satt mig ner och pustat ut. Lycka till med era ston och hoppas de behagar föla snart. :)
 
Sv: Vänta föl 2013

BigganI: Å du måste berätta allt ;)
Från första tecknet till att allt va klart:)

Har precis tagit in prinsessan. Å hon va riktigt pigg.
Nu står hon å käkar hö:) Jag kan sitta hemma
å titta på henne, skaffade kamera efter första
vak veckan. Det droppar om dom små spenarna, rätt vit
mjölk.
Jag kör lite földans för mig och er andra som behöver:)
:banana::bump::banana::bump::banana:
 
Sv: Vänta föl 2013

[QUOhaTE=ibiza;15919097]BigganI: Å du måste berätta allt ;)
T tttttttFrån första tecknet till att allt va klart:)

Har precis tagit in prinsessan. Å hon va riktigt pigg.
Nu står hon å käkar hö:) Jag kan sitta hemma
å titta på henne, skaffade kamera efter första
vak veckan. Det droppar om dom små spenarna, rätt vit
mjölk.
Jag kör lite földans för mig och er andra som behöver:)
:banana::bump::banana::bump::banana:[/QUOTE]

Ok. Här kommer allt. Det började egentligen i går kväll när sambon tingde mig på jobbet och sa att Sawanna inte beter sig som vanligt. Jag slutade två timmar senare och bad honom ringa igen om något hände. Åkte hem och stängde av skogsdelarna av hagen, gav dem kvällsmat och kollade juvret. Det var mjölk i juvret vilket det inte varit tidigare, men i övrigtverkade hon som vanligt. I morse gav jag morgonfoder och kollade juvret. Då droppade det rejält med mjölk. Gick in och fixade frukost och satte mig u ute. Hann bara börja när Sawanna gick ifrån maten och ställde sig i ena änden av hagen. Sen la hon sig och jag sprang och flyttade min andra häst till hagen brevid. När jag km fram till Sawanna gick vattnet och sen tog det inte lång stund förrän han var ute.
Nu är jag trött och väldigt glad. :)

Det är nog din tur rätt snart.
 
Sv: Vänta föl 2013

Har din ponny fått föl ännu.
Vad sa veterinären till dig och den låånga dräktigheten?
Mitt sto fölade på dygn 397..
Min veterinär sa till mig att den kommer när den är klar och så länge stoet äter och är pigg så är det ingen fara.
Nu blev hon dessvärre så hon dålig efter fölningen så på inrådan av vår veterinär så fick hon somna in när fölet bara va 3 dagar.
Nu har han en fostermamma och äter kraftfölmjölk så det piper ut genom öronen på honom då hon inte har mat så det räcker åt honom.

Hoppas allt går bra för dig och lilla ponnyn.

Yukkan..har den kommit ännu??
 
Sv: Vänta föl 2013

Stort grattis bigganl!
Vi vill se bilder! :D

Inget här än...

Satt idag igen och räknade dagarna.
Jag gjorde ett så kallat kiss-test på Ella den 23/1. För att testet skulle visa något så skulle hon ha gått mellan 120 och 300 dagar.

Om jag räknar att hon då gått 120 dagar den 23/1 så har hon bara gått 292 dagar idag :(
Om jag räknar från ihopsläppet den 5/8 förra året så har hon gått 343 dagar.

Riktigt surt att inte veta.

Igår stod tanten bara inne i ligghallen men till kvällen började hon äta lite smått igen. Hon fick även lite pellets (som hon inte fått på ett tag) och det slukade hon i sig med glädje.

Hon har legat ner mycket de senaste dagarna, säkert 4-5 gånger per dag dock inte långa stunder.
Bakbenen brukar stå i kors och hon vill helst stå i nedförsbacke.
Juvret är fortfarande litet men mjölk finns i mängder. Tycker dock att mjölken blivit mer gul/vit nu...

Ett steg fram, tre steg tillbaka.

ed92f1d0e97111e2926322000aaa0aa5_7.jpg

Bild från 10/7

Så länge som det kommer ut ett fint, friskt föl så är jag nöjd! :)
Vi får se om veterinären har rätt i att hon fölar innan imorgon.
Vet. tyckte även att ardenner/ponny skulle bli en frän korsning. Jag vet inte om jag kan hålla med om det. Men vi får se...

Om det är okej så slänger jag in två bilder på hingsten, som numera är valack. Här som tvååring.
264886_10151134699391049_437711234_n_511a3a83ddf2b37557d7150f.jpg


545010_10151009516641049_1183218260_n_511a3a8fddf2b37533d973b4.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vänta föl 2013

fin hingst..Tycker du ska räkna från då hon började gå med honom i hagen.
kan nog bli en krallig ponny av dom 2 föräldrarna.
Håller tummar för att din vett har rätt..(oj rimmade)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 253
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Alexandra_W
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
7
· Visningar
1 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp