Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Tack så mycket Rox!
Och välkommen om jag inte sagt det till dig redan... (men tror inte det, för jag är så virrig.. :o )

Till alla nu... En trevlig helg!
Massor av tummar för alla som ska ha nu över helgen. Vi ses på måndag om jag inte får tillfälle att kika in (vilket brukar vara trångt på helgerna).

Händer det nått så skriver jag :rofl:

Och nu kommer till alla ston som är sega en uppmaning genom modemet ###ö3ö4lk34###Ö¤33lk4k3###4l3p4kl3¤### :banana: :banana: :banana:

Så! Föla NU!

mvh Eva *dag 327, sisådär*
 
Sv: Väntans tider

Om hon är seminerad 28/6 så har hon ju troligtvis tidigast tagit sig (alltså släppt ägget) den 29/6 330 dagar blir då den 26/5 sedan går de oftare några dagar till alltså borde det vara dags ungefär den 30/5.

Dock måste inte ägglossningen ha varit redan dagen efter (om hon inte kollades med ultraljud då och man såg att ägget släppt) utan den kan lika bra ha skett ytterligare en dag senare (eller fler finns fall där spermien har levt 5 dygn efter och då befruktat ägget) så enda gången man kan säga med säkerhet när befruktningen skett är när man kollar med u-ljus och ser att ägget släppt.
 
Sv: Väntans tider

*lånar tråd*

Lämnar härmed denna tråd. Fick ett helt fantastiskt stoföl e. LÁcteur i morse 04.35. Trötta nu - stoet, fölet och jag. Lycka till alla ni andra som väntar. Ses på "andra sidan"! Go´natt! Längtar redan till morgonen i stallet. Svårt att slita sig, eller hur? :p
 
Sv: Väntans tider

_Flickan skrev:
Hejsan!

Ska få föl i slutet av juli vilket ju e ganska sent...

Hon går ute på bete nu o dom har flera stora hagar med mycket bete i alla men jag undrar...e det nån som vet hur man ska göra m fodringen då? Tänkte ge henne krafft groov men frågan e ju om det behövs när dom äter såpass mycket gräs...?
Och om hon inte ska ha nåt krafft,ska hon bara få mineraler då o hur mycket?
Tycker de e väldigt svårt o beräkna såna saker när dom går på bete... :confused:
Hon är i bra hull än sålänge iaf...

Sen undrar jag om det e nån som vet när man ska ta ut hovslagarn till fölet första gången..?

Längtar... :bump:

Detta är väl eg en fråga på fodersidan men jag svarar lite iaf... Jag har fortf min, halvblod, inne ( hon har mycket bete i hagen ) men har tagit bort all krafft grund. Får havre, hö, betfor o lite soja. Ger henne även Krafft miner grön som skall vara bra för dräktiga ston samt hästar på bete. Min får ca 160g ~ 2dl. Ger oxå extra tillskott av E-vitamin med selen pga selenfattiga marker.
Ang verkning av föl kommer jag tyvärr inte ihåg vad min hovslagare sade sist...

Lycka till!

/Malin
 
Sv: Väntans tider

Grattis till fölet Hovdam!!! :bump:

Här är det värre ställt... Stoet hon kniper... Gottar sig i godan ro och runt omkring är det kalabalik...

Lång historia kort.. Kaxskallen Eva trillade av hästen igår (den andra) men går på foten som gör ont satan och sitter sen upp och rider vidare.. Imorse var den dubbelt så stor = Sjukhusbesök...
Satt på akuten hela morgonen och halva eftermiddan. Ett par kassa ledband och kryckor 10 dagar.....
Kommer hem och pustar ut i soffan. Tycker det luktar brandrök..

Sen bankar det på dörren, -det brinner skriker grannarna. Maken ut, fram med vattenslangar och hinkar, alla grannar på bygden ut och släcker.

Värsta mark och skogsbranden, vi fick stopp på den 10 meter från huset. phui!

Nu står brandkåren och släcker.

Och nu skall vi till svärmor på kalas, hon fyller år bevars...

Och stoet bara kniper, ni skall se hon passar på när vi är borta.

mvh Eva *körigt idag*
 
Sv: Väntans tider

Oj Eva vilken dag!! "en olycka händer ju sällan ensam..." verkar ju stämma :s

Här tror jag att jag får föl i natt, imorse hade hon små vaxproppar, vid lunch droppade det vit mjölk... brukar vara ett säkert tecken på fölning inom 24h på henne... så länge hon inte lärt av bästa kompisen som såg ut så här en månad innan fölning....
 
Sv: Väntans tider

Var ute hos Kitara igår. Fortfarande stenhård bak, börjar fundera på om det bara är en gräsmage :crazy: .

Mätte hennes mage för hon är gigantisk ser ut som en söt flodhäst.
Hon har 155 i täcke så hon är ganska lång och sen har hon ett midje mått på ca 2,54 meter. :D Inte illa tycker det borde vara dax nu.

Ringde till dom vi har henne hos och dom tyckte det såg ut som hon hade börjat fylla juvret :banana: :banana: :banana:

!!! Äntligen !!!

:mad: 345 dagar nu :mad:

/ Boel
 
Sv: Väntans tider

Hoppas det står ett frisk föl och en glad och pigg mamma när du kommer hem.
Om hon nu måste föla när du inte är hemma.
Hade ju varit ett trevligt slut på en jobbig dag.

/Boel
 
Sv: Väntans tider

Nu är årets andra föl här :) kl 21.30 igår kväll kom ett lite (väldigt stort) sto, brun med bläs och fyra vita strumpor :love: . E: Akribori - Magritte - Good Future

I förrgår kväll hade hon fyllt spenarna vid intag, igår morse "vattninga" vaxproppar, igår vid lunchtid vit mjölk som droppade lite, vid intag kl 20 åt hon som vanligt, 21,30 tittade lillan ut, skönt med ston man känner inte en enda vaknatt blev det :D

Det är stoets fjäde föl, (den tredje som är brun med bläs och fyra vita:)) Denna är dock helt klart den största, är redan större än mitt andra föl som kom för drygt en vecka sen, trots det blir hon inte ens svettig när hon fölar, ingan av mina ston blir :confused: så nån fölvakt känns det inte läge att skaffa men en kamera...

Hon fölade på dag 331, kom på 341 förra året, då var det en hingst.

Lycka till ni som fortfarande väntar!!! själv är jag nu "klar för i år" :bump:
 
Sv: Väntans tider

Ett stort jättejättis till fölet Bonzie!!! :bump:

Sedan -Tack för stöd och omtanke tjejjer!

Idag är foten bättre (åtminstone inte lika ond) fast kryckorna lär jag få gå med en vecka-tio dagar.... Och under natten har inte skogsbranden blossat upp. Det kom lite regn igår oxå så det känns lite tryggare..

Men... Nu verkar det börja hända grejjer. Nu vankar hon. Fram och tillbaka. Äter inte, bara vankar. Stannar till någon gång för att piska irriterat med svansen och sedan börjar hon vanka igen.
Vallacken i hagen brevid följer med fram och tillbaka efter staketet, han vet att nått är på gång.

Jag tror det är dags :banana: Vi tittar genom fönstret!!!

Skriver igen så fort det hänt nått...

mvh Eva *upprymd, dag 329*
 
Sv: Väntans tider

Halloj!

Inget nytt. Hon vankade hela morgonen och förmiddagen men frammåt 11, halv tolv så började hon käka och bete sig som vanligt.

Vet inte men tror att hon kanske blev störd av att det började bli för mycket rörelse runt omkring.
Grannar som vaknade, ungar som började skräna neråt vägen och sedan lite nyfiket folk som var och glodde där vi hade branden igår..

Kollade henne nu vid åttadraget, då var juvret mera fullt än jag någonsin sett det vara tidigare. Jättekelen. Mellan ländryggen och korset var hon på nått underligt sätt också insjunken?! Såg lite underligt ut.
Illande röd i murvan och lite koagulerat blod.
Fortfarande inga vaxproppar. Men hon är ju förstagångare så det är vad jag förstår ingen garanti...

Maken tippade på att hon skulle passa på inatt, när det är stilla.

Vi får väl se... får nog ha koll från vardagsrumsfönstret inatt..

mvh Eva *dag 329, sisådär*
 
Sv: Väntans tider

Eva vilken otur med skogsbrand och skadad fot samma dag! Själv har jag varit på sjukhus i flera dygn, pipleden i hö ringfinger ur led + senor o ligament avslitna. Grimskaft o häst som stack iväg...

idag är 301 dagar, jag börjar se ljuset i väntetunneln nu, juvret börjar växa och hon är rund o go. Har flyttat henne hemifrån så nu får jag köra 35 min. Vi har en bil med litet skåp, tänker bosätta mig där sen.
Det börjar pirra i maggen!
 
Sv: Väntans tider

Grattis! Grattis! Till er lyckliga som har fått era föl nu! :love:

Och snacka om jobbig dag för dig Eva... men snart kan även du bara njuta av ett ljuvligt föl... dag 329 då är det inte långt kvar!

Själva har vi dag 311 och det är tungt... stort och spänt juver stora blodådror under hela magen slapp och lös över korset och inte så jättesugen på kraftfoder och hö, men gräs är helt ok! Men hon mår bra och förflyttar sig helst i galopp fortfarande (i hagen) fast visst är inte flåset så vidare värst... :rofl: Så vi väntar vidare. :)
 
Sv: Väntans tider

Hallojsan allihopa!

Inget föl ännu.. likadant som igår kväll... damen kniper... Å jag väntar! Å väntar! Å väntar!
Men den som väntar på någe gott.....

Välkommen till väntans skara pialotta. Så du har jobbat på egen hand du med? :smirk: Fick du gipsa oxå?
Sova i bilen låter inte som en hit så ditt sto får allt rappa sig på när det är dax tycker jag...Jag menar så du slipper vaka många nätter...

Rox, var glad hon orkar och vill. Min häst formligen "dog" för en månad sedan. Sur, tjurig och ville inte gå en meter. Nu är hon gullig och mammig men percis när hon satte juvren var hon inte rolig alls.

Vi får väl hoppas jag får flytta härifrån snart så ni inte hinner före mig ;)

kexet01 och Xenox! Hur har helgen varit för er? Hänt nått?

"Övertidsväntarna" Åke, Kitara, Zini och DINA! Nått nytt?

mvh Eva *dag 330 sisådär idag*
 
Sv: Väntans tider

Inget föl här inte... hon kniper den gamla damen... men hon är helt färdig så jag blir lika förvånad varje gång jag ser till henne att inget föl har kommit...
 
Sv: Väntans tider

Dag 330:e men inget föl här heller ... :(

Ska ta och snacka lite allvar med bruden... om att hon får ta o föla snart,,,, ;)

Är i skolan hela nästa vecka sen veckan därpå börja jag mitt nya jobba så det skulle PASSA SÅ BRA om hon fölar den här veckan... :rofl: Så jag hoppas och ber allt vad jag kan för att hon ska fölar denna vecka.

Grattis till alla som har fått era efterlängtade föl... :banana:

//kexet
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 200
Senast: Missemus
·
Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 228
Senast: Wille
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
18 110
Senast: bollen__
·
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp