Bukekullar 23/24

431506151_10160218178373666_1346204541577071006_n.jpg
 
Progtest igår visade, precis som löpdagboken indikerat tidigare, ägglossning på dag 11. Alltså dags att para på fredag, även om Zoe har stått sen i måndags 😂
 
Progtest igår visade, precis som löpdagboken indikerat tidigare, ägglossning på dag 11. Alltså dags att para på fredag, även om Zoe har stått sen i måndags 😂

Ville inte hanen kliva på igår?
Eftersom spermierna lever längre än äggen, brukar det kunna bli optimalt med parning på ägglossningsdag och sedan en eller två dagar efter 😃
Äldre forskning säger att äggen lever upp till 4-5 dagar, men min fertilitetsnördande vet sa häromveckan att nya rön tyder på mycket kortare livstid hos äggen, 1-3 dygn även vid god kvalitet.
Parar man på äl och två dagar efter bör man täcka både när de har hunnit mogna och hela deras livstid så att säga.

Men, vill hanen inte kliva på då så spelar det ju ingen roll :p
 
Senast ändrad:
Ville inte hanen kliva på igår?
Eftersom spermierna lever längre än äggen, brukar det kunna bli optimalt med parning på ägglossningsdag och sedan en eller två dagar efter 😃
Äldre forskning säger att äggen lever upp till 4-5 dagar, men min fertilitetsnördande vet sa häromveckan att nya rön tyder på mycket kortare livstid hos äggen, 1-3 dygn även vid god kvalitet.
Parar man på äl och två dagar efter bör man täcka både när de har hunnit mogna och hela deras livstid så att säga.

Men, vill hanen inte kliva på då så spelar det ju ingen roll :p
Nej, han klev inte på igår, därav min oro och valet att ta prog-test. Vi ska släppa ihop dem igen i eftermiddag och se vad han säger då, och sen försöka få till iaf två parningar genom helgen.
 
Nej, han klev inte på igår, därav min oro och valet att ta prog-test. Vi ska släppa ihop dem igen i eftermiddag och se vad han säger då, och sen försöka få till iaf två parningar genom helgen.

Håller tummarna!
Har du någon back up om han inte vill?
 
Ni som har tidningspapper hos valparna. Hur sjutton får ni tag på det? Förut kunde vi be släkt och vänner samla dagstidningar men nu läser de flesta enbart digitalt. Förra valpkullen hade vi turen att kunna hämta hos lokaltidningen men nu har de ändrat policy så det är inte aktuellt länge.
 
Ni som har tidningspapper hos valparna. Hur sjutton får ni tag på det? Förut kunde vi be släkt och vänner samla dagstidningar men nu läser de flesta enbart digitalt. Förra valpkullen hade vi turen att kunna hämta hos lokaltidningen men nu har de ändrat policy så det är inte aktuellt länge.

Senast la jag ut en liten vädjan i vår lokala fb-grupp och fick massor med tidningar från diverse människor (ofta äldre) so prenumererar på typ DN. Fick även hämta från ett vårdboende som hade alla dagstidningar så ett tips är att lägga ut i olika lokala fb-grupper :)
 
Det blir ingen kull här. Fick precis besked att Zoes bror fått ep 😭😭😭😭😭

Är helt i chock och förstår inte hur jag nånsin ska kunna hitta motivation att fortsätta med detta. Helt krossad.
Vad tråkigt! :(
Tyvärr verkar ju Gary ha nedärvt mkt ep även om det inte verkar pratas mkt om det.
 
Gud så tråkigt ❤️
Men så himla seriöst att du ändå avbryter det hela i sista sekund så att säga 👍
Jag hade gjort abort om de parat sig. Jag valde ju att ta risken med hanen som har ett drabbat syskon - att båda föräldrarna har drabbade syskon är helt otänkbart.

Just nu känns det helt ogörbart att hålla på med avel, och jag är livrädd att lilla fina Zoe ska möta samma öde som min fantastiska Sonic gjorde 💔💔💔
 
Jag hade gjort abort om de parat sig. Jag valde ju att ta risken med hanen som har ett drabbat syskon - att båda föräldrarna har drabbade syskon är helt otänkbart.

Just nu känns det helt ogörbart att hålla på med avel, och jag är livrädd att lilla fina Zoe ska möta samma öde som min fantastiska Sonic gjorde 💔💔💔
Om du är så rädd för lilla fina Zoe ska möta ödet med EP, varför ens tänka tanken att avla på en hane med drabbat syskon? Är det en ångest du vill ge till alla valpköpare? :confused: Eller hade du tänkt skippa den infon?
 
Om du är så rädd för lilla fina Zoe ska möta ödet med EP, varför ens tänka tanken att avla på en hane med drabbat syskon? Är det en ångest du vill ge till alla valpköpare? :confused: Eller hade du tänkt skippa den infon?
Du kan gå och vara upprörd i nått annat hörn av internet, all information om mina avelsplaner och hundarnas hälsoläge finns öppet. Jag döljer ingenting.
 
Men alltså har du startat ett nytt nick för att anonymt kritisera?
Shit vad fegt.
Och så den fantastiska grejen att läsa offentliga inlägg på internet och sen använda det som argument för "tänker du DÖLJA DETTA?!".

Ja, det är därför du just läste informationen på ett öppet forum, där jag skriver utan att vara anonym. Till skillnad från andra 🙄🤪
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 643
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 497
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 443
Senast: Blyger
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp