Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

dag 335 idag.
Inget föl i helgen men däremot så har magen sjunkit ännu mer och hon är smalare när man ser på henne framifrån, igår fyllde hon även ut mjölken hela vägen ut i spenarna.
Och imorse hade hon vaxproppar enligt mamma :) och nu när jag var i hagen på em och kollade henne så var juvret sprängfyllt men jag kunde inte se några proppar, men det har alltid varit lite slappt innan när hon har varit i hagen hela dan.
Har mockat jääätenoga och halmat upp ännu mer med små fina vallar, stackarn kommer nog snart inte in i boxen :angel: :D
Håller tummarna för att h*n kommer inatt, då får jag bara en vaknatt.
Avlider av spänning nu, det måste ju komma snart!
 
Sv: Väntans tider

Inget nytt här heller. Kitara är jätte tjock och kniper för fullt.
Kallas nu mera för flodhäst för dom är väl dräktiga hur länge som hellst.
Fotot är från dag 344. Ingen dålig mage.
min_flodhast.jpg


Från 5/5 - 05
IMG_2396.jpg


Ska se om det kan bli lite nya foto ikväll.

/ Boel *dag 347*
 
Senast ändrad:
Sv: Väntans tider

Idag 20.20 gick vattnet. Fölis var ute 10 minuter senare :) :banana: :bump: :love:
Det gick FORT :eek:
Det blev världens sötaste bruna stoföl, en jättebamsing var hon.

Jag och nästan hela grannfamiljen(de har sin ponny hos oss) var där när hon började, jag fatta ingenting först. Hon kan ju inte föla nu??? hon ska ju föla på natten... :confused: :D
Jag ringde mamma som var på g hem när totto svettades o la sig ner o vandra omkring o så, ringde pappa som var 50 m bort i huset... sen skickades grannens minsta barn hem. Vattnet gick. Sen kom kobonnegrannen, han hade aldrig sett en häst föla. Mamma kom hem.
Fölis var ute på två röda bara sådär och började försöka resa sig efter ett par minuter bara :banana:
Efter 1 timme fick hon smaka lite mjölk ett par klunkar inte mkt, efter fem min så kom en del av tarmbecket hon bajsa så hon välte :D
efter 1½ timma så fick hon i sig ordentligt med mjölk och nu vid tolv fick hon i sig en ordentligt omgång mjölk till och hon börjar få kläm på att hitta spenarna o så.

Stackarn fick föla inför 7 par ögon, men hon verkade inte alltför bekymrad ändå, hon kom in från hagen en o en halv timme tidigare och var lite orolig då, men jag hade inte räknat med ett föl så tidigt jag slapp vaka :)
Så nu sticker jag till *andra sidan* tänkte försöka få upp ett par kort där om ni vill se. ;)
/världens lyckligaste xenox
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Väntans tider

Xenox skrev:
Det blev världens sötaste bruna stoföl, en jättebamsing var hon.

Jag och nästan hela grannfamiljen(de har sin ponny hos oss) var där när hon började, jag fatta ingenting först. Hon kan ju inte föla nu??? hon ska ju föla på natten... :confused: :D
Jag ringde mamma som var på g hem när totto svettades o la sig ner o vandra omkring o så, ringde pappa som var 50 m bort i huset... sen skickades grannens minsta barn hem. Vattnet gick. Sen kom kobonnegrannen, han hade aldrig sett en häst föla. Mamma kom hem.
Fölis var ute på två röda bara sådär och började försöka resa sig efter ett par minuter bara :banana:
Efter 1 timme fick hon smaka lite mjölk ett par klunkar inte mkt, efter fem min så kom en del av tarmbecket hon bajsa så hon välte :D
efter 1½ timma så fick hon i sig ordentligt med mjölk och nu vid tolv fick hon i sig en ordentligt omgång mjölk till och hon börjar få kläm på att hitta spenarna o så.

Stackarn fick föla inför 7 par ögon, men hon verkade inte alltför bekymrad ändå, hon kom in från hagen en o en halv timme tidigare och var lite orolig då, men jag hade inte räknat med ett föl så tidigt jag slapp vaka :)
Så nu sticker jag till *andra sidan* tänkte försöka få upp ett par kort där om ni vill se. ;)
/världens lyckligaste xenox

Oj två ston fölar på olika platser men nästan på exakt samma tid och på samma sätt... nästan läsktig när jag läste ditt inlägg...

Exakt så var det för mig som du beskev din fölning vi var oxå 7 som bevakade fölningen :) Jag tog in henne kl 7 och då hade hon vaxproppar... for hem för att hämta en kompis och jag kände liksom på mig att det skulle komma (under natten) men vi hann nästan bara dit så gick vattnet,,,, och sen gick det bara utav sig själv "exemplarist" precis som det står i boken om fölning.

Det blev oxå ett sto, Hon har bläs som sin mor och far och två vita strumpor bak. Troligtvis brun. Hon var "stor" närmare en meter och otroligt vacker :love: och pigg... Hon galopperar redan i boxen och mamman blir lite irriterad när hon galopperar och skuttar runt iboxen.

Känns som man är världens lyckligaste männsika just nu :bump: :banana: :bump:
 
Sv: Väntans tider

Grattis, usch ja likadant o på samma tid.

"Känns som man är världens lyckligaste männsika just nu "
javisst gör man jag kan inte sluta flina o ja måste gå o lägga mig men jag kommer inte att kunna sova inatt bara för den lilla söta fölisen, kommer o ligga o flina för mig själv hela natten nu.
 
Sv: Väntans tider

Grattis till alla er som fått och lycka till ni som väntar! Har ju "gått över till andra sidan" men ville titta in och se hur det går för er.

Bonzie - ang fölvakt - lånade en och det är jag glad för. Vaknade av larmet och när jag yrvaken kom in till stoet stod hon lugnt med huvudet ut i stallgången och tittade när jag kom. Kände på henne, inte det minsta svettig. Tusan, tänkte jag. Falsklarm. Då gick vattnet! 30 min senare var fölis ute. Så att dom måste vara svettiga för att larmet ska gå stämmer inte. De är så känsliga att de reagerar innan vi uppfattar stona som svettiga. Toppenpryl! Inga väckarklockor som ringer hela natten. Rekommenderas!
 
Sv: Väntans tider

Oki, då kanske man skulle sattsa på en sånn i alla fall... Det ideala vore att kombinera kamera och fölvakt... Får klura på det där till nästa år.
 
Sv: Väntans tider

*lånar knapp*

Ok,nu är det väl kanske dags för mig också att kliva in här,visserligen har jag inte börjat fölvaka ännu då det i princip inte finns ngr som helst tecken på nått utav stona ännu.
Fbl's stoet är hon som är först ut,beräknad till den 7/6,dock hoppas jag att hon gör över tiden med åtminstone ngr dagar,min semester är inte förräns veckan därpå och 4 veckor framåt.. :o (Så blir det om man planerar semestern efter det andra stoet och sen köper ett till sto,som är dräktigt.. ;) )
Fbl'et har haft en liten yttepytte kristall på ena spenen för 3 dagar sen,men sen inga andra tecken än,mer än att bägge två börjar fylla på juvrena.
IC'n är beräknad till den 22/6 och hon är enorm nu!
Mkt stön och stånk på bägge damerna och bägge två är lätt irriterade på varandra men inte mer än att de grinar lite illa.

Här finns en bild på våra tre pållar,varav skäcken och den bruna är de två som är dräktiga.Bilden är tagen för ca 1 månad sen.
http://i2.photobucket.com/albums/y13/mirmik/82691cb0.jpg
 
Sv: Väntans tider

Grattis, Grattis Xenox och kexet01 !! :bump: :bump:

Då gick min uppmaning genom modemet åtminstone fram till några ston....
Häftigt att ni fick vara med på era. Ingen skulle vara gladare än jag om jag får det med min med...

Här försöker hon fortfarandef knipa. Fast nu, nyss när jag kom hem och kollade så hade hon fått kristaller på spenarna som är stumfyllda. Det hade droppat på benen oxå..

Nu hoppas jag på att det blir fölis inom närmaste dygnet. *spännande*

Välkommen amkm! Stor hon är din skäck..nästan så man tror hon har tvillingar... (gud förbude..).. hur stor skall hon inte bli innan det är dags kan man undra...

Kitara_,
Din häst Kitara leder nog "smällfetsligan". Hon är ju grymt stor.. Förvisso väntar du på övertid men ändå... Gillar färgen på henne, sån färg är pappan till mitt föl...

Såg att Åke fått i föltråden så nu är vi inte många kvar som väntar på övertid..

Kitara_, Zini, DINA och jag själv då förståss..

mvh Eva *dag 331, sisådär*
 
Sv: Väntans tider

Ja liten är hon då inte...
Ser fortfarande inte ut att vilja föla på ett tag än, undrar hur länge hon kan hålla ut.

Foto från igår.
Kitara_23_maj_mage.jpg

Kitara_23_maj.jpg
Kitara_23_maj_huvud.jpg


Hon väntar föl e. De la Gardie 950 så vi bör väl få ett liknande föl.

_eva_ Vilken hingst är det du har??

/Boel Dag 348
 
Sv: Väntans tider

Har ett sto på dygn 348 oxå. Hon har idag gått från inget juver kl 9 till litethårt juver med gulgrumligt kl 11 och vid 15 så var det vit mjölk. Nu kl 19 så var det vaxproppar på spenarna. H on går på tomten idag så et bli lätt att fölvaka inatt :)
 
Sv: Väntans tider

Grattis!! Då blir det föl inatt då :) , jag har en till att vänta på, kommer om en dryg månad, Halys första Cob-föl :banana: :love:
 
Sv: Väntans tider

Hmm. Jag tror att saker och ting börjar hända...
Var i stallet i går sent på kvällen. Hon har ändrat form på magen, det mesta av klumpen ligger under magen nu. Dessutom var hon jättesvullen och röd i baken! Juvret var också jättestort, men det var bara grummlig vätska i det.

Idag hade min skötare åkt förbi på morgonen och då tyckte hon att Caprifol var frånvarande, som om hon stod och lyssnade på något innefrån.... Ska dit nu, HOPPAS på fölis inatt!!!

/Malin
 
Sv: Väntans tider

Nepp det blev inget natt föl :D Hon har redan fölat. En liten troligen svart hingst med bläs och 4 höga vita strumpor. Jag fick hjälpa till att dra ut fölet då hon inte orkade själv. Stackars Olivia vet inte riktigt vad för Alien som pluppat ur henne :smirk: Nu måste vi få upp dem till stallet då Bella som inte har fölat ännu försöker sno fölet. Vi har bundit henne i ett träd tillsvidare men snart har hon ryckt upp trädet med rötterna. Nattens Oliver ska den lille heta. Rodde! Nu är det lugnt för din plånboksdel, inga WM stoföl i år inte. :(
 
Sv: Väntans tider

*Lånar knapp* och hoppar in i tråden!
Först och främst vill jag säga GRATTIS till alla som redan fått föl!

Mitt sto är inte beräknat förrän till den 10:e juli så jag har en bit kvar... Jag vill ju se underverket nu :d
Stoet har fått 2 föl tidigare efter Nobel och Cortus hos sin ägare Pooh här på buke. Själv är hon rent fullblod efter Baffin- Tammerfors och är dräktig med Chess 880. Det blir mitt första egna föl, på gården där jag bor/jobbar har vi hittills fått 6 föl så jag längtar verkligen till mitt EGET!
Hon börjar bli väldigt rund och go :D Länkar till ett par bilder tagna förra veckan!

http://groups.msn.com/nellen84/flungar2005.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=33

http://groups.msn.com/nellen84/flungar2005.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=34
 
Sv: Väntans tider

Åhh vad kul!! :bump: :bump:
Du slapp vaka miss i natta med magsjuka barn :D

Hade på känn att det skulle gå fort med den juverbeskrivningen :rofl:
 
Sv: Väntans tider

Puh hemma nu för att dricka och ta en huvudvärkstablett. Fredrik fick bära fölet till stallet längs stora vägen. Olivia gick lös brevid och jag ledde Bella som ansåg att det var hennes föl :smirk: Fölet är fött 20.40 men har inte ätit själv ännu, vi mjölkade ut lite och gav med Tettes nappflaska. Har dock bajsat i omgångar. Ska snart upp igen och kolla till dem.
 
Sv: Väntans tider

Kitara_

Hingsten är inte min då men... Såg honom på en träning och blev förälskad. Sedan när det var dax nått år senare så låg det ju nära till hands att ringa och åka dit för betäckning.
En Quarter precis som mitt sto. Han heter Honour Lane (den mörka hästen på bilderna).
Här är bilderna från deras första möte förra året.... Lite mörka men i alla fall...
Sedan nåra på dagen...
brunodoc1.jpg
brunodoc3.jpg
bruno1_1.jpg
dockie.jpg


mvh Eva
 
Senast ändrad:
Sv: Väntans tider

Ahhh Welsh GRATTIS!! :bump:

Välkommen Nellie!

Molekyl! -Jag håller tummarna för dig och mig under natten då!

mvh Eva *dag 331, sisådär*
 
Sv: Väntans tider

Hej!

Nu försöker jag fundera ut om ett sto som de 2 sista gångerna gått 2 veckor över tiden ska göra det en 3:e gång med, dock vet jag ju inte om fd ägaren visste exakt betäckningsdatum utan hon gick eventuellt på ul. Vad tror Ni?

Hon visar dock inte lika mycket tecken som 2 av de andra stona gör, dock är dessa 2 handbetäckta och ska ej föla förrän efter henne egentligen, men kanske blir före henne då då...

Vad ska man egentligen gå efter? Ul eller sista betäckningsdatum om man kan det alltså?? Jag kan ju den på 3 ston och om man jämför med Ul så stämmer ej det alls.... Tex ett av stona betcktes sista gången 30 juni och enl. Ul den 28 juli var fostret 25 dygn.

Jaja 2 av stona är inne på nätterna nu, dock står alltid det ena stoet med häcken pressad mot väggen hela natten antagligen eller iag stora delar av natten eftersom hon står så när jag lämnar henne och står så varje gång jag kikar in samt står så på morgonen, hennes svans är platt som en pannkaka då :)


Jenny
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 200
Senast: Missemus
·
Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 228
Senast: Wille
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
18 109
Senast: bollen__
·
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp