Bukekullar 23/24

Kullen jag hoppas på i vinter är border collie, efter min tik Kozagans Zoe som vi köpte in som valp våren 2021 och Aremea Rost, som föddes i kullen jag hade 2017. Två hundar som kvalificerat sig för avel i mina ögon genom sina enastående arbetsegenskaper och stabila mentalitet (självklart hälsotester och arbetsprov enligt rasklubbarnas regler och RAS).

Vi har en drös trevliga djurägare som ser fram emot att hämta sig en liten galning i vår, men jag hoppas helt klart på en mer lagom stor kull än förra gången. 5 vore perfekt 😅

Förväntat höglöp i slutet av Januari 😬

Zoe (första videon)
https://www.instagram.com/p/Cpp7qgpI6GS/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Rost
https://www.instagram.com/p/CihOH8ErMkH/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
 
Har bara hanar (varav en krypt) , en kastrerad tik och lånehunden 😝. Uppfödning känns långt bort just nu..
Dock tror jag att lilla M kanske kanske blir till att få en kull ev nästa vinter hos sin uppfödare, lite för tidigt att säga än då hon ska göra bph och annat.


20231129_092307.jpg


Spännande med att se era kullplaner!
 
Kullen jag hoppas på i vinter är border collie, efter min tik Kozagans Zoe som vi köpte in som valp våren 2021 och Aremea Rost, som föddes i kullen jag hade 2017. Två hundar som kvalificerat sig för avel i mina ögon genom sina enastående arbetsegenskaper och stabila mentalitet (självklart hälsotester och arbetsprov enligt rasklubbarnas regler och RAS).

Vi har en drös trevliga djurägare som ser fram emot att hämta sig en liten galning i vår, men jag hoppas helt klart på en mer lagom stor kull än förra gången. 5 vore perfekt 😅

Förväntat höglöp i slutet av Januari 😬

Zoe (första videon)
https://www.instagram.com/p/Cpp7qgpI6GS/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Rost
https://www.instagram.com/p/CihOH8ErMkH/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Om du ska behålla lika många valpar den här gången får du kanske hoppas på ett helt gäng så att drösen trevliga djurägare kan få någon valp 😁
 
Kullen jag hoppas på i vinter är border collie, efter min tik Kozagans Zoe som vi köpte in som valp våren 2021 och Aremea Rost, som föddes i kullen jag hade 2017. Två hundar som kvalificerat sig för avel i mina ögon genom sina enastående arbetsegenskaper och stabila mentalitet (självklart hälsotester och arbetsprov enligt rasklubbarnas regler och RAS).

Vi har en drös trevliga djurägare som ser fram emot att hämta sig en liten galning i vår, men jag hoppas helt klart på en mer lagom stor kull än förra gången. 5 vore perfekt 😅

Förväntat höglöp i slutet av Januari 😬

Zoe (första videon)
https://www.instagram.com/p/Cpp7qgpI6GS/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Rost
https://www.instagram.com/p/CihOH8ErMkH/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Så spännande att använda sin egen uppfödning som pappa! Har du kvar andra hanhundar från samma kull? Om jag får fråga då jag är bara nyfiken, om ja, hur kommer det sig att du valde just Rost framför de andra? Utmärker han sig någonstans?
Bara nyfiken som sagt då jag vet att du är så noggrann med dina hundar! 😊
 
Vi har ju ”bara” en hanhund, men eftersom han har lite ovanlig stam och är obesläktad med många hundar i Sverige, så har vi fått flera förfrågningar om att använda honom i avel. Nu har vi gjort de hälsotester som krävs för rasen och de utföll väl, han har även tidigare genomfört BPH med skott, så nu väntar vi bara på att ”rätt” tik ska börja löpa 😊 Hoppas också att själv kunna tinga en av valparna i kullen som förhoppningsvis blir resultatet!
 
Om du ska behålla lika många valpar den här gången får du kanske hoppas på ett helt gäng så att drösen trevliga djurägare kan få någon valp 😁
Max EN valp, livet ser lite annorlunda ut numera :rofl:
Så spännande att använda sin egen uppfödning som pappa! Har du kvar andra hanhundar från samma kull? Om jag får fråga då jag är bara nyfiken, om ja, hur kommer det sig att du valde just Rost framför de andra? Utmärker han sig någonstans?
Bara nyfiken som sagt då jag vet att du är så noggrann med dina hundar! 😊

Jag har inte kvar en enda av dem själv, men har tät kontakt med mina köpare!

Valet föll på Rost eftersom jag hade kvar honom tills han var drygt 2 år och "färdigutbildad". Dvs jag har väldigt bra koll på hur han är som hund, hans svagheter och styrkor både i jobb och utanför. (Han har en bror som jag gärna vill använda också, men den såldes som valp så jag har inte lika bra koll på exakt vad som faktiskt finns i honom (det tar emot att avla på "potential", speciellt när det är första kullen för tiken också). Dessutom verkar det som att brodern kommer användas ändå, så jag kan beställa en valp och se vad han lämnar).

Edit:
Ska tillägga att jag inte säljer hundar för att jag är missnöjd med dem, utan jag tränar upp och säljer som arbetshundar - om de är bra nog!- :D
 
Vi har ju ”bara” en hanhund, men eftersom han har lite ovanlig stam och är obesläktad med många hundar i Sverige, så har vi fått flera förfrågningar om att använda honom i avel. Nu har vi gjort de hälsotester som krävs för rasen och de utföll väl, han har även tidigare genomfört BPH med skott, så nu väntar vi bara på att ”rätt” tik ska börja löpa 😊 Hoppas också att själv kunna tinga en av valparna i kullen som förhoppningsvis blir resultatet!
Hur fungerar det om ens hanhund ställs till förfogande för utvald tik? Är det som häst med språngavgift, levande avkommor osv?

*förlåt för off topic*
 
Hur fungerar det om ens hanhund ställs till förfogande för utvald tik? Är det som häst med språngavgift, levande avkommor osv?

*förlåt för off topic*

Vanligt i Sverige är en parningsavgift som räknas som en procent av ett valppris, och sen samma summa per valp. Den varianten, fast man kan sätta summorna själv, finns att välja på standardkontraktet.
 

Bifogade filer

  • Skärmbild 2023-12-09 215157.png
    Skärmbild 2023-12-09 215157.png
    86,2 KB · Visningar: 50
Jag har fortfarande inte lyckats skaffa mig någon tik men Winter har haft 3 kullar i år, varav den sista är 4.5 vecka nu. Fruktansvärt kul med "barnbarn" även på detta sätt och jag har fått riktigt bra kontakt med en del av valpköparna så jag hoppas kunna följa upp några av dem med egna ögon. Nu blir det nog inga mer förrän första kullen har åtminstone MH och höfter gjorda, det skulle vara om nån fantastisk tik jag själv vill ha valp efter dyker upp och de finns inga såna i Sverige just nu.
 
Hur fungerar det om ens hanhund ställs till förfogande för utvald tik? Är det som häst med språngavgift, levande avkommor osv?

*förlåt för off topic*
Jag betalar ett valppris, dvs hanhundsägaren får en valp. Förra kullen kostade ett valppris vid fler än 3 födda valpar.

Standard i min ras är ett valppris, med lite avdrag om det blir väldigt få valpar (snittet är 5.7 tror jag).
 
Även min hane ska ha sin första kull i vår, tiken har precis börjat löpa. Det ska bli väldigt spännande, jag har inte haft någon hane som gått i avel tidigare!

Jag bjuder på språnget eftersom jag rent krasst inte vet om han kan producera valpar, sedan är det en summa per valp som lever vid 5 veckors ålder. Tror det är ganska standard inom jaktlabradorer :)

Hos wachtelhundarna är det mer vanligt med modellen @Migo beskriver, med ett valppris.
 
Även min hane ska ha sin första kull i vår, tiken har precis börjat löpa. Det ska bli väldigt spännande, jag har inte haft någon hane som gått i avel tidigare!

Jag bjuder på språnget eftersom jag rent krasst inte vet om han kan producera valpar, sedan är det en summa per valp som lever vid 5 veckors ålder. Tror det är ganska standard inom jaktlabradorer :)

Hos wachtelhundarna är det mer vanligt med modellen @Migo beskriver, med ett valppris.
Jag läste om den planerade parningen. Drömmigt! 😍
 
Min hane har fått sin första kull i år, ett gäng på sex huliganer som jag ser fram emot att följa genom livet. Sen har jag fått flera förfrågningar av uppfödare om att para tikar, men jag har hittills sagt nej. Dels är han väldigt ung ännu, han är omeriterad förutom kraven för avel (väldigt trevligt MH, röntgad med 0/0 A/A). Han är dessutom import där mycket men inte allt är röntgat i släkten. I hans egen kull är alla röntgade med 0/A och de som är röntgade i hans släkt har som sämst B, men det finns ju ett mörkertal. Om inte nån fantastisk tik kommer på tal där jag själv vill ha valp så kommer jag avvakta med parningar tills han är mer meriterad.
 
Fick avelsförfrågan på Viktor igen för ett tag sen men jag säger nej pga hans allergi. Det är så synd att han har allergi för annars har han en del att tillföra rasen.

Uppfödaren har bibehållen avelsrätt på Jackie och den kullen blir eventuellt sent 2024.
 
Vi lånade in en tik som parades med vår egen hane förra året men tyvärr gick hon tom.
Nu har vi köpt in en lite äldre tik och förhoppningsvis blir det en resa till Norge för att para i helgen. Vi kommer göra om en kombination som är gjord tidigare och där alla som är röntgade är fria (4 av 6). Det är svårt med importer eftersom de per automatik får lägre index så utbudet på hanar blir ytterst begränsat. Dessutom har indexet på henne ändrats tre gånger sedan hon kom till Sverige så man blir ju lite fundersam på hur de räknar.


Planen är att jag ska behålla en tik och att vi sätter ut en på foder.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 663
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 510
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 453
Senast: Blyger
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp